ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

בריאות

בריאות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות (תיקון- שינוי המועד להגשת בקשות לפי הוראות המעבר), התשע"ב-2012, של ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק נועדה לאפשר למי שבערב תחילתו של חוק הסדרת העיסוק, התשס"ח-2008, הייתה לו תעודת הכרה במקצוע בריאות לרבות תעודת הכרה זמנית שהייתה בתוקף ביום 15.7.05, לפנות בבקשה לקבלת תעודה במקצוע בריאות ללא הגבלת זמן. כן מוצע לקבוע שמי שסיים את לימודיו במקצוע בריאות בישראל עד ליום 3.1.09 והוא זכאי לתואר אקדמי, יהיה זכאי לקבל תעודה במקצוע בריאות, ובלבד שהגיש בקשה עד ליום 15.3.14.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי " חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, התשס"ח–2008 (להלן – החוק) מסדיר את העיסוק בשמונה מקצועות בריאות שונים: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול בהפרעות תקשורת, תזונה, קרימינולוגיה קלינית, פודיאטריה, פודיאטריה ניתוחית וכירופרקטיקה. הסדרת העיסוק נועדה להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים במקצועות הבריאות ולהגן על בריאות הציבור, כאמור בסעיף 1 לחוק. הוראות החוק מחייבות, בין השאר, את העוסק במקצוע הבריאות, לקבל תעודה במקצוע בריאות וכן הן מפרטות את התנאים למתן תעודה כאמור. החוק, אשר נחקק ביום כ"ז בתמוז התשס"ח (30 ביולי 2008), הסדיר בתחילה רק את העיסוק בריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול בהפרעות תקשורת ותזונה (להלן – ארבעת מקצועות הבריאות הישנים), ואילו העיסוק בקרימינולוגיה קלינית, פודיאטריה, פודיאטריה ניתוחית וכירופרקטיקה (להלן – ארבעת מקצועות הבריאות החדשים) הוסדר מאוחר יותר, במסגרת חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות (תיקון מס' 2), התש"ע–2010, אשר נחקק ביום ט' בניסן התש"ע (24 במרס 2010) (להלן – תיקון מס' 2).סעיף 8 לחוק מונה מספר תנאים לקבלת תעודה במקצוע הבריאות. בין השאר נקבע בסעיף זה, כי על המבקש להיות בעל ההשכלה וההכשרה המעשית המפורטים בתוספת הראשונה לחוק וכן כי על המבקש לעמוד בבחינה במקצוע הבריאות. לצד הוראות אלו נקבעו בסעיף 58 לחוק מספר הוראות מעבר אשר נועדו לאפשר, לתקופה מוגבלת, למבקש תעודה אשר עסק במקצוע או סיים לימודיו ערב יום התחילה, לקבל תעודה אף אם לא התקיימו בו התנאים המפורטים בחוק. לצורך קבלת תעודה לפי סעיף 58, היה על המבקש להגיש את בקשתו לקבלת תעודה בתוך תקופת זמן מוגבלת שהוגדרה בסעיף. לאחר תום תקופת המעבר, ביקש המחוקק להחיל את התנאים לקבלת תעודה המפורטים בסעיף 8 לחוק, על כלל מבקשי התעודה.

לאחר חלוף המועד שבו היה ניתן להגיש בקשות לקבלת תעודה בתנאים המקלים כאמור לעיל, התברר כי ישנם עוסקים במקצועות הבריאות אשר הגישו את בקשתם לקבלת תעודה לפי הוראות המעבר באיחור ועל כן עליהם לעמוד בדרישות סעיף 8 לחוק לצורך קבלת תעודה, לרבות בבחינה. תיקון סעיף 58(ב) נועד לאפשר למי שהיתה לו תעודת הכרה בעבר לפנות בבקשה לקבלת תעודה במקצוע הבריאות ללא הגבלת זמן. כמו כן, מוצע לתקן גם את סעיף 58(ג) אשר דן באנשים שלא היו להם תעודות הכרה בעבר, ושסיימו את הלימודים עד יום התחילה של החוק (דהיינו עד ל-31 בינואר 2009), במקצועות ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, ודיאטנות.

לפי החוק המקורי, הם לא היו פטורים מבחינה, אולם בתיקון שנערך בהמשך, שונה החוק ונקבע כי קבוצה זו תהיה פטורה מבחינות, ובלבד שהגישו בקשה בתוך 12 חודשים מהמועד הקובע – דהיינו עד ליום 15 במרס 2011. (בפסקה (3) נקבע פרק זמן ארוך יותר לגבי קבוצה ספציפית מתוכם). מי שלא הגיש בקשה במועד נאלץ לגשת לבחינות הרישוי. מוצע, אם כן, להאריך את התקופה האמורה מ-12 חודשים ל-36 חודשים, כך שהמועד האחרון להגשת בקשות לפי הסעיף יהיה 15 במרס 2014".

21 ח"כים תמכו בהצעה ולא היו מתנגדים. ההצעה תעבור לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה ראשונה.

דוד אזולאי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}