ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

ביקור פוליטי ב'יהלום': עובדים זרים וילדיהם

ועדת הפנים והגנת הסביבה התכנסה במתקן 'יהלום' בנתב"ג, שבו מוחזקים שוהים בלתי חוקיים לפני גירושם מהארץ • הח"כים העלו בעיות וניסו למצוא פתרונות

עובדים זרים. צילום: מנחם הלוי
עובדים זרים. צילום: מנחם הלוי



סיור שטח מיוחד של ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, נערך היום (א') במתקן המשמורת "יהלום" שבנתב"ג. המתקן מיועד להחזקה במשמורת של מסורבי כניסה לישראל ושוהים בלתי חוקיים לפני גירושם מהארץ.

בסיור השתתפו יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן, ח"כ אריה ביבי וצוותים משפטיים ממשרד הפנים ומשרד המשפטים.

במתקן קיימים מספר חדרי משפחות של משפחות עובדים זרים עם ילדים המצפים לגירוש מן הארץ. במתקן, מצויים השירותים הנדרשים למשפחות ולרשותם שירותי רפואה במידה ונדרש. במתקן גם עובדת סוציאלית ומבקרת רשמית (עו"ד הדואגת לכל התנאים ההומניטריים והמשפטיים של המצויים במשמורת).

ח"כ אמנון כהן אמר בפתיחת הסיור כי בא ללמוד כיצד המדינה מתמודדת עם בעיית התיירים שנשארים לעבוד באופן בלתי חוקי ולבחון כיצד הוועדה יכולה לסייע בהגברת האכיפה כנגד מהגרי עבודה בלתי חוקיים. ח"כ אריה ביבי ביקש לדעת האם קיים מנגנון "המאותת" על סיום תקופת העבודה החוקית של עובד זר והאם ניתן לוודא יציאתו מן הארץ.

יוסי אדלשטיין, ראש מנהל אכיפה ברשות האוכלוסין, סקר בפני הועדה את פעולתם. הוא סיפר כי לרשות מנהל האכיפה עומדים ארבעה מרחבים מבצעיים שמאתרים עובדים זרים לא חוקיים ואוכפים מולם את החוק. הוא הסביר כי מתקן "יהלום" מיועד לכמה אוכלוסיות: 1. מסורבי כניסה לארץ. עד כה יכול היה מסורב הכניסה לעתור נגד הסירוב עוד בעת שהותו במדינה. כעת פורסם תזכיר חוק המציע כי מסורב הכניסה יגורש לארץ מוצאו ורק משם יוכל לעתור. 2. המתקן מיועד לגם לאלו המיודעים להרחקה ממדינת ישראל. מדובר במשמורת לתקופה קצרה של עד כ- 3ימים. המתקן משמש מעין "תחנת מעבר" בין בתי הכלא לבין היציאה בפועל מהארץ.

אדלשטיין ציין כי קיימים בסך-הכל כ-15,000 עובדים זרים בלתי חוקיים שהמשיכו לעבוד לאחר שפג תוקף היתר העבודה שלהם. כמו כן ישנם עוד כ-100,000 שוהים בלתי חוקיים שהגיעו כתיירים ו- 60,000 מסתנני עבודה.

אדלשטיין אמר כי מצד אחד מדינת ישראל חפצה בתיירות אך מצד שני נדרשת ערנות למניעת הגירה. הוא תיאר גם התמודדות של רשויות האכיפה עם אנרכיסטים המגיעים להפגין בישראל. במהלך הסיור עלו מספר בעיות שח"כ אמנון כהן הבטיח כי יסייע בפתרונן.

התברר כי משפחות זרים מסוימות קיבלו אישור חריג משר הפנים להישאר בארץ עד לסוף שנת הלימודים אולם הן נתבקשו לעזוב את הארץ עד לתאריך 15.7.12. אף אחת מהמשפחות לא כיבדה הסכם זה. קיימת סחבת בעניין זה שכן גם לאחר שהמשפחות נעצרות יש להן 72 שעות לערעור שמסתיים בדרך כלל בצו ביניים ולא בגירוש.

הסתבר שרכבי פקחי האכיפה אינם וגדרים כרכב בטחון ולכן מנהל האכיפה מתמודד עם בעיה של דו"חות חנייה. ח" כהן הציע כי הנושא יתואם עם מפכ"ל המשטרה והרשויות המקומיות ותנפק עבור הרכבים תגית מיוחדת המציינת את תפקידם וכי הם פועלים במסגרת תפקידם.

עוד התברר כי יש לחזק את סמכויות העיכוב של פקחי מנהל האכיפה.

בסיור התברר כי קיים שיתוף פעולה הדוק עם המשטרה ואולם אין סנכרון בין רשימות העובדים הלא חוקיים לשוטרי הסיור. חברי הכנסת הציעו כי תיווצר סינכרוניזציה.
ועדת הפנים אמנון כהן משרד הפנים עובדים זרים יוסי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}