ועדת הכלכלה שמה קץ לשיטת 'מצליח'
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שניה ושלישית חוק שיעניש את החברות על גביית יתר • בכל תלונה מוצדקת על חיוב יתר - תפצה החברה את הלקוח ב-24 שקל • תשובה ללקוח: תוך 10 ימים
- שרי רוט, בחדרי חרדים
- י"ג תמוז התשע"ב
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יריב לוין והיו"ר שאמה-הכהן, המסדירה את נושא החזרי החיובים בעסקאות מתמשכות.
הצעת החוק נועדה להתמודד עם מצב שבו הלקוח מחויב בעסקה מתמשכת בהוראת קבע מחשבון הבנק או כרטיס האשראי שלו, כאשר הוא מחויב בחיוב יתר שגוי. ח"כ מקלב אמר כי חיוב עודף משמעותו הכנסת היד לכיסו של הצרכן והצעת החוק נועדה לטפל בתופעות הללו.
היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן התנגדה להצעה שנדונה במסגרת הכנת החוק לקריאה ראשונה, לפיה צרכן שחויב בחיוב עודף 3 פעמים בתקופה של שנה וחצי יזכה לפיצוי בסך 1,000 שקלים. היא הציעה במקום זאת כי צרכן שחויב חיוב עודף אך לא קיבל את כספו בחזרה לפי החוק יוכל לתבוע פיצוי עונשי של עד 10,000 שקלים.
חברי הכנסת החליטו לאמץ את ההצעה ואישרו גם את הצעת היו"ר שאמה-הכהן, לפיה הצרכן שיפנה לחברה בעקבות חיוב עודף יהיה זכאי, בנוסף להחזר החיוב, גם לפיצוי בסך 24 שקלים. עם זאת, חברי הוועדה הבהירו כי אם החברה תגלה את הטעות ותחזיר את הכסף מיוזמתה ללקוח הוא לא יהיה זכאי לפיצוי הנוסף.
עוד אישרה הוועדה היום כי החברה תהיה מחויבת לברר את טענות הצרכן תוך 10 ימי עסקים מיום הפנייה, ובמידה שטענתו נמצאה מוצדקת להשיב לו את כספו, בתוספת ריבית והצמדה, תוך 4 ימי עסקים. כמו כן אישרה הוועדה כי חיוב עודף של יותר מ-50 שקלים יוחזר לחשבון הלקוח וחיוב נמוך יועבר כזיכוי בחשבון החודשי הבא של הצרכן, במידה והחשבון מחויב לא יותר מ-30 ימים לאחר תום ימי הבירור. כמו כן נקבע כי תוך 21 ימי עסקים מיום הפנייה ישלח העוסק לצרכן תשובה בכתב, על מנת להודיע לו את תוצאות הפנייה. עוד אושר כי ההצעה תיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר והיא תחול על פניות שיוגשו מאותו יום ואילך.
נציג ארגון אמון הציבור, רונן רגב כביר, אמר כי נושא החיובים העודפים הוא אחד הנושאים הבולטים ביותר בתלונות צרכנים. לדבריו, לחלק מהחברות פשוט לא משתלם להקפיד על חיוב נכון והוסיף כי צריך לתת ללקוח מענה בכתב שיפרט את ממצאי הבדיקה. נציגי חברות התקשורת שהשתתפו בדיון טענו מנגד שלא מדובר ב"שיטת מצליח" והזהירו מפגיעה בצרכנים, שכיום מקבלים החזרים לפנים משורת הדין ולפעמים עוד בטרם הבדיקה. ח"כ לוין אמר על כך כי כוונת החוק לגרום לחברות להשקיע יותר בבדיקה ובקרת החשבונות ובמניעת חיובים עודפים.
היו"ר שאמה-הכהן אמר לאחר הדיון: "ההצעה שמה סוף ל'שיטת מצליח' של גביית יתר מלקוחות בעסקאות מתמשכות, תוך קביעת סנקציה של פיצוי עונשי עד 10,000 שקלים על חברה שתטרטר את הלקוח ותתחמק ממתן תשובה מנומקת בכתב או החזר כספי. ההצעה קובעת גם באופן תקדימי הדדיות בין החברה ללקוח, כך שכמו שלקוח נדרש לשלם דמי טיפול על הליכי גבייה חריגים – כך גם חברה תשלם ללקוח דמי טיפול של 24 שקלים בגין גביית יתר".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות