י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"לציבור החרדי לא יקצצו"

"לא נשאר איפה לקצץ לנו" • "יש לנו אינטרס לאשר התקציב כמה שיותר מהר" • "מקווה שנצליח לבטל את גזירת המע"מ" • סגן שר האוצר, יצחק כהן, על הצבעת שרי ש"ס נגד הצעת התקציב של האוצר

סגן שר האוצר, יצחק כהן. צילום: פיני רוזן
סגן שר האוצר, יצחק כהן. צילום: פיני רוזן

שרי הממשלה אישרו בישיבת הממשלה את הצעתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, להותיר את גידול ההוצאה השנתית במסגרת תקציב המדינה על 1.7 אחוזים בלבד, לשנת התקציב הבאה. בהצעה תמכו 20 שרים ו-10 התנגדו, בהם שרי העבודה וש"ס ושר החינוך, גדעון סער.

במסגרת ההחלטה אושרה חריגה מיעד הגירעון הקבוע, שעומד על אחוז בודד מהתוצר הלאומי הגולמי (תל"ג) - זאת בשל הירידה החדה בהכנסות המדינה ממסים.

האם ראש הממשלה עבר את מבחנו הראשון בהנהגה, או שהצבעת 10 השרים נגד ההחלטה היא כישלון ראשון של ראש הממשלה? מוקדם מלהעריך.

לא ברור עדיין כיצד ינהגו מפלגת העבודה וש"ס בהמשך הדרך. שתי המפלגות תבעו להגדיל את הגירעון, כדי להתאושש מהמשבר הכלכלי ולעצור את הגידול באבטלה. בש"ס היו מי שתבעו 6 אחוזים של הגדלת ההוצאה, ובעבודה דיברו על בין 2.5 ל-4 אחוזים.

סגן שר האוצר יצחק כהן, שמעורב בפרטי הפרטים של הצעת חוק התקציב אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "אין חשש שסיעת ש"ס תצביע בכנסת נגד התקציב. כל בר דעת מבין שהמשמעות של אי העברת תקציב במדינה, הוא בחירות חדשות,. ואף אחד לא הולך לכזה מהלך. ההצבעה של שרי ש"ס בישיבת הממשלה, היא חלק מהדינאמיקה במשא ומתן. ש"ס נמצאת בעיצומו של מו"מ עם האוצר, וכמו ריטואל שחוזר על עצמו מידי שנה, ש"ס מתנגדת, האוצר מאשר את ההעברה, וש"ס תצביע בסוף בעד".

• מדברים על קיצוץ של 14 מליארד ₪. איפה החרדים בסיפור?

"לציבור החרדי לא יקצצו. מיד לאחר הבחירות כתבנו בהסכם הקואליציוני את הנושאים התקציביים שחשובים לציבור החרדי. כל התקציבים המגיעים לציבור החרדי, מעוגנים בהסכם הקואליציוני".

• איך זה מצטייר שלכולם מקצצים, ובחרדים לא נוגעים?

"איפה אפשר לקצץ לחרדים? הרי במשך שנים מקצצים לנו, עד שלא נשאר איפה לקצץ. אנחנו מבקשים רק את המינימום ההכרחי".

סגן השר כהן עסוק בימים האחרונים בהעברת התקציבים לישיבות, הזקוקות לעזרה בצורה נואשת. כמי שמחובר לראשי ישיבות רבים, ושומע את התלונות הרבות, הוא נזעק לקדם את החוק בכדי להקל על המצוקה הקשה. בשיחה הוא מתייחס גם לנקודה הזו ואומר: "גם לש"ס יש אינטרס לאשר את התקציב כמה שיותר מהר. מוסדות התורה נמצאים במצב קשה מנשוא. עד לאישור התקציב הם מקבלים אחד חלקי 12 מהתקציב הקודם. מה שיוצר בור של 20 מיליון שקל מידי חודש בתקציב הישיבות. חייבים להעביר את התקציב כמה שיותר מהר".

• על אתם דנים עם האוצר אם הכל מעוגן בהסכם הקואליציוני?

"אנחנו דנים על כל סעיף. אנחנו רוצים לוודא שקצבאות הילדים יינתנו כמסוכם. יש פרטים רבים, שצריך לוודא שהם ניתנים כמסוכם. זה תהליך שלוקח זמן".

• מנהל עמותה אמר באתר 'בחדרי חרדים' שהטלת המע"מ על הפירות וירקות בחוק ההסדרים פוגע בעמותות קשות, העליתם את הנושא במסגרת המו"מ?

"כמובן. זה חלק מהדרישות שלנו. אנחנו דרשנו ממשרד האוצר לבטל את הסעיף הזה. פירות וירקות זה דברים מנמליים. אי-אפשר לייקר אותם. האוצר טוען: שמחירי הפירות והירקות הם לא מחירי פיקס( כלומר אינם קבועים, ומשתנים לפי היצע וביקוש), ולכן רוצה להטיל עליהם מס. אני מקווה שנצליח לבטל את הגזירה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}