מחקר: השימוש בתחבורה ציבורית בגוש דן קטן משמעותית לעומת שאר העולם
לקראת שבוע התחבורה הבינלאומית שיחול השבוע: בגוש דן ישנו שימוש של 18%-19% בתחבורה ציבורית, לעומת 30%-40% במטרופולינים הגדולים בעולם. מנכ"ל אור ירוק: "על המדינה להשקיע משאבים כדי לשפר את התחבורה הציבורית"
פלאש 90
ב-20 בספטמבר 2012, יחול שבוע התחבורה הבינלאומית ובתוך כך מפרסמת עמותת אור ירוק נתונים המראים כי השימוש בתחבורה הציבורית בגוש דן, קטן משמעותית מהשימוש בתחבורה הציבורית במטרופולינים אחרים בעולם, 18%-19% בגוש דן אל מול 30%-40% במטרופולינים אחרים בעולם.
מנתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק עולה כי אוטובוסים מהווים כ-3.5% מהנסועה בישראל לעומת ממוצע של כ-12% במדינות שונות באירופה. מהנתונים עולה עוד כי כ-38% ממשקי הבית בישראל, אינם בעלי כלי רכב פרטי ולכן המשמעות היא שמדובר בפוטנציאל גדול של משתמשים בתחבורה הציבורית. לו הייתה תחבורה ציבורית נוחה וזמינה, נוסעים רבים היו משתמשים בה. 76% מהאנשים שלא משתמשים בתחבורה הציבורית הודו כי היא איננה נוחה להם.
מחקר שנערך על ידי פרופסור ויגודה מאוניברסיטת חיפה, בשנת 2011 , בדק את מידת שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית בישראל, ומצא שבשנה הזו, חלה ירידה של 11% במידת שביעות הרצון של האזרחים, משירות האוטובוסים הציבוריים. כמו כן, נרשמה ירידה של 24% בשביעות הרצון משירותי הרכבת. מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי 55% נוסעים בכלי רכב פרטי, 33% באוטובוס ו-3% במוניות וכ-70% היו מוכנים להשתמש בתחבורה הציבורית אם זו הייתה נוחה, נגישה וזמינה.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה להשקיע משאבים כדי לשפר את התחבורה הציבורית ולעשות אותה יותר נוחה ,בטוחה, סדירה ויעילה. ברגע שהנהג הישראלי יעבור מכלי הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית - יהיו פחות תאונות, פחות פקקים ונחסוך גם הרבה מאוד כסף."
בעקבות מחירי הדלק הגבוהים, זו הזדמנות מצוינת להגדיל את הנסועה בתחבורה הציבורית בישראל. הנזק הכלכלי הנגרם למשק, כתוצאה מאובדן זמן בפקקי התנועה, נאמד ב-15 מיליארד שקלים בשנה. מעבר של 10% מנוסעי הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית, נאמד ב-5.5 מיליארד שקלים.
שימוש בתחבורה ציבורית יקל על עומסי התנועה בערים, על בעיות החניה, על זיהום האוויר ויחסוך לנהג הישראלי כסף רב. אוטובוס אחד יכול לחסוך יותר מ-50 מכוניות פרטיות מבחינת נפח נוסעים, זיהום עלויות ורעש.
יש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית על ידי הקצאת מסלולי נסיעה מיוחדים, שיקצרו את זמני ההגעה והנסיעה. בנוסף, יש להגביר את האכיפה בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית. מקומות העבודה צריכים לעודד הסעות מרוכזות או הגעה בתחבורה ציבורית. על התחבורה הציבורית להיות זמינה, זולה ונוחה לשימוש.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות