י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

קוצרים את פירות ההשקעה

הפגנת השרירים של ש"ס בישיבת הממשלה לא הצליחה להסתיר את הסיפוק שחשים במפלגות החרדיות מהתקציב החדש. הפירות יעלו? נו, שיהיה. העיקר שהישיבות והאברכים מרוצים • דיווח מיוחד

משה גפני ובנימין נתניהו. יצאו מרוצים. צילום: אלי קובין
משה גפני ובנימין נתניהו. יצאו מרוצים. צילום: אלי קובין

תקציב המדינה עבר היום (ד') בישיבת הממשלה. תקציב לחיץ. הממשלה פועלת בלי תקציב, ואנחנו עומדים בפתחו של החודש השישי, והמשרדים מתנהלים עדיין לפי 1 חלקי 12 מהשנה הקודמת. התקציב עבר ברוב של 26. 4 התנגדו. ארבעתם מסיעת ש"ס.

הסאגה המביכה שקדמה לאישור התקציב יכולה לפרנס עמודים רבים. החל מהתבטאויותיו של רם בלינקוב מאגף התקציבים, שנתפס בקלקלתו כשאמר על ראש הממשלה שהוא נותן שוחד, דרך התפטרותו הבוקר, ועד ההתנגדות של ראשי ש"ס. כל אחד מן האירועים הללו ראוי לסיקור נפרד. אך כאן נבחן את הישגי הסיעות החרדיות.

האם אכן כצעקתה, האם התקציב כל-כך גרוע? מסתבר שלא.

אמנם בש"ס מציגים חזית מלחמתית, אך בסך הכל היהדות החרדית נמצאת במצב טוב בהרבה מבקדנציות קודמות. אם נשקלל את המיתון הקשה ששורר במשק, הרי שהציבור החרדי הוא המרויח הגדול של תקציב 2009.

המחלוקת בין ש"ס לממשלה, היא בנושאים שאינם פרופר חרדים. בעיקר המע"מ על הפירות והירקות. ישי אמר הבוקר: "העלאת המע"מ והטלתו על פירות וירקות מהווים הפרה של ההסכמים הקואליציוניים". לפי שרי המפלגה, "הנפגעים העיקריים מההחלטה להעלות את המע"מ יהיו השכבות החלשות".

מבלי לזלזל במחירי הפירות, שיפגעו קשה בעמותו החרדיות (עיין בידיעה נפרדת), אבל לא על זה הלכו ש"ס לבחירות, ולא התוספת במחירי העגבניות יוציאו את ש"ס מהקואליציה. הנושאים החשובים בהם: תקציבי הישיבות, מלגות האברכים, ומוסדות הפטור, נמצאים במצב מצוין. למרות הפגנת השרירים הקטנה שערכה ש"ס בישיבת הממשלה, היא מרוצה בהחלט מהתקציב שהוגש.

גם ב'יהדות התורה' לא אהבו מי יודע מה את הגזירה החדשה. בישיבת הסיעה שנערכה הבוקר, לאחר שכל הח"כים חזרו ממירון, ומהתפילות להצלחת העברת הכספים למוסדות התורניים, עלה הנושא לסדר היום.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס, ששהה בימים האחרונים במירון עם משפחתו, ועדיין לא התאושש לחלוטין מאירוע הימים האחרונים, אמר בישיבה כי "ההחלטה על התייקרות הפירות והירקות מקזזת למעשה את ההישג של מניעת הקיצוץ בקצבאות ילדים ויש להיאבק בה".

יצוין, כי חבר הכנסת מוזס נכנס לתפקיד יו"ר הסיעה בכוחות שנראים לעין המתבונן כעל טבעיים. כמויות הידיעות שהח"כ מצליח לנפק (באמצעות העוזרת החרוצה טויבי גלבשטיין), מפתיעה גם את זקני הכתבים הפוליטיים במדינה. אם המשוואה של הודעות - מעשים, אכן נכונה, הרי שמדובר כאן בסופרמן של ממש. על הבלנקים כבר מתנוסס התואר החדש: 'יו"ר סיעת 'יהדות התורה'. נראה שהוא מאד מרוצה מהתפקיד.

כאמור, בסיעות החרדיות, מרוצים מהתקציב החדש ומאישורו. ח"כ גפני אמר היום לאחר אישור התקציב: "אני מברך על אישור התקציב. לא ניתן לנהל מדינה ללא תקציב. כאשר התקציב יגיע לועדת הכספים, נבחן את הדברים ואני מעריך שיהיו שינויים".

מאבקו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני כנגד הסעיפים בתכנית הכלכלית, החל כבר לפני כשבוע בפגישות מרתוניות בינו לבין ראשי האוצר. והמאבק נשא פרי. סעיפים רבים שנועדו לפגוע בציבור החרדי, הוצאו ברגע האחרון מהתוכנית הכלכלית.

דוגמה אחת מני רבות ניתן למצוא בהישג גפני במוסדות הלימוד החרדיים. בסעיפים שאוזכרו בתכנית הכלכלית החדשה שפורסמה השבוע נכתב כי מוסדות חינוך בלתי רשמיים אשר יקבלו את כל התלמידים למוסד, ואשר יעברו מבחני מדידה, ויפעלו בהתאם להנחיות שר החינוך, יקבלו את מלוא התקציב, ומוסדות שלא יעמדו בתקנים אלו, תקציבם יקוצץ בשלושים אחוזים.

גפני אמר לבכירי האוצר כי כפי שסוכם בעבר, הנושאים הללו ילובנו בהסכמה ובדיונים עם שר החינוך, ובכפוף לאישורם של גדולי ישראל, כך שאין מקום להכניס בתכנית הכלכלית את הסעיפים הללו הכוללים אפליה של ממש למוסדות החינוך החרדי, וניסיון לכפות תכנים ונהלים בניגוד לאידיאולוגיה.

אתמול בשעות הערב הוא קיבלת תשובה. הסעיף המפלה הוצא מן החוק. המשמעות של הוצאת סעיף זה, היא קריטית עבור מוסדות הלימוד. ודאי יותר קריטית, מתוספת של כמה אחוזים במחירי הפירות.

אכן, בסיעות החרדיות מרוצים. הכל? זה אף פעם לא משיגים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}