כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

ביטול הסיום ב'מושבה' • שבת, מחלוקת או חשש מ'קרחת'?

מדוע בוטל מעמד סיום הש"ס באצטדיון בפתח-תקווה? • מכתבים הנחשפים לראשונה מוכיחים: אין חילולי שבת, וראש העיר התחייב שלא יהיו בעתיד • הסיבה האמיתית - בפנים

צילום אילוסטרציה: וואס איז נייעס
צילום אילוסטרציה: וואס איז נייעס



מדוע בוטל מעמד סיום הדף היומי שתוכנן להתקיים בעוד כחודש וחצי באצטדיון 'המושבה' בפתח-תקווה?

אמש הודיעה הוועדה המארגנת כי המעמד, שהיה אמור להתקיים בי"א אב - בוטל. הסיבה הרשמית שנמסרה: חילולי שבת באצטדיון. זאת בעקבות משחק ספורט שהתקיים בחודש ניסן בשבת, ואירועים נוספים שצפויים להתקיים בעתיד במקום ולגרום, לדברי המארגנים, לחילולי שבת.

אך ממסמכים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה תמונה אחרת לגמרי.

במכתב שנשלח אתמול מלשכתו של ישראל פרידמן, נציג אגודת ישראל בעיריית פתח-תקווה, אל יצחק גולדקנוף, יו"ר 'הוועדה למען השבת', ונחשף כאן לראשונה, סוקר פרידמן באריכות את פרשת שמירת השבת באצטדיון.

במכתבו מדגיש פרידמן, כי לפני פתיחת האצטדיון ביקשו החברים החרדים בעירייה מראש העיר, יצחק אוחיון, "להבטיח את שמירת השבת באצטדיון". גם במהלך טקס חנוכת האצטדיון ביקשו החברים מראש העיר לחזור על הבטחתו, "ואכן כך עשה והסביר שפתח תקווה היא עיר המכבדת מסורת ובעיר תושבים דתיים רבים ועל כן האצטדיון יהיה סגור בשבת", כותב פרידמן.

לפני חודשיים התקיימה פגישה, בה השתתפו החברים הבכירים של הוועדה המארגנת מטעם יהדות התורה, שמואל הלפרט וישראל משה פרידמן, יחד עם אריה ניר, מנהל אגף הספורט בעירייה.

פרידמן מספר: "הוא הבהיר כי מבחינת העירייה לא יהיו משחקים בשבת". ניר ציין גם, כי הדברים אינם לגמרי בידי העירייה, היות והטלוויזיה רשאית במקרים מסוימים לקבוע את זמן המשחק.

"אכן למרבה הצער היה כמדומני בחודש ניסן, משחק שהתחיל בשעה 15:00 אחה"צ. ראש העיר טען וחזר שהדבר היה באופן חד פעמי בלבד והוא יפעל ככל יכולתו שלא יישנה דבר כזה", משחזר פרידמן. והוא מבהיר שוב: "ככל שזה תלוי בה (בחברה לפיתוח. י.א.) היא לא תשכיר את המקום למשחקים בשבת".

בבירור שערך פרידמן עם אבי כהן, מנכ"ל החברה לפיתוח, עולה כי בשבתות הקרובות אין משחקים או אירועים הצפויים להתקיים בשבת. לא נקבע משחק לעונת הכדורגל הבאה שאמור להתקיים בשבת ואין להתאחדות הכדורגל או לטוטו דעה והשפעה על קביעת משחקים במקום בשבת.

מכתב נוסף, הנחשף אף הוא כאן לראשונה, הגיע לפני יותר משבועיים מלשכתו של ראש עיריית פתח תקווה. "אנו רואים את השבת בתור לב הקונצנזוס של עם ישראל ותושבי העיר פתח תקווה", כתב ראש העיר לשמואל הלפרט וישראל משה פרידמן.

"לצערנו ושלא על דעתנו, התקיים פעם אחת אירוע במקום, טרם יציאת השבת. כדי להסיר לזות שפתיים, הננו להבהיר כי הצהרתנו בעת ייסודו של האצטדיון, בעינה עומדת, אני ועיריית פתח תקווה נעשה הכל לשמירה בעתיד של השבת באצטדיון המושבה", מסיים ראש העיר בהבטחה חד-משמעית.

יצחק גולדקנוף. צילום: יוסי שחרצילום: יצחק גולדקנוף. צילום: יוסי שחר
יצחק גולדקנוף. צילום: יוסי שחר


יריבות פנימית או חשש מקרחות ביציעים?

אז מהי הסיבה האמיתית לביטול המעמד?

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי למרות רצונו הטוב של נציג אגודת ישראל בעיריית פתח-תקווה, גורמים אחרים באגו"י אינם מעוניינים לקיים את מעמד סיום הדף היומי יחד עם דגל התורה באצטדיון המושבה, וזאת למרות שחילול השבת אינו סלע המחלוקת, כפי שעולה מתוך המכתבים הנחשפים כאן.

עוד נודע, כי כמה מחברי הוועדה המארגנת התבטאו בשעות האחרונות, כי נכון לשעה זו ביטול המעמד באצטדיון המושבה אינו ביטול סופי. לדבריהם, הסיבה לרעש התקשורתי שנוצר בעקבות הביטול, נועדה במכוון בכדי להבין כיצד מתקבלת ההחלטה הדרמטית אצל אנשי אגודת ישראל.

עוד בנושא:
'המושבה' מחלל שבת • 'ועדת השבת' תכריע
עוזבים את 'המושבה'? אין עדיין אישור להציב כיסאות
למען השבת • בוטל מעמד סיום הש"ס באיצטדיון 'המושבה' בפתח תקווה

גם הדיווחים אודות איחוד של האירוע באיזור המרכז עם האירוע שמתקיים בירושלים - בהפקת אגו"י בירושלים ודגל התורה - הופצו מאותה סיבה.

גם בשעות אלו ממשיכים ב'דגל התורה' לחפש מקום חלופי לאצטדיון המושבה - כדי שבמידה והגורמים השונים באגודת ישראל ימשיכו בסירובם לשתף פעולה, עדיין ניתן יהיה לקיים כינוס במרכז הארץ.

סיבה נוספת, שאינה נאמרת בקול מפי המארגנים, ועשויה להיות זו שבשלה יבוטל באופן סופי האירוע ב'מושבה': מספר משתתפים נמוך שעשוי שלא להספיק כדי למלא את כל האצטדיון, ורצון למנוע את המבוכה של 'קרחות' ביציעים.



המכתבים המבטיחים: שומרים שבת • צפו












איצדטיון המושבה פתח תקוה סיום שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}