ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

צמד המזגזגים נפגש • סיכום שבוע פוליטי סוער

מופז מאיים בפרישה, אך חותר להישארות בקואליציה • נתניהו הולך לקראתו, אך גם לקראת החרדים • ומי תקף את ההסתה האנטי-חרדית, ומנסה עכשיו להיבנות על גבה?

נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90
נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90



אתמול, רגע לפני ישיבת הסיעה בה אמור היה שאול מופז לקבל את ההחלטה על פרישה אפשרית מהקואליציה, גלגלתי את הנושא עם אחד מבכירי הסיעה. למרבה הפלא, הוא היה נחוש בדעתו לפיה אין טעם לפרישה. "נכנסים, יוצאים, זה לא התנהלות תקינה", אמר.

אחר כך, לרגע נוסטלגי, העלה זכרונות מהימים 'ההם'. היה זה בתקופת השיחות הקואליציוניות בדרך להרכבת ממשלתו של בנימין נתניהו. "ישבנו אז כמה מחברי הסיעה, יחד עם ציפי לבני, היו"ר אז. יחד איתנו ישבו בכירי המפלגה, שר אוצר לשעבר (רוני בראון) ואנשים מנוסים כמו חיים רמון וצחי הנגבי (בטרם אולצו לפרוש). הם היו נחושים בדעה לפיה 'הממשלה של ביבי לא תחזיק יותר מעשרה חודשים, תרשמו את מה שאמרנו'.

"קשה היה לשמוע אותם ולא להשתכנע. הייתי בטוח שאם הם אומרים, הם יודעים על מה הם מדברים, סמכתי על ניסיונם הפוליטי. ברבות הימים הבנו כמה טעינו, אבל זה היה מאוחר מכדי לתקן. על שאול המלצתי רק כדי שיתקן את אותה טעות היסטורית, אז אחרי שנכנס פתאום לצאת? להשפיע אפשר רק כשאתה בפנים, ועדות, משרדים, אז נכון שלא קיבלנו מי יודע מה, ובכל זאת, אנחנו כבר בפנים, אין טעם לצאת".

עוד בנושא:
"גם נתניהו מואשם בהפרת אמונים. הוא בגד. לא נפרוש"
חוק הגיוס: כש'מיר ברכפלד' מריצה בחורים ללשכת הגיוס
מופז מאיים: חוק גיוס חדש עד יום ראשון או שנפרוש

אלא שדעתו של אותו ח"כ נבלעת בים הקולות הדורשים פרישה. אתמול, בישיבת הסיעה, הסמיכו החברים את מופז להודיע על פרישה אם משבר חוק הגיוס לא ייפתר.

"מפגישה של שני שקרנים, האמת לא תצא לאור", אמר לי בגיחוך ח"כ אחר במפלגה, אחד מאנשי 'שישיית האופוזיציה'. כששאלתי אותו על הפגישה 'הסודית' שלהם ומדוע לא יצאה לפועל בסופו של דבר, הסביר לי כי התוכנית הייתה להיפגש בביתו של אחד מפעילי המפלגה בבאר-שבע, כששמע על כך הציע לחברים 'לרדת מזה'. "אתה לא יכול ללכת על פגישה סודית, לערוך אותה בבית של פעיל ולצפות שהדברים לא יודלפו לתקשורת", טען בהיגיון.

לעצם הענין, לדעתו ולדעת חבריו היה מופז צריך לצאת מהממשלה זה מכבר, כבר כשראה שהעניינים חורקים. "אבל אפילו כעת אין לו אומץ לעשות זאת", ביקר אותו חבר המפלגה, שאף אומר את הדברים בתקיפות המתאימה במהלך ישיבות הסיעה, "אבל לקיר, אין עם מי לדבר".

"בשביל מה הוא היה צריך ליצור את המשבר הזה? רק כדי לשחק אותה אחר כך כאילו 'הסתדרו'?" – הטיח לי אחד מהחברים, שלטענתו מתבייש בהתנהגותו של שאול. "הרי בסופו של יום הוא לא יפרוש, אז למה לעשות מכולנו צחוק?" – אמר, אבל על כך אפשר להתווכח, וימים יוכיחו.

בועז נול התחנן: תפרשו לאלתר

בישיבה עצמה סערו הרוחות.

17 חברים הסכימו לבסוף לאשר למופז פרישה מיידית מהקואליציה אם וכאשר לא יגיע להבנות עם נתניהו, שלושה התנגדו: אבי דיכטר, נינו אבסדזה ויואל חסון.

ח"כ רוחמה אברהם 'התנדנדה', ודרשה להציב אולטימטום ולפיו - אם עד ליום חמישי בצהרים לא תושג הבנה, תתכנס הסיעה בשנית ומופז יודיע על פרישה מיידית. דעתה לא התקבלה.

"תתעוררו", התחנן בועז נול, מראשי מחנה הפראיירים, בפני החברים בסיעה, לאחר שהוכנס אל החדר פנימה. "ראש הממשלה עובד עליכם ועל כולנו. הטעות שלי הייתה שהאמנתי לראש הממשלה. אתם צריכים לפרוש ולאלתר", ביקש.

אבל מופז שוב התגלה כחסר חוט שדרה ויכולת מנהיגות אמיתית.

הפגנת הפראיירים. צילום: פלאש 90צילום: הפגנת הפראיירים. צילום: פלאש 90
הפגנת הפראיירים. צילום: פלאש 90


כולם מסכימים: "ביבי נשאר אותו ביבי"

בערב (אתמול) רץ מופז ל'מפגש פסגה', לכאורה, עם 'ידידו הטוב' בנימין נתניהו. השניים (שני השקרנים?) ניסו לעשות עוד ניסיון כדי לפתור את המשבר. למרבה ההפתעה ביבי עשה צעד אחד קדימה (כמה לא מפתיע) לכיוונו של מופז, למרות אווירת הנכאים ששררה ביניהם.

"שאול לא מאמין לו, נקודה, ולא חשוב מה יצהיר לתקשורת", הסביר לי אחד ממקורביו של מופז. להערכתו, עד לערב שבת יתפוצצו כל השיחות בנושא, גם הערוץ של שאול וביבי וגם הערוץ של יוחנן ובוגי, ומופז ייאלץ להודיע על פרישה.

הוא בעצם רמז על כך כבר אתמול, אחרי הפגישה. "אם לא נגיע למה שאנחנו מצפים להגיע – לא נהיה שם", אמר מופז. מצד שני, אז אמר...

• הוא יפרוש, למרות שהסקרים לא ממש מחמיאים לו?

"אין לו אלטרנטיבה. להישאר בצורה שכזו, בלי שום הישג בנושא חוק הגיוס, אין טעם, זה רק ידרדר עוד יותר את קדימה בסקרים".

• גם אם יפרוש מצבו 'לא משהו'...

"זה נכון, אבל במקרה כזה יש תקווה, קדימה תבעיר את הרחובות, תלך על הטיקט של דואגת לפראיירים, היא תוכל לגרד מנדטים ואפילו להגיע לעשרה. בכל מקרה, כל ברירה אחרת אינה מסתמנת באופק".

• ומה עם האפשרות של מופז משוריין בליכוד ושאר חברי המפלגה חוברים לחיים רמון בדרך ל'קדימה חדשה'?

"אין יצור כזה 'קדימה חוברת', כי קדימה אינה מאוחדת, היא מורכבת מפלגי פלגים תוך תוכיים".

אגב, התרחיש הנ"ל תקף רק במקרה בו ביבי לא יזגזג פעם נוספת. זה עלול לקרות, ובקלות רבה. די בסקר חד משמעי שיונח על שולחנו כדי להפוך את העגלה יחד עם התינוק שבתוכה (הברית עם הציבור החרדי).

"ביבי נשאר אותו ביבי", אומרים במפלגות החרדיות, שלא תופתענה מכל זיגזג נוסף.

"ביבי נשאר אותו ביבי", אומרים גם אנשי מופז, הצופים בהפרת כל ההבטחות הקואליציוניים שניתנו להם ערב החבירה לקואליציה.

הליכודניקים לא מוכנים לשלוח לומדי תורה לכלא

מה שמשעשע, שזמן קצר לאחר שסיים מופז את פגישתו עם נתניהו הוא רץ לפגישה עם ...החרדים. בכינוס שנערך במסגרת 'ליל שישי אקטואלי' נאם מופז על עקרונותיו, אבל בעיקר בא לשמוע. אחד המשתתפים שם סיפר לי בהתלהבות על הצלחתם להציג בפניו את 'הצד שלנו', אני הייתי סקפטית. אחרי הכול מופז אינו 'תייר' בנושא החרדי, מאחוריו אפילו לא מעט פגישות עם הגר"ע יוסף. הוא ממש לא זקוק למפגש כזה או אחר כדי להכיר את מסורת ישראל ומהי עמדת היהדות החרדית. כל שהוא זקוק זה לעוד מנדטים. ולשם כך הוא מוכן 'לדרוך' על החרדים. בין אם הוא מזדהה עם כך ובין אם לא.

על מה בעצם עומדת המחלוקת בין הצדדים?

על הפרק שתי נקודות עליהן אין הסכמה: המכסות לעומת היעדים והסנקציות. בקדימה מתעקשים על מכסות לימוד לבחורים עד לגיל 22 ועל סנקציות ממשיות כהליכה לכלא, בליכוד מדברים על יעדים לגיוס ולא מוכנים לשמוע על כלא למי שלומד תורה. אז נכון שפלסנר גם לא דורש הליכה מיידית לכלא, אבל בליכוד מתעקשים כי במדינת היהודים איש לא ילך לכלא על לימוד תורה.

בליכוד אגב טוענים שאין כל חזרה מהסכם קואליציוני שנחתם עם קדימה. דובר שם על יעדים, ממש לא על מכסות, גם לא על עונשים פליליים.

השר בוגי יעלון, נציג הליכוד בשיחות מול קדימה, לא מבין על מה המהומה. יש תהליך טבעי שמתקדם זה שנים, למה לחולל מלחמת אחים ולעצור את הכל?

צילום: יעקב נחומיצילום: צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי


על זיגזג וזיגזוגים

נכון לעכשיו, הקרקס בעיצומו.

"הוא שקרן", אמר מופז על נתניהו, ונכנס לממשלתו עם הסכם קואליציוני חתום.

"הוא חזר בו", אומרים כעת בקדימה על ראש הממשלה, ועדיין לא פורשים.

"אני עם מכתב פרישה בכיס", הודיע אתמול מופז, ורץ ללשכתו של נתניהו כדי לנסות ולגשר על הפערים מול ה'שקרן'.

"אנו מקימים את ועדת פלסנר ורואים בכך הזדמנות היסטורית לשינוי", אמר ראש הממשלה ומינה את יוחנן לכתוב דו"ח ולנהל ועדה.

"לועדה אין תוקף", אמר נתניהו ופירק ליוחנן את מבנה הלגו שלו.

"אין תוקף, אבל שבו אתה פלסנר יחד עם בוגי יעלון ותגיעו יחד להבנות על בסיס המסמך שהכנת", אמר נתניהו, יומיים אחרי שפירק את הועדה.

"בוגי, תחזור בך מההבנות", לחש מישהו באוזנו של יעלון, שהחל לגמגם בשיחות עם פלסנר.

"שאול, בוא לפגישה דחופה בלשכתי", אמר נתניהו, שעות אחדות אחרי שבוגי קיבל הוראות לזגזג.

"שרפתם אותי", כעס ביבי על נציגי הסיעות החרדיות, ושלח אותם הביתה תוך הבהרה כי חוק טל החדש לא יהיה ערב לחיכם.

"בואו, זה בסדר, חזרתי בי מההבנות עם קדימה", אמר נתניהו והזמין אליו אמש כלאחר כבוד את ישי וגם את אטיאס.

"ב-1 לאוגוסט פג תוקף חוק טל, בחורי הישיבה יחויבו בגיוס", שחרר נתניהו אזהרה לכיוון המפלגות החרדיות.

"שר הביטחון יתקן תקנה לשעה ולפיה לא יגויסו בחורי הישיבות עד לסיום החקיקה", אמרו אתמול גורמים בכירים בלשכת נתניהו.

זיגזג, זיגזג, ואיך שגלגל מסתובב לו.

ומי תקף ניסיון להשיג מנדטים באמצעות שיסוי?

ועוד זיגזג, אולי 'ה'זיגזג, לסיום.

שמעתם את שאול מופז במהלך הימים האחרונים? שמעתם מה הוא חושב על הציבור החרדי?

הנה מה שאמר רק שנתיים לאחור, בטור שכתב ל'מעריב'.

"אין דבר קל יותר מלשנוא. זהו רגש בסיסי וראשוני שקיים בכל אחד מאיתנו. הוא מתעורר בכל פעם שמישהו או משהו גורם לנו אי נוחות. שנאה היא דבר זמין ומסוכן. יש הרבה מאוד אנשים שמספסרים ברגשות. ספסרי השנאה הם הציניים והרעים שבספסרים. הם עושים זאת לצורך צבירת הון, כספי, מעמדי או פוליטי. אין זה משנה מה אתה מרוויח משנאה, בסופו של יום זהו רווח שאין בו ברכה.

"בשבועות האחרונים אנו נמצאים בעצומו של קמפיין השנאה התורני נגד חרדים. קמפיין כזה, בדרך כלל, מנוהל על ידי פוליטיקאים או אנשים שרוצים להיות פוליטיקאים. הוא בדרך כלל מוביל לכך ששני הצדדים, חילוניים וחרדים, רק מקצינים עמדות ומחדדים הבדלים. הקמפיין נשען על מילים כגון 'פרזיטים', 'שודדים' ו'אוכלי חינם'. החרדים ישלפו מיד את המילים 'ערכים', 'זימה' ו'אלימות'. אולם מנהלי הקמפיין שוכחים עובדה אחת: בסופו של יום עלינו להמשיך ולחיות פה כחברה גם ביום שבו הוויכוח הנוכחי יסתיים.

"שנאה שכל מטרתה היא השגת יותר מנדטים מחריבה את התשתית החברתית של מדינת ישראל... לצערי, בחרו חלקים שונים במפלגתי, מפלגת קדימה, להצטרף לקמפיין האנטי חרדי. אותם חלקים חוששים, כנראה, מהצטרפותו הצפויה של העיתונאי יאיר לפיד לפוליטיקה ומהסקרים המראים כי מהלך כזה יכווץ את קדימה. ברור כי אין המדובר בצעד המבטא את העקרונות עליהם נבנתה המפלגה מלכתחילה כמפלגת מרכז ימין וכמפלגת שלטון. מישהו מתאר לעצמו מצב בו אריאל שרון, מייסד התנועה, היה נותן ידו לאמירות קשות ומבחילות נגד חרדים או מתבטא באופן כזה בעצמו?

"אנחנו מפלגה שאמורה לייצג את רוב החברה הישראלית. בקרב מתפקדינו ומצביעינו ישנם אנשים מסורתיים, דתיים וכאלה שלהם קרובי משפחה חרדים. אנחנו מפלגה פלורליסטית. אבוי לנו אם נהפוך, במחי קמפיין, למפלגת שינוי.

"הבעיה קיימת. אינני מתעלם ממנה. אבל יש דרך לדבר ויש דרך לפתור בעיות. בהיותי רמטכ"ל הקמתי את הנח"ל החרדי שהפך לסיפור הצלחה. כשר ביטחון שילבתי את ארגון זק"א במערך החילוץ וההצלה בפיקוד העורף. כמו כן יזמתי את החלת השירות הלאומי גם על חרדים ואזרחי ישראל הערבים. הוקמה מנהלת והוקצו תקנים בעקבות המלצות ועדת עברי. אז הבנתי את מה שאני יודע היום: יצירתיות, קבלת האחר והשונה כפי שהוא, והידיעה שאנו אחים מועילות הרבה יותר מכל התלהמות. הדרך לשילובם של החרדים בחברה עוברת דרך השירות הלאומי, הכשרה מקצועית וחינוך אקדמי בתהליך ארוך קבלה.

"אני לא רוצה לשנות אף אחד, כמו שאני לא מוכן שישנו אותי. אני מקבל את העובדה הבסיסית שעם אמונה לא מתווכחים. היהדות החרדית שרדה 2000 שנה ואין שום סיכוי, ואני גם לא רוצה, שהיא תיעלם עכשיו. גם אם הקמפיין נגדה יהיה המוצלח שבקמפיינים.

"אז רגע לפני שאנו ממשיכים בשיסוי ומובילים להתפוררות גורפת של החברה הישראלית בואו נעצור. בואו נפסיק לנהל דיאלוג פשטני, רדוד ומתלהם. אין לנו ארץ אחרת ואין לנו אזרחים אחרים. זה מה שיש, ומה שיש הוא יפה, מצליח וחייב להמשיך לחיות ולהתקיים כקבוצה וכקהילה".

בשם אומרם, שאול מופז.

זיגזג, זיגזג, ואיך שגלגל מסתובב לו.
שאול מופז בנימין נתניהו יוחנן פלסנר משה בוגי יעלון קדימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}