י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"החרדים - תעשייה של ייצור ילדים"

יועץ שר האוצר, פרופ' עומר מואב, התבטא בחריפות נגד הציבור החרדי ש"אינו עובד ומגדל דור נבער שאינו מתפרנס" • בראיונות ל'בחדרי חרדים', מגיבים משולם נהרי ומאיר פרוש על המתקפה הפרועה

פרופ' עומר מואב. צילום: דה מרקר
פרופ' עומר מואב. צילום: דה מרקר

שר האוצר, יובל שטייניץ, הותקף בתחילת כהונתו על חוסר הניסיון אותו הוא מביא או שמא לא מביא למשרד האוצר. המשרד, שזקוק בתקופה זאת ליד מנוסה ומכוונת, יקבל טירון כלכלי, אמרו המקטרגים. הביקורת הקטלנית גלשה ממוספי הכלכלה, להכרתו של השר החדש, וזה החליט להקיף את עצמו ביועצים כלכליים.

אחד מן היועצים אותם הביא השר למשרד הוא פרופ' עומר מואב, המשמש כמרצה לענייני כלכלה במספר אוניברסיטאות, מהנחשבות בארץ. דא עקא, שפרופ' מואב ידוע בהתבטאויותיו האנטי חרדיות, ובגישתו התוקפנית למגזרים החלשים בארץ.

מסתבר שמואב לא מסוגל להתאפק. בראיון ראשון שהעניק לאתר 'דה מרקר' לאחר התמנותו לתפקיד יועץ לשר, הוא בוחר לתקוף שוב את הציבור החרדי. מפאת כבוד הבמה המכובדת לא נביא את הראיון במלואו, אך די במספר ציטוטים בכדי להבין לאן רוח הדברים נושבת:

"נשים ערביות וגברים חרדים. זו מלכודת לא מוצלחת, כי גם הם לא מרוצים מחיי העוני שלהם. כשהגו את מדיניות הקצבאות לא הביאו בחשבון שתהיה לה השפעה על הילודה. בשנות ה-40 וה-50 היו לחרדים שלושה ילדים בממוצע, והיום יש להם שמונה-תשעה ילדים בממוצע, ויש גם משפחות עם 11-10. ברור שללא עידוד של המדינה הם לא היו יכולים לקיים את החברה שלהם באופן הזה".

"חוק הלפרט הקטסטרופלי, שהפך את החרדים לתעשייה של ייצור ילדים".

"אי אפשר שלאורך זמן יתקיימו אוכלוסיות נתמכות שגדלות בקצב מהיר כל כך. כשיש עלי מסים כל כך כבדים, שמממנים בין השאר קצבאות ילדים של אחרים, אני מביא לעולם פחות ילדים כי אני מאמין שכדי לגדל ילדים נדרשת השקעה. יש פה מדיניות שיוצרת הסטה מהחזקים לחלשים".

"צריך לקבל החלטה ערכית - לשחרר אותם מהצבא כדי שיילכו לעבוד. הבעיה באוכלוסייה הזאת היא שלחינוך החרדי אין תשואה, הם לומדים חינוך תורני בלבד. זאת שערורייה שהמדינה מממנת חינוך שאין לו כל תשואה בעבודה. אנחנו עושים עוול לילדים האלו. סוגרים להם אופציות וכופים עליהם לחיות חיי עוני".

פנינו למספר נציגי ציבור חרדים על מנת לקבל את תגובתם לדברים החמורים.

השר משולם נהרי מש"ס, אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "היום, כשכולנו מתעסקים עם התבוללות, והבעיה הדמוגרפית היא הבעיה הכי בוערת שעומדת על סדר היום, דברים מעין אלו מזעזעים במיוחד. צריך לברך על כל אוכלוסיה שחורטת על דגלה את ריבוי הילודה. לאחרונה פירסמה הסוכנות היהודית נתונים על המצב הדמוגרפי במדינה. הפיתרון היחידי לבעיה המחריפה היא להביא עוד ילדים לעולם. אני פשוט מרחם על אומר הדברים".

• מה אתה אומר לגופם של טענות. האם הציבור החרדי לא הולך לקסטרופה בעקבות כך שאינו עובד?

"הנתונים לא נכונים. יש עליה של 10% במספר הנשים החרדיות שעובדות. וישנה גם עליה מתונה יותר במספר הגברים. חייבים להדגיש, המדינה לא ערוכה לספק כל כך הרבה מקומות עבודה. די לראות את המיתון והאבטלה ההולכת ומתגברת, בכדי להבין שהמדינה לא ערוכה לספק עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים.

"בשנים האחרונות, יש עליה גם במוסדות להכשרה מקצועית לגברים. אבל אחרי הכל צריך לזכור שאנחנו במדינה יהודית ויש חשיבות מכרעת לאופיה היהודי של המדינה. אם לא ניתן עדיפות לאברכים, איזה עדיפות יש לנו מהגויים?"

• אתה בעד לדרוש את ראשו של היועץ?

"לא. אנחנו לא דורשים פיטורין על מילים. הרבה אנשים מדברים. לפני מספר שבועות, עמד בכנסת ישראל אילן גילאון ממרצ, וחירף מערכות ישראל. הוא אמר: הייתי אוכל חזיר ביום כיפור, גם בבית הקברות לו הייתי כהן. דברים מזעזעים. אבל זה בושה של הדובר. אנחנו נדרוש פיטורין על תוצאות לא על דיבורים".

סגן שר החינוך, מאיר פרוש, אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "אנחנו נהדוף את הנסיונות החוזרים חדשות לבקרים לקעקע את עקרונות ויסודות החינוך החרדי. למוסדות החינוך שלנו על כל גווניהם יש תפקיד עליון – לחנך ליראת ה', לאהבת תורה ולדרך ארץ. בית חינוך, לתפיסתנו, אינו רק 'בית מלאכה' להקניית ידיעות כלליות, אלא בראש ובראשונה להטמעת ערכי מורשת האבות. הם ה'ליבה' בחינוך שלנו.

"כל ההשוואה בין ישראל למדינות העולם היא מלאכותית ומזויפת. ארץ ישראל היא ארצו האחת והיחידה של העם היהודי, ואמות המידה במוסדות הלימוד של שומרי התורה חייבות להיות יחודיות וכמורשת הר סיני. לפיכך, הכפפת החינוך החרדי ללימודי הליבה הכללים אינה אפשרית כלל. לציבור החרדי יש כמובן ערכים אחרים העומדים גבוה יותר בסולם מקצועות הלימוד המקובלים במוסדות הכללים".

פרוש הוסיף, כי הזכות לחינוך היא אחת הזכויות שמדינה נאורה מתחייבת לספק לאזרחיה. אנו מתבשרים מידי פעם על רצון להגביר את לימודי היהדות בקרב כלל תלמידי בית הספר למען גיבוש הזהות היהודית. מבקשים ללמוד מה זה מזוזה, מהי ציצית, מהו שמע ישראל ומהי משמעות חגים ומועדי ישראל – והתוצאות עד כה מאכזבות.

מלשכתו של חבר הכנסת מוזס נמסר, כי חבר הכנסת הגיש בקשה להעלות את הדברים החמורים על שולחן הכנסת, והוא לא מעוניין להגיב לפני הדיון בכנסת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}