י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"מפוני גוש קטיף - האשמים המרכזיים במחדלים"

יונתן בשיא, ראש מנהלת סל"ע לשעבר, היה ראשון העדים בוועדת החקירה הממלכתית לבדיקת הטיפול במגורשים מגוש קטיף: "ניתן לפנות בכוח, אך לא ניתן ליישב בכוח"

חייל המום בגירוש. צילום: ישראל ברדוגו
חייל המום בגירוש. צילום: ישראל ברדוגו צילום: ישראל ברדוגו

היום (א), שלוש שנים ושמונה חודשים אחרי הגירוש מגוש קטיף, נפתח בבית המשפט העליון בירושלים, הדיון הראשון של 'ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון'.

הוועדה, בראשותו של השופט בדימוס יהושע מצא, תראיין בחודשים הקרובים את כל מי שהיה לו יד ורגל בתכנון ובביצוע הגירוש, ותבדוק האם היו כשלים בהתנהלות הגורמים הרשמיים מול המגורשים.

ראש מינהלת סל"ע לשעבר, יונתן בשיא, היה העד הראשון שהעיד בפני הוועדה. למרות שמינויו באותם ימים לווה בהסתייגות רבה מצד תושבי גוש קטיף, כיום הוא נחשב ל"רע במיעוטו" בקרב רבים מתושבי הגוש לשעבר.

"אין לי שום ביקורת, ולו במילימטר, למי שחשב שצריך להגן על בתיהם ולא רצה לשתף פעולה איתנו", אמר בשיא לחברי הוועדה. "גם בנצי ליברמן לא האמין שתהיה התנתקות ואף מנע ממשפחות להיפגש איתנו".

על תפקודו ותפקוד המנהלת מאז הגירוש, אמר בשיא: "ניתן לפנות בכוח, אך לא ניתן ליישב בכוח. עם הרבה חיילים אפשר לפנות, אך לא הצלחנו ליישב בכוח. לפני ההתנתקות פנינו לכל ראשי הקהילות, הצגנו את האלטרנטיבות, אך ככל שההתנתקות התקרבה, כך גדל הנתק מהתושבים. המדינה עשתה מאמץ אדיר לתת תשובה לכל הקהילות. הפרה רצתה להניק במלוא עטיניה, אבל העגל לא רצה לינוק".

הוא הוסיף ואמר: "בהתחלה היה דיאלוג, אך ככל שהתקרב מועד ההתנתקות הפער גדל ולא היה דיאלוג עם המפונים. הרב של המועצה האזורית, לא זו בלבד שסבר שלא תהיה התנתקות, אלא אף מנע שיתוף פעולה עם המנהלת... אנו מצידנו נפגשנו עם בודדים וגם עם קבוצות. הקמנו אתר אינטרנט. שלחנו מכתבים ושרפו את המכתבים ששלחנו. פינוי בית הקברות היה חלק קשה, רגיש וכואב. המפגש עם המתיישבים בנקודה הזאת היה טעון. אנחנו ביקשו לדעת לאן הם רוצים להעביר את יקיריהם...".

כשעה לפני פתיחת הדיון של ועדת החקירה, כינסו ראשי ועד מתיישבי גוש קטיף מסיבת עיתונאים - קומה אחת בלבד מתחת לקומה בה התכנסה ועדת החקירה. במהלך מסיבת העיתונאים שטח ראש הוועד, דורון בן-שלומי, את הנתונים בכל תחומי החיים בהם נמצאים כיום המפונים.

"אנשים היום אוכלים את הפיצויים שלהם. יותר מ-1,400 משפחות עדיין לא חיות במסגרת של יישובי קבע". למרות זאת, ציין בן-שלומי: "אנחנו יותר אופטימיים עם הממשלה החדשה".

הוועדה תמשיך את חקירתה במהלך החודשים הקרובים, בסופם תגיש את המלצותיה לכנסת ולממשלה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}