כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

האספן שחפץ לשלם הון על 'זבל' • תבלין לשבת

כיצד ניתן ללמוד ממצוות פרה אדומה לחינוך הילדים? • מדוע הסכים האספן לשלם סכום נכבד על ריהוט מיושן ושבור, ואיזה לקח ניתן ללמוד מכך? • תבלין לשבת פרשת חוקת

האספן שחפץ לשלם הון על 'זבל' • תבלין לשבת



זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:

"זאת חקת התורה: לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה, לפיכך כתב בה חקה, גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה". (רש"י)

הקדוש ברוך הוא, פונה למשה ואהרן, ומבקשם לצוות את בני ישראל על קיום מצווה בלתי מובנת, של לקיחת אפר של פרה שצבעה אדום, לא עלה עליה עול ואין בה אפילו שערה אחת של עבדות, ובכוחו לטהר טמאים ולטמא טהורים. ולא רק זו, שפרטי המצווה וטעמיה מסקרנים ואינם ברורים, אלא גם יש בה דין מיוחד של "אין לך רשות להרהר אחריה".

האשפה היוקרתית

במבט ראשון, נראה היה שהרבה שנים עמדו שם הפסולת והריהוט הישן. הדירה העזובה שנקנתה על ידי חברי, נזקקה לטיפול רב, והחברים לא טמנו ידם בצלחת. הזבל יצא בכמויות ענק. נראה היה שיש יותר פסולת מאשר הבית יכול להכיל. היה עלינו גם להוציא את הרהיטים הכבדים שעמדו בסלון, בשלב הזה הוזמנו פועלים.

אחד מהם, הביט בארונות שעמדו בסלון, בחן אותם היטב, ואז, ביקש לקחת אותם לעצמו. בתום פרצי הצחוק של החברים, הוא סיפר שיש לו דוד שישמח לקבלם, אולי אפילו לשלם עליהם משהו. הדוד הוזמן אחר כבוד לבוא ולהתכבד בנטילת הגרוטאות. כשהגיע, לאחר כמה שעות, הוא הביט ברהיטים, פקח עיניים לרווחה, וקיפץ כמו ילד. "כמה צריך לשלם על זה?" שאל והוציא את ארנקו מכיסו. אנחנו עמדנו שם המומים לגמרי. לפני שעות אחדות לא ידענו את נפשינו מרוב זבל, ועכשיו יש מי שבא להוציאו ואפילו מוכן להוזיל על זה מכספו?!

בעל הבית חייך ואמר לו "אני זה שמוכן לשלם לך, רק תיקח את זה מפה". ה'דוד' חשב שאנחנו צוחקים. "אתם בטוחים?" שאל שוב ושוב. הוא סיפר כי הרהיטים הללו, לא רק שאינם ריהוט שווה ערך כריהוט ישן ומושלם שחובבנים ששים עליו, אלא שבמקרה מדובר בסלון שנבנה על ידי אמן ירושלמי ידוע בראשית שנות השלושים. בעוד הוא מלטף את רגלי השולחן הרעוע ואת ידיות הארונות, נתן הרצאה היסטורית על חייו ופועליו של הנגר באומנות ובתחומים נוספים.

מול עינינו ראינו, כיצד דבר שיכול להיות מטרד ואשפה בשביל אחד, הופך לאוצר של ממש בעבור השני. אותו הריהוט, אותם החפצים. תלוי מי הלוקח. שניהם מוכנים לשלם, אחד בשביל לקנות והשני בשביל לזרוק.

אוהב את ילדך באמת?

כאשר אנו רוצים לטהר את ילדנו, לשנות ולשפר אותם, עלינו לקחת ללב את התנהגותם הדורשת שינוי, אבל לא חלילה באופן שיפגוע ברגשותינו ויגרום לנו לפעול מדחפים לא נכונים. על אף שמבט מציאותי על מצבו של ילדינו יכול לפעמים להכאיב לנו, הרי שנוכל לראות זאת בעיניים אחרות, לא כמצב מרגיז, אלא כשליחות מהקב"ה אשר נותן לנו את הכוחות ואת האפשרות לעשות את השינוי.

על מנת להצליח בשינוי כזה, עלינו לזכור שמוטלת על כתפינו אחריות לא לתת לשטן, למקטרגים ולסביבה להיכנס לתוך המקום ממנו אנו עובדים מול הנער. זה חוקה!

התהליך חייב להיות נקי ושלם, אף לא שערה אחת של נגיעות זרות של כבוד וכדומה. אלא עשיה מתוך אהבת ישראל אמיתית.

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון:

א. האם אתה אוהב את ילדך למרות מה שהוא עשה?
ב. האם אתה רוצה שהוא ישנה את דרכו בגלל שזה טוב לו, או למען השכנים, השידוכים והקהילה?

בברכה

יוסף חיים בולטון, מאמן בכיר בקאוצ'ינג [email protected]

פרה אדומה רהיט אומן חוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}