כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

ח"כ שמלוב-ברקוביץ: "תקבעו לי פגישה עם הרבנים"

ח"כ יוליה שמלוב-מרקוביץ', אשת 'קדימה', לא מרוצה ממדיניותה הכלכלית של ממשלת נתניהו • בראיון היא מדברת על ההסתה נגד החרדים ולא שוללת הצטרפות 'יהדות התורה'

ח"כ שמלוב-ברקוביץ. צילום: פלאש90
ח"כ שמלוב-ברקוביץ. צילום: פלאש90



מאז החלה מפלגת 'קדימה' בהליך ההתפרקות שלה, שוחחנו עם כמה מהח"כים, שחשפו את המצב במפלגה פנימה וגילו את כוונותיהם העתידיות.

ביום שני האחרון העניקה לנו ח"כ יוליה שמלוב-ברקוביץ' ראיון כשהיא תוקפת, מחד, את מדיניותו הכלכלית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וחושפת מאידך את תחושתיה לנוכח המצב בקרב מפלגתה.





מעבר למפלגת 'העבודה'?

•את חברת כנסת המזוהה כחברתית, מה דעתך על גל הקיצוצים האחרון?

"אני חושבת שהטלת מס של אחוז או שתים לא היא הבעיה, הנתונים הרבה יותר קשים. לעניים קשה היום אפילו להתחתן ולהקים משפחה, אני ידועה כמי שמחזקת בכנסת את ערכי המשפחה, אבל כיום המחקרים מורים על כך שבתל-אביב יש אחוז גבוה של רווקים. אני לא בטוחה שביהדות התורה עוקבים אחרי המחקרים האלו".


• הבעיה היא לממן חתונה או לקנות דירה?

"גם וגם. הנה העוזר שלי הבוקר לא יכל להשאיר את ילדתו התינוקת אצל מטפלת כי היא עולה יותר מהמשכורת של אשתו. מה שעשיתי הוא לקחת את התינוקת ולהושיב אותה על ברכי ולטפל בה כל הדרך...רק כדי שיביא אותי לכנסת. תחשבי על המצב. שני בני זוג עובדים ולא יכולים להגיע לכלום. ברגע שהמצב הביא את אותם זוגות צעירים לא להקים משפחה, על איזה מדינה יהודית אנחנו מדברים?".

• את יודעת שמי שיוזם את הגזירות הכלכליות הוא הליכוד...מפלגה אליה את עצמך ניסית להצטרף...

"כן, שרי, אבל הגזירות הכלכליות לא 'נולדו' בממשלה הזו, הם הגיעו כבר בזמן הממשלות הקודמות...

• אז אולי באמת הגיע הזמן לבחור במפלגת 'העבודה', שהיא נחשבת למפלגה חברתית?

"אני יכולה לצחוק על מה שאמרת?"...

• את יכולה לצחוק, את יכולה לבכות...

"טוב, זה כל כך עצוב, שלא בא לצחוק. יש פה כמה פיקציות שאנחנו חיים בתוכן. מנסים לדבר גבוהה גבוהה בנושא החברתי. למשל שלי יחימוביץ' שעומדת בראשות מפלגת 'העבודה', האם לא היא עומדת בצורה איתנה מאחורי 'ההסתדרות'? ולא ההסתדרות היא שהביאה עלינו את עובדי הקבלן? התחלנו להיות חברה של עבדים מודרנים, כי עובדי קבלן בעיני זה עבדים מודרנים. אמרתי בדרך שאני חוששת לבכות היום בכנסת. איבדנו את הסולידריות החברתית שלנו. כשמדינת ישראל רוצה לנפוש, ומה לעשות, זה חלק מהחיים, למה אדם צריך לקחת על לילה 1600 שקל? זה לא קשור לממשלה, זה בא מזה שכל אחד מנסה לסחוט כמה שרק יכול. בקבוק מים שקונים ב-2 שקל אבל בקיוסק עולה 7-8 שקל. כל זה הביא למצב שאנשים פה לא מצליחים לסיים את החודש!".

"אם אנחנו לא נאפשר לזוגות צעירים להקים משפחות, זה לא משנה כמה שטחים תחזירי או לא, מה שלא תעשי, במצב של זוגות עם ממוצע של 2.7 ילדים הדמוגרפיה בסכנה".

התקשורת מסיתה

מכאן אני עוברת איתה אל הנושא היותר מרתק.

• מתי תהיה לכם 'שביעיה' כדי לערוק לליכוד?

"את שואלת אותי שאלה שאין לי עליה תשובה, אני מבינה שזה מאד מעניין אותך אבל איש מאיתנו אינו יודע".

• אז נותרתם ארבעה אמיצים בלבד?

"כן...ככה זה נראה"

• את חושבת שזה ששאול מופז ניסה להדיח אתכם מהמפלגה עצר חברים אחרים מלעשות את הצעד?

"לא, ממש לא. שאול מופז, וגם אמרתי את זה בדיון בוועדת הכנסת, ניסה לגרום לפרישה שלי מ'קדימה' ברגע שהתנגדתי ליציאה מהקואליציה וברגע שקיבלתי מאד קשה את הניסיון לשנות את חוק טל ולהילחם נגד החרדים. לי מאד קשה עם זה! אני לא מסתירה את זה ואמרתי את זה שוב ושוב, אני חושבת שלנסות לומר שכל הבעיות שלנו נגרמות מהמתנחלים או החרדים היא זו שגורמת לכך שהמצב שלנו כה גרוע ושמשפחות לא מצליחות לגרום את החודש. מנסים להתרכז כביכול ב'בעיות' של המדינה"...

• אולי התקשורת היא שעושה את זה, היא שמסיתה...

"לצערי זה נכון מאד, אבל אני מקווה שיבוא זמן בו אנחנו נצליח לשנות את זה. אני שבה אל שאלתך הקודמת: שאול מופז ניסה לחסל לי את הקריירה הפוליטית, וזאת על אף שהייתי חברת הכנסת הראשונה שתמכה בו! הייתי זו שלא חיכתה לסקרים של מי יותר טוב ציפי או שאול. אני מלכתחילה אמרתי שציפי לבני היא סכנה למדינת ישראל".

• אני זוכרת איך דיברת אצלי, בשידור חי, נגד ציפי לבני, כשאיש במפלגתך עדיין לא אמר מילה וחצי מילה בגנותה...

"נכון. ואני לא מצטערת שעשיתי את זה, גם לא על זה ששאול מופז הוא יו"ר 'קדימה'. בל נשכח מי ריסק את המפלגה הזו, וזו ציפי, צריך היה להביא קוסם כדי לאסוף את הקרעים, ואני לא מצטערת שאני תמכתי בו".

• אז אולי הוא לא כל כך קוסם?

היא מחייכת. "אני מצטערת על כך ששאול הלך שבי אחרי קונספציה אנטי חרדית שקישרו אותה איכשהו לחוק טל. כל זה גרם לתסיסה בציבור כנגד אוכלוסיה גדולה במדינת ישראל"

• וזה ריסק גם את נתניהו...

"נתניהו התרסק בגלל הגזירות הכלכליות".

• זה התחיל עם חוק טל ועבר לגזירות...

"נכון, אבל זה לא פייר לומר את זה. אני חושבת שאם התקשורת הייתה מסבירה יותר על מה קורה בציבור החרדי הכול היה שונה"...

• ברור, כבר דיברנו על נושא התקשורת...

"שילמדו ממך...אבל יש בעיה בציבור החרדי שלא משתמש בכלים בהם משתמשת האוכלוסיה האנטי חרדית. אלפים או עשרות אלפי חרדים מתנדבים ביד שרה, בעזר מציון, בהצלה, אני מאשימה את אגודה ואת ש"ס שלא עושות מספיק הסברה".

• וכשמסבירים שולחים למסך חרדים בלבוש שחור...

"זה לא רק זה. גם לא מנסים לעשות הפרדה בין הסיקריקים, שהם כת, לבין החרדים הרגילים. אבל התקשורת לא יודעת לעשות את ההבחנה הברורה בין הקבוצות, וזה גם באשמת החרדים. בשביל זה יש אתכם! תתחילו לצאת החוצה ולהסביר, אני לא דוברת של הציבור החרדי, אני דוברת של עם ישראל.ההסברה לוקה בחסר, הגיע הזמן שתתחילו לחשוב איך לוקחים עובדות מדהימות בהייטק, חרדיות, אני מוכנה לעזור לכם לקדם את ההסברה"...

• אולי את צריכה להפוך לחברת כנסת ב'אגודה'.

היא צוחקת בפה מלא..."היום בדיוק מישהו אמר לי את זה...אמרתי, תקבעו לי פגישה עם הרבנים, נשב נדבר"...
קדימה יוליה שמלוב ברקוביץ גזירות כלכליות שאול מופז ציפי לבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}