כ' כסלו התשפ"ה
21.12.2024

רגישות כלל-מערכתית • שיעור בביזנס

במהלך פגישת עבודה, הציע מנהל מוסד חרדי לעובדת שלו להצטרף אליו לארוחת צהריים • כמה ימים לאחר מכן, קיבל נזיפה מהוועדה הרוחנית הממונה עליו • מי צודק?

רגישות כלל-מערכתית • שיעור בביזנס



במאמר הקודם כתבתי על חיוניות הרגישות בניהול, שכן ללא רגישות לזולת, לא תהיה מנהל מוצלח.

באחד הימים פנה אלי חבר, שכיהן כמנהל מוסד חרדי, וסיפר לי את הסיפור הבא.

הוא הזמין את אחת העובדות, אישה המשתייכת למגזר הכי שמרני בציבור החרדי, לשיחת תיאום ציפיות.

בזמן הפגישה, כמדי צהריים, הונחה על שולחנו של המנהל ארוחת צהריים ממטבח המוסד. ידידי המנהל הציע בנימוס לעובדת החלושה והמותשת, שהייתה ערב לידה, אם הייתה רוצה שהמזכירה תביא גם עבורה צלחת מרק.

היא דחתה את ההצעה והם המשיכו לשוחח, תוך שהמנהל אוכל את ארוחת הצהריים שלו.

כמה ימים לאחר הפגישה, מקבל המנהל טלפון מהסמכות הרוחנית העליונה של המוסד. בשיחה הובהר למנהל כי הצעת המרק לעובדת – הייתה בעייתית.

שני אנשים, שתי זוויות

אפשר להסתכל על הסיפור משתי זוויות.

זווית הראיה של המנהל: באה למשרדי אישה, לפני לידה, מותשת וחיוורת. אני יושב ואוכל צלחת מרק חם ביום קר. לא נעים. אולי היא לא מרגישה טוב? בעצם, למה לא להיות אדיב ולהציע לה לאכול משהו? על אף שאני יודע שיש סיכוי סביר שלא יהיה לה נעים, את חובתי המוסרית עשיתי. ולא רק זה, גם אתן לה את ההרגשה שאני דואג לה באמת.

זווית הראיה של ההנהלה הרוחנית: באה אליך אישה, שב איתה בכובד ראש. אמור למזכיר להמתין עם הבאת הארוחה עד לאחר שהגברת תצא ממשרדך. המקסימום שאתה יכול לעשות זה להציע לה כוס מים.

לאחר שידידי סיים את סיפורו, אמרתי לו כי עליו להיות רגיש לעובדים, ובוודאי יפה עשה כשנתן לעובדת את התחושה כי הוא דואג לה, אבל, מה לעשות, במקרה דנן קיימות שתי בעיות:

האחת - מי האדם שיושב מולך, האם הוא באמת מצפה ממך שתציע לו לשבת ביחד לאכול צלחת מרק?

אם לא, אז למה להציע בכלל.

השנייה - גם אם האדם שמולך היה מסכים לאכול איתך ואפילו מעריך את העובדה שאתה דואג לו, האם הממונים עליך (הוועדה הרוחנית במקרה זה) היו מרוצים מצורת התנהגות שכזו?

עליך להתייחס ברגישות לא רק לעומד מולך, אלא לכלל המערכת. ובמקום להציע לה צלחת מרק, היית מציע כוס מים.

כך היית יוצא ידי חובת שני הצדדים. והעובדת היתה מרגישה את דאגתך הכנה מבלי להביא אותה למצב לא נעים.

אל תשכחו להיות רגישים גם למערכת שמסביב ולהיות ערים לציפיות שלהם מכם.

יצחק גפני, איש עסקים ועיתונאי, ישמח לייעץ. אנונימיות מובטחת. הייעוץ אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. [email protected]

שיעור בביזנס יצחק גפני רגישות עסקים צניעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}