י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"לחקור את בני משפחת הצדיק שניאורסון"

מסמכים סודיים שהעביר נשיא אוקראינה לישראל חושפים כיצד פעלו סוכני הבולשת הסובייטית בקרב הארגונים היהודיים והציוניים בברית המועצות בשנות ה-20 וה-30

מימין: אחד מתיקי המסמכים. משמאל: תרשים של הארגונים היהודיים שערכה הבולשת
מימין: אחד מתיקי המסמכים. משמאל: תרשים של הארגונים היהודיים שערכה הבולשת

עשרות מסמכים שהוענקו לנשיא שמעון פרס על-ידי נשיא אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, בעת ביקורו בישראל ב-2007 חושפים את החשש הגובל בפרנויה של השלטונות הסובייטיים מפני הפעילות היהודית והציונית בברית המועצות תחת שלטונו של הרודן יוף סטאלין.

המסמכים, המודפסים במכונת כתיבה, שכולם סווגו בדרגת "סודי ביותר", מתעדים את המעקב המדוקדק שערכה הבולשת הסובייטית אחרי התנועות היהודיות והציוניות באוקראינה בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת. בין השאר, מדווח במסמכים על שתילת מספר רב של סוכנים סמויים יהודים בתוך הארגונים.

דו"חות המעקב של ה-NKVD וה-GPU (המשטרה החשאית) נחשפו בשבוע שעבר על-ידי חנה כוכבי, האחראית על הארכיון ב'מרכז פרס לשלום'. "מה שראשי מדינות מביאים אחד לשני זה לרוב שטויות - כל מיני צלחות פורצלן וציורים", מעדכנת כוכבי, המלווה את פרס זה שנים. "אבל כשיושצ'נקו בא הוא הביא ארגז שלם של מסמכים סודיים".

בדו"ח משנת 1939, העוסק בפעילות בתוך תנועת חב"ד, מתועדות חקירותיהם של אסירים שסיפרו על תנועת חב"ד בעת חקירתם ומסרו שמות של פעילים אחרים. הדו"ח קורא לגייס סוכנים מתוך התנועה ו"לחקור את בני משפחת הצדיק שניאורסון, שמוגדרים כלובביצ'ר".

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}