י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ספר חדש: רוזוולט דווקא כן ניסה להציל יהודים מהנאצים

יומנים שנחשפו מגלים כי בניגוד לדעה הרווחת, הנשיא האמריקני דווקא רצה לסייע ליהודים. מחלקת המדינה מצטיירת בספר כאחראית לגרירת רגליים מכוונת

האמריקנים לא הפציצו. אוושוויץ
האמריקנים לא הפציצו. אוושוויץ


ספר חדש שיוצא לאור בימים אלה שופך אור חדש על ההתנהלות האמריקנית, מול גורלם הנורא של יהודי אירופה בזמן מלחמת-העולם השנייה. ההתעלמות האמריקנית מגורל יהודי אירופה המובלים אל תאי הגזים והמשרפות, באה לידי ביטוי בהימנעות מהפצצת מחנות ההשמדה, כאשר עוד לפני פרוץ המלחמה סירבה ארצות-הברית לקבל לתחומה מאות אלפי פליטים יהודים שחיפשו מקלט עם עליית הנאצים לשלטון, בשנת 1933.

הספר חדש, שהוצאתו והמחקר לקראתו מומנו על ידי מוזיאון השואה בוושינגטון, מוכיח כי הנשיא האמריקני, פרנקלין דלאנו רוזוולט, דווקא הורה על תוכניות להצלת עשרות אלפי יהודים.

הספר מבוסס על יומניו של ג'יימס מקדונלד, בכיר ב'חבר הלאומים', הארגון הבינלאומי שקדם לאו"ם. מקדונלד, אוהד ישראל, פרש מהארגון במחאה על פעילותו המוגבלת להצלת יהודים - והפך ליועץ בכיר לרוזוולט. מאוחר יותר הוא שימש כשגריר האמריקני הראשון בישראל. לפני פרוץ המלחמה ובמהלכה עמד מקדונלד בראש צוות מיוחד שייעץ לנשיא.

לפי הספר, הנשיא רוזוולט הציג כבר ב-1938 תוכניות למלא את כל מכסת ההגירה האמריקנית ב-27 אלף יהודים מגרמניה ואוסטריה בכל שנה, ואת האחרים לשלוח לארץ-ישראל, שנשלטה בידי הבריטים, או לדרום אמריקה. לפי הספר, "רוב היוזמות הללו נמצאו כבלתי אפשריות, נתקלו בהתנגדות חריפה בחו"ל או התפתחו באטיות רבה בשל התנגדות מחלקת המדינה האמריקנית‭."‬

מחלקת המדינה מצטיירת בספר כאחראית לגרירת רגליים מכוונת בממסד האמריקני בכל הקשור לניסיונות להציל יהודים. לפי המחקר, משרד החוץ בוושינגטון העמיד מכשולים ביורוקרטים כשסירב להעניק ויזות או הציב מכסות בלתי אפשריות למספרי פליטים, ויחד עם הקונגרס האמריקני סירב לממן יוזמות אחרות ליישוב פליטים במדינות מחוץ לאירופה.

מחלקת המדינה גם סירבה לפרסם דו"חות על מערך ההשמדה הנאצי. כבר ב-1942 היא קיבלה דו"ח מפורט על התוכנית הנאצית ל"פתרון הסופי‭,"‬ אבל סירבה לפרסמו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}