י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

כך רדפו הסובייטים את חסידי חב"ד

מסמכים סודיים שהעביר נשיא אוקראינה לישראל חושפים כיצד פעלו סוכני הבולשת הסובייטית בקרב תנועת חב"ד בברית המועצות: אינדקס המסמכים, השמות המופיעים בהם והגופים הרוסיים שהיו ממונים על החקירות

אינדקס המסמכים
אינדקס המסמכים


עשרות מסמכים שהוענקו לנשיא שמעון פרס על-ידי נשיא אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, בעת ביקורו בישראל ב-2007 חושפים את המעקבים של השלטונות הסובייטיים אחר הפעילות היהודית והציונית בברית המועצות, תחת שלטונו של הרודן יוף סטאלין.

המסמכים, המודפסים במכונת כתיבה, שכולם סווגו בשעתם בדרגת כ"סודי" ו"סודי ביותר", מתעדים את המעקב המדוקדק שערכה הבולשת הסובייטית אחרי הפעילים בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת.

בדו"ח משנת 1939, העוסק בפעילות בתוך תנועת חב"ד, מתועדות חקירותיהם של אסירים שסיפרו על תנועת חב"ד בעת חקירתם ומסרו שמות של פעילים אחרים. הדו"ח קורא לגייס סוכנים מתוך התנועה ו"לחקור את בני משפחת הצדיק שניאורסון, שמוגדרים כלובביצ'ר".

הנשיא יושנקו סיפר כי פנה, מספר שבועות לפני בואו לישראל לכל משרדי הממשלה וגופי הביטחון והמודיעין ופעל להסרת צווי סודיות הפרסום של המסמכים.

העיתונאי שרון גושן, מאתר COL, קיבל מארכיון 'מרכז פרס לשלום', שם גנוזים המסמכים, ופרסם אינדקס של המסמכים, המתאר את סוג המסמכים, השמות הנזכרים בהם, והגופים הרוסיים אשר היו ממונים על החקירות ורדיפת תנועת חב"ד והחסידים.

במסמכים נחשפות גם הלשנות והסגרת שמות - בלחץ העינויים והחקירות - והמטפלים בארכיון התחייבו כי החומר לא יועבר לגופים פרטיים או כאלה שאינם רשמיים, וזאת, בין היתר, על מנת לשמור על צנעת הפרט של חלק מהנזכרים במסמכים או בבני משפחותיהם.

קישורים:
מקור: col
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}