כ' כסלו התשפ"ה
21.12.2024

הנער ששוחרר ממעצר • תבלין לשבת

בוקר אחד התייצבתי בבית המשפט כדי לשחרר נער שמעד בפלילים והסכים ללמוד בישיבה • על מה הוא התעקש, ואיך שכנע אותו ראש הישיבה? • יוסף חיים בולטון עם תבלין לשבת

הנער ששוחרר ממעצר • תבלין לשבת



לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם:
רש"י

לא תטה משפט: כמשמעו:

לא תכיר פנים: אף בשעת הטענות. אזהרה לדיין שלא יהא רך לזה וקשה לזה, אחד עומד ואחד יושב.

לפי שכשרואה שהדיין מכבד את חבירו מסתתמין טענותיו:

ולא תקח שחד: אפילו לשפוט צדק:

כי השחד יעור: משקבל שחד ממנו אי אפשר שלא יטה את לבו אצלו להפוך בזכותו:

דברי צדיקים: דברים המצודקים, משפטי אמת

מהו בחור ישיבה?

הסיבה שמצאתי את עצמי בשעת בוקר מתייצב בבית משפט השלום ברחובות לפני יותר משלוש שנים, הייתה בעקבות בקשה של חבר: "גיסי הסתבך בפלילים", אמר, "מחר יש לו משפט". הצעתי לקחת את הבחור לביתי כחלופת מעצר. הצעתי נתקבלה.

לאחר תקופה של מספר חודשים, הבחור היה מוכן לנסות ישיבה למשך כשלושים יום בלבד. זהו משך הזמן שהקציב.

מצאנו שנינו את עצמינו נוסעים לעבר הישיבה שהותאמה עבורו. "הם יודעים על העבר שלי?", הוא שאל.

"הם יודעים את העתיד שאתה מחפש", השבתי. כאשר הגענו לישיבה שלא ממש הכרתי אותה מספיק לפני כן, ראש הישיבה קיבל אותנו בסבר פנים יפות ובצורה לבבית ואוהבת.

ההבדל היחיד בין הבחור שלנו לשאר הבחורים היה רק הלבוש. הבחור התעקש להישאר עם חולצה צבעונית ולא ללכת עם הזרם, כמו כל בחור ישיבה עם חולצה לבנה.

ראש הישיבה ביקש לשוחח עם הבחור שיחה קצרה. הוא פנה אליו ואמר את אחד הדברים החזקים והמעודדים ביותר ששמעתי מראש ישיבה בשנים האחרונות.

האם אתה בטוח שאתה רוצה ללמוד בישיבה? שאל ראש הישיבה. הבחור ענה בחיוב. 'למשך חודש ניסיון לא יותר'.

"תראה", אמר לו ראש הישיבה, "בחור ישיבה זה לא מי שיושב בישיבה, אלא מי שגמל בליבו ללכת לישיבה וללמוד בה. אתה, כל שכן, שהנך בדרך להיות בחור ישיבה. בניגוד לאחרים, יש לך את האפשרות לא להגיע לפה בכלל. זאת אומרת, שלך יש יתרון גדול יותר מעל כולם. ככזה אתה גם צריך להיראות יותר מכובד מכולם"

שקט היה בחדר. לעולם לא אשכח את העיניים של הבחור כשהוא הבין על מה הרב מדבר.

רק שוחד חיובי

ומפרשתנו אנו יכולים ללמוד איך איש חינוך צריך לנהוג:

אל תהפוך התנהגות לא ראויה של בחור למשפט. כי לא משנה מדוע הוא עשה את מה שעשה, משנה מה צריך לקרות כדי שלא יעשה זאת שוב.

עשה הפרדה מוחלטת בין ההתנהגות שלו לבינו. אם הוא עשה משהו שלא לרוח הישיבה או התורה, זה לא אומר שהוא בחור רע במהותו, אלא בחור שלא התנהג בצורה ראויה.

כאנשי חינוך, מוטל עלינו לא לקחת שוחד. לא לעשות את מה שנוח לנו או מה שידרוש הכי פחות עבודה. כי השוחד יעוור עיניי צדיקים, ויגרום לך לאט לאט לראות את הבחור פחות ופחות...

נצל את העניין השוחד לצרכים חיוביים: בפני הבחור תגיד לו מילה טובה, תיתן לו לקבל את "השוחד" מהישיבה. שוחד רוחני. מתורה משיקבל שחד ממנו אי אפשר שלא יטה את לבו אצלו להפוך בזכותו.

שאלות שמאמן היה שאול אותך באימון:

איזה צד חיובי אתה יכול לראות בתלמידים שלך?

איך אתה יכול להציג עניין בעייתי בצורה חיובית לתלמיד?

יוסף חיים בולטון. מאמן בכיר בקאוצ'ינג. [email protected]

*
יוסף חיים בולטון חינוך פרשה נוער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}