נלחמים בענן • מחריף המאבק בין גוגל למיקרוסופט
המאבק בין ענקיות המחשוב מחריף: גוגל הכריזה על רכישת קוויקאופיס – חבילת תוכנות משרדיות בענן, תואמת סמארטפונים וטאבלטים • הקרב הגדול
- אבי גליק, בחדרי חרדים
- ה' תמוז התשע"ב
זירת היישומים המשרדיים היא רק חזית אחת במאבק בין שני הטיטנים על החזון של נגישות למידע בכל זמן, מכל מקום. נראה שהרכישה הגיעה כתגובה למהלך הצפוי של מיקרוסופט: תוכנות אופיס לסמארטפונים (כולל אנדרואיד ו-iOS) ולטאבלטים. הגרסה החדשה לא תושק לפני נובמבר 2012 מה שנותן לגוגל חלון צר של הזדמנות "לשים רגל בדלת", ולמצב היטב את הפתרונות של קוויקסופט.
כיום אופיס של מיקרוסופט הוא מקור הרווח הכי גדול של החברה, אשר עדיין שולטת ביד רמה בשוק התוכנות המשרדיות. המשמעות של הדומיננטיות הנוכחית של מיקרוסופט היא שגוגל צריכה להתמודד עם פורמט ותיק, וכדי להצליח היא חייבת להציע גרסה שתגרום למשתמשים (ובמיוחד בתחום העסקי) לשנות הרגלי עבודה מוכרים.
רוב הלקוחות העסקיים מחפשים חבילה אחת שעושה הכל, מכל מקום. או במילים אחרות, כל דבר שיחסוך להם זמן, כסף, וכאב ראש. מה שמסביר את הפופולאריות העצומה של שירותי מחשוב בענן. לפי גרטנר (מרץ 2012): הרווח מתוכנות כשירות בענן, ברחבי העולם, צפוי להגיע השנה ל- 14.5 מיליארד דולר. הדו"ח צופה שסכום זה יגדל עד 2015 ל- 22.1 מיליארד דולר. לכן, הקרב בין גוגל למיקרוסופט הוא מלחמה על הרבה מאוד כסף ויוקרה.
היריבות הוותיקות מקדישות את עצמן לקרב על כל נכס זמין: מנועי חיפוש, תוכנות עבודה, שירותי דוא"ל, דפדפנים, ואפילו פטנטים. בעבר זו הייתה מלחמה שקטה שהתרחשה בעיקר מאחורי הקלעים, אבל הסגנון השתנה. ב-2011 גוגל האשימה את מיקרוסופט בגניבת תוצאות חיפוש ל"בינג". מיקרוסופט הכחישה, הכפפות הוסרו, ושתי החברות החלו במסע של השמצות הדדיות שהתנהל בעיקר בטוויטר, בבלוגים, ובאתרים טכנולוגיים שונים. כך למשל, פרנק שואו (ראש מחלקת תקשורת של מיקרוסופט), צייץ בטוויטר: "אל תאמינו! גוגל עושה תרגיל הסחה לשינוי סדר היום הציבורי רק מפני שהיא נמצאת תחת חקירה בארצות הברית ובאירופה..." (הכוונה לחקירה שניהלה רשות הסחר הפדראלית בארצות הברית כנגד החברה, בחשד לשימוש לרעה בכוחה בשוק הפרסום. חקירה דומה התנהלה באירופה). במונחים של עולם הטכנולוגיה התבטאות זו נחשבת לדיבור ישיר, בוטה ומלוכלך. וכך זה נמשך: במאי השנה – האשמות מצד גוגל ומוזילה הגיעו עד לוועדה המשפטית של הסנאט בארצות הברית. בסיבוב הזה מיקרוסופט הואשמה בהתנהגות מונופוליסטית ובלתי תחרותית. שתי החברות שפכו עד היום מיליוני אם לא מיליארדי דולרים על המלחמה ביניהן.מי יכבוש את הענן?
נדב פופלבסקי, מנכ"ל וובוקס שירותי מחשוב ענן טוען שהתחרות הזאת עושה רק טוב לצרכן: "לפי נתונים שפורסמו באתר - PC World, לגוגל-אפס יש 3 מיליון משתמשים, אבל למיקרוסופט יש פי 10 יותר משתמשים בגרסת האופיס בענן. למרות שגוגל היא מלכת מנועי החיפוש, כשמדובר באפליקציות היא לא מתקרבת אפילו לעוצמה של יריבתה עם 750 מיליון משתמשי אופיס (בגרסה השולחנית בלבד).
מצד שני, החדשנות של גוגל שנושפת בעורפה של מיקרוסופט, חייבה את מיקרוסופט להרחיב באופן משמעותי את ההיצע שלה בענן עם אופיס 365, ואופיס 2010 - והרווח כולו של הצרכן הסופי". כל חברה מביאה איתה לזירת המאבק נכסים משלה. גוגל מציעה: פשטות - חבילת תוכנות בענן עם מבחר מצומצם של פונקציות. נגישות - דרך כל מחשב שולחני ונייד ודרך כל סמארטפון (מבוסס אנדרואיד), קסם "חינמי", ובסיס לקוחות עצום. עבור 350 מיליון משתמשי ג'ימייל, גוגל דוקס (וכעת גם קוויקסופט) יכולה להיות הבחירה הטבעית.
"השאלה היא מה הצרכים שלהם. אנחנו מתמחים בשירותי ענן לעסקים קטנים-בינוניים ומכירים את הדרישות של פלח שוק זה. מניסיוננו, מי שזקוק לפרזנטציות עשירות, לטבלאות וגרפים מורכבים, למסמכים בעריכה מלוטשת ועוד - עדיין זקוק לפתרונות של מיקרוסופט. בשלב זה, גוגל דוקס לא מספקת מענה מלא לצרכים עסקיים".
היתרון התחרותי של כל אחת מהענקיות תלוי בהתפתחויות טכנולוגיות, פיתוחים, פיתוחי-נגד, וקרבות נוספים בענן. לכן ניתן לצפות למלחמה דיגיטלית ממושכת ומרתקת, כאשר כל חברה תמשיך לכוון אל נקודות החולשה של היריב.
יהיה מעניין.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות