מחקר מוכיח: נהגים צעירים גורמים ליותר הרוגים בקרב נוסעים צעירים
מכון מחקר ההולנדי מצא כי רובם של הנוסעים בגילאי 10-24 נהרגים בעת נסיעה עם נהגים בגילאי 18-24. אור ירוק: "על המדינה להגביר את החינוך והמודעות לנהיגה בטוחה ונכונה בקרב אוכלוסיית הצעירים"
- אור ירוק
- כ"א סיון התשע"ב
נהג צעיר
נייר עמדה של מכון המחקר ההולנדי SWOV, מציג נתונים המראים כי רובם של הנוסעים בגילאי 10-24 נהרגים בעת נסיעה עם נהגים בגילאי 18-24. ידוע כי נהגים צעירים נמצאים בסיכון גבוה בשל חוסר הבגרות המנטאלית וחוסר הניסיון שלהם. לכן, הנוסעים עימם חשופים גם הם לאותה רמת סיכון ויותר מכך, הסיכון גדל כאשר צעירים נוסעים יחד בכלי הרכב עקב השפעת הלחץ החברתי והסחות הדעת מצד הנוסעים.
מחקרי תאונות על נהגים צעירים, מצביעים על שיעור תאונות גבוה יותר בקרב נהגים צעירים שמסיעים צעירים. לעומת זאת, כשהנהגים הצעירים מסיעים נוסעים מבוגרים יותר, יורדים שיעורי התאונות בהתאם.
בני נוער וצעירים בני 10-24 נוטים להשתחרר מהוריהם, בעוד שקבוצת החברים הופכת יותר ויותר רלוונטית להם בתקופת חיים זו. הלחץ החברתי משחק לעיתים קרובות תפקיד חשוב. מחקר אמריקני הראה כי נהגים צעירים עוברים באדום, לעיתים קרובות יותר כשנוסעים איתם בני גילם, מאשר כשהם נוסעים לבד. נוסעים מהווים מקור להסחת דעת ומפריעים למשימות הנהיגה יותר כשנמצאים צעירים בכלי הרכב, מאשר נוסעים מבוגרים. מחקר אמריקני אחר מצא כי בין השאר, נהגים צעירים (גברים) חסרי ניסיון, נכשלים לעתים קרובות יותר באיתור סכנות בנוכחות נוסעים בכלי הרכב.
נוסעים צעירים יכולים גם הם להיות מושפעים באופן שלילי מנהיגה מסוכנת של הנהג. אם הם נחשפים לנהיגה מסוכנת של חבריהם, עולים הסיכויים כי יתפסו צורת נהיגה זאת כ"נורמאלית", וינהגו כך בעצמם. ישנן מספר פתרונות המוצעים כדי להפחית את מספר הנפגעים בקרב צעירים - מדינות כמו ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד מגבילות את מספר הנוסעים שמותר לנהג חדש להסיע. במספר מדינות בארצות הברית שבהן יושמה ההגבלה, ירד מספר ההרוגים בקרב בני 16-17 ב-9%.
עמותת אור ירוק: "בשנת 2011 נהרגו 90 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בישראל.
על המדינה להגביר את החינוך והמודעות לנהיגה בטוחה ונכונה בקרב אוכלוסיית הצעירים. במקביל יש להגביר את האכיפה בסביבת מקומות הבילוי כדי להרתיע מהצעירים לנהוג תחת השפעת אלכוהול".
מחקרי תאונות על נהגים צעירים, מצביעים על שיעור תאונות גבוה יותר בקרב נהגים צעירים שמסיעים צעירים. לעומת זאת, כשהנהגים הצעירים מסיעים נוסעים מבוגרים יותר, יורדים שיעורי התאונות בהתאם.
בני נוער וצעירים בני 10-24 נוטים להשתחרר מהוריהם, בעוד שקבוצת החברים הופכת יותר ויותר רלוונטית להם בתקופת חיים זו. הלחץ החברתי משחק לעיתים קרובות תפקיד חשוב. מחקר אמריקני הראה כי נהגים צעירים עוברים באדום, לעיתים קרובות יותר כשנוסעים איתם בני גילם, מאשר כשהם נוסעים לבד. נוסעים מהווים מקור להסחת דעת ומפריעים למשימות הנהיגה יותר כשנמצאים צעירים בכלי הרכב, מאשר נוסעים מבוגרים. מחקר אמריקני אחר מצא כי בין השאר, נהגים צעירים (גברים) חסרי ניסיון, נכשלים לעתים קרובות יותר באיתור סכנות בנוכחות נוסעים בכלי הרכב.
נוסעים צעירים יכולים גם הם להיות מושפעים באופן שלילי מנהיגה מסוכנת של הנהג. אם הם נחשפים לנהיגה מסוכנת של חבריהם, עולים הסיכויים כי יתפסו צורת נהיגה זאת כ"נורמאלית", וינהגו כך בעצמם. ישנן מספר פתרונות המוצעים כדי להפחית את מספר הנפגעים בקרב צעירים - מדינות כמו ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד מגבילות את מספר הנוסעים שמותר לנהג חדש להסיע. במספר מדינות בארצות הברית שבהן יושמה ההגבלה, ירד מספר ההרוגים בקרב בני 16-17 ב-9%.
עמותת אור ירוק: "בשנת 2011 נהרגו 90 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בישראל.
על המדינה להגביר את החינוך והמודעות לנהיגה בטוחה ונכונה בקרב אוכלוסיית הצעירים. במקביל יש להגביר את האכיפה בסביבת מקומות הבילוי כדי להרתיע מהצעירים לנהוג תחת השפעת אלכוהול".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות