י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

כל מה שרצית לדעת על מסחר מול השקעה במניות

מאיר ברק, סוחר יומי ומנכ"ל טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, במאמר מרתק על מסחר יומי, היתרונות של הסוחר וכיצד ניתן להגיע להצלחה • כתבה פרסומית

כל מה שרצית לדעת על מסחר מול השקעה במניות



במקצועי אני סוחר יומי במניות וול סטריט. אינני משקיע. חלק ממכריי שמודעים לכך שאני פעיל בתחום המניות אבל לא יודעים בדיוק מהו ההבדל בין סוחר למשקיע, היו קצת מודאגים השנה ולכן עבורם ועבור כל מי שמעוניין לדעת, החלטתי לסכם בקצרה את ההבדלים בין סוחר למשקיע ולהודיע לכל המודאגים שזו הייתה שנת הבורסה הטובה ביותר בתולדותיי כסוחר.

מה ההבדל בין סוחר לבין משקיע?

משקיע רוכש מניות לטווח ארוך מתוך הנחה שערכן יעלה. סוחר קונה ומוכר מניות בתוך יום המסחר מתוך הנחה שהוא לא יודע לצפות את הטווח הארוך. כספו של המשקיע "מושקע" במניות ואילו סוחר מתחיל ומסיים את יום המסחר עם כסף מזומן בחשבון. משקיע מרוויח מעליית מחירים ומפסיד בירידה ואילו סוחר מרוויח מעליה או ירידה. למעשה, כפי שיוסבר בהמשך, סוחר מרוויח יותר בתקופות של ירידות מאשר בעליות.

המטרה המשותפת – להרוויח כסף

המטרה של הסוחר בדיוק כמו זו של המשקיע היא להרוויח כסף. בתקופות של גאות יכול משקיע "לתת לכסף לעבוד בשבילו" להרוויח כמעט ללא מאמץ. הבעיה של תקופות גאות היא שהן נוטות להסתיים במשבר ובדרך כלל ללא כל הודעה מוקדמת. הסטטיסטיקה מלמדת שמשקיע מתמיד יחווה במהלך חייו לפחות שלשה משברים. האם הוא יוכל לשרוד את כולם ? רק בעשור הנוכחי עבר השוק שני משברים דרמטיים – משבר בועת האינטרנט ומשבר האשראי. להבדיל ממשקיע, סוחר אינו מנסה לנחש את תוצאות הטווח הארוך.

לטענתי עוד לא נולד האדם שיכול להעריך אם השוק או מניה מסוימת יעלו או ירדו בטווח הארוך. אני לא מאמין לפעילים בני שלושים שקיבלו תואר אנליסיט גם אם הם מאמינים בעצמם. אני לא מאמין לתחזיות של מנהלי חברות כיוון שהאינטרס שלהם אינו זהה לזה של הציבור. אני לא מאמין ליועצי השקעות ומנהלי קרנות כי גם הם נגועים באינטרסים של מקום עבודתם. אני מאמין רק למה שאני רואה במו עיניי בזמן אמת.

אם מניה מסויימת עולה במחזורים גבוהים וכולם קונים אותה כמו משוגעים – אני לא שואל "מדוע היא עולה?" או "מה המוצרים שלה" או "מי המנהלים שלה" וכו' שאלות מיותרות, אני פשוט מצטרף לחגיגה. כסוחר מקצועי, המטרה שלי היא להרוויח מידי יום די כסף כדי שאוכל להבטיח משכורת חודשית. מסחר במניות הוא מקצוע לפחדנים. עסקה שלא עובדת מייד - ננטשת מייד. לכל עסקה יש פקודת הגנה שמגבילה את ההפסד הדולרי לסכום מוגדר מראש. בהשקעה של שלש שעות בערב יכולים מקצוענים להתפרנס ממסחר יומי בבורסה האמריקאית ולהרוויח יותר מכל מקצוע אחר בעולם.

לא ניתן להצליח ללא יתרון

דרישה מרכזית מכל מי שמתקרב לבורסה בין אם הוא משקיע או סוחר הוא שימוש ביתרון. אם אין לכם יתרון ברור – אל תתקרבו לבורסה. חכמה, הצלחות עבר ונסיון חיים עוזרים, אבל אינם נחשבים כיתרון.

נניח שפתחתם את עיתון הבוקר וקראתם שחברת תרופות “X” קיבלה אישור FDA להפצת תרופה חדשה. אתם ועוד חצי מיליון איש קראו את הכתבה. האם זה יתרון שמאפשר לכם להרוויח כסף מהידיעה ? לא. לפקיד או הפקידה שמשתכרים שכר מינימום והכינו את ההודעה לעיתונות יומיים לפני שהיא פורסמה בעיתון יש יתרון. החוק אוסר עליהם לנצל את היתרון, אבל האם החוק יכול לגלות את ה- SMS ששלחו לחבר הטוב ? הרבה "חברים טובים" מקבלים ויקבלו גם בעתיד SMS ממי שיודע. כאשר הם מתחילים לקנות, הם לא יכולים להסתיר את עליית המחיר ואת המחזור הגדול שנוצר עוד טרם פרסום הידיעה. זה שלב השמועות שבו על הסוחר להצטרף ומאוחר יותר, בשלב החדשות – למכור.

היתרון של הסוחר

בבורסה האמריקאית נסחרות בקירוב 10,000 מניות. סוחר בוחר מניות באמצעות תוכנת מסחר שמציגה בפניו את שערי המניות על גבי גרפים המשתנים בזמן אמת. מניות מתאימות למסחר הן אלו שנעות במחזורים גדולים ובשינוי תוך יומי של לפחות דולר בין המחיר הנמוך לגבוה בתוך יום מסחר. אם מתוך תנודה תוך יומית של דולר תצליחו להרוויח 10 סנט, הרי שבכמות של 1,000 מניות תייצרו רווח לפני עמלות של 100$. כמה פעמים ניתן להצליח בכך ביום?

אחד היתרונות הגדולים של הסוחר נובע מהאפשרות להרוויח ממניות יורדות על ידי פעולה של "מכירה בחסר" או "שורט" (Short). היתרון הגדול בביצוע שורטים נובע ממספר סיבות: ראשית, רוב הציבור אינו יודע לבצע פעולות שורט. חוק חשוב אומר שהכסף הגדול נמצא במה שהציבור לא יודע לעשות. שנית, בגלל פחד, הציבור מוכר מניות הרבה יותר מהר מאשר הוא קונה אותן ולכן מניות יורדות ב – 85% מהר יותר מאשר הן עולות. סוחרים יודעים לנצל את ההיסטריה ולכן חודש אוקטובר 2008, חודש ההתרסקות הגדולה של המשבר הפיננסי, היה החודש המוצלח ביותר בתולדותיי כסוחר.

סיכום

סוחר יומי מתפרנס מתנודות תוך יומיות. סוחר מאמין כי הוא מאמין שבטווח הקצר אחוז ההצלחות שלו יגדל והסיכון יקטן. הסוחר יתחיל את היום עם כסף מזומן בחשבון המסחר, ינסה להרוויח חלק מהעליה או הירידה של מניות ויסיים את יום המסחר במזומן. המטרה של סוחר היא משכורת ולא תשואה בטווח הארוך.

מסחר יומי הוא מקצוע. כמו כל מקצוע אחר יש ללמוד אותו היטב טרם התנסות מעשית.

נכתב על ידי: מאיר ברק, סוחר יומי ומנכ"ל טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, ביה"ס למסחר יומי במניות בורסות ארה"ב.

לתגובות: [email protected]

קישורים:
יגעת ומצאת תאמין, יגעת ולא מצאת אל תאמין - למידע נוסף הקלק כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}