י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"המשפחות החרדיות יסבלו יותר מכולם"

סעיף נסתר בחוק ההסדרים יגרום לכם להוציא הרבה יותר כסף מהכיס. ועמותות הצדקה? הן בכלל לא יעמדו בנטל. מנדי בלוי, מנהל 'כולל חב"ד', מסביר בראיון מיוחד איך האוצר לוקח דווקא מכבשת הרש

 "מחירי הסחורות ירדו, והדולר עלה". ארגזי חלוקה של 'כולל חב"ד' בקרית אתא
"מחירי הסחורות ירדו, והדולר עלה". ארגזי חלוקה של 'כולל חב"ד' בקרית אתא

תקציב המדינה לשנת 2009-10, עומד לפני הגשתו לאישור הכנסת. כמידי שנה, ערב הגשת התקציב, מוטלים על הציבור גזירות שונות - וחלקן משונות - המתחבאות בסעיפים נסתרים בספר התקציב, כשהציבור שאמור לשלם את אותם הגזירות מכיסו המצומק, מתוודע עליהם לאחר מעשה.

סעיף אחד, המסתתר בחוק ההסדרים הנלווה לחוק התקציב, כולל גזירה חדשה: מע"מ על פירות וירקות. בשורות הנלוות לחוק נכתב כי המשמעות הכספית של חוק זה היא כ- 40 שקל בלבד למשפחה.

בכדי להבין את משמעות החוק, ואת התוספת התקציבית אותה ניאלץ להוציא מכיסנו, פנינו אל מנדי בלוי, מנהל 'כולל חב"ד'. הפעילות של 'כולל חב"ד', המנוהלת בראשות המנכ"ל הרב שלום דוכמן, מתבצעת במגוון רחב של תחומים - החל ממעונות יום, עבור דרך בתי תמחוי, וכלה בחלוקת אלפי מנות מזון מבושל לניצולי שואה ולמשפחות נזקקות.

• הגזירה של תשלום מע"מ על פירות וירקות משמעותית למשפחה החרדית. האם היא תשפיע על פעילות העמותות?

"בחוק ההסדרים נכתב שהשפעת החוק היא כ-40 שקל למשפחה. כמובן, שזהו מצג שווא. ארבעים שקל, זה המינימום ההכרחי, וזה מדובר אולי על משפחות חילוניות, עם ילד אחד. כשמדברים על המשפחה החרדית, ההשפעה היא הרבה יותר משמעותית.

"יתירה מכך, המשפחות החרדיות נמצאות בדרך-כלל בעשירונים התחתונים, וככאלה צריכת הפירות והירקות אצלן היא הרבה יותר משמעותית. אסור לשכוח שהפירות והירקות מהווים נדבך חשוב בתזונה של ילדים רבים, והייקור הזה יפגע אנושות באותן משפחות.

"לגבי עמותות: העמותה שלנו מחלקת כ- 2000 טון פירות וירקות במהלך השנה. העלות של המוצרים הם בערך חמישה מיליון שקלים, כשמתווסף לזה המע"מ, זו הוצאה של עוד 800 אלף שקל בערך. ואין ספק שבמצב של היום זוהי מכה קשה".

• כיצד אתם נערכים? יש נכונות במשרדי הממשלה לסייע לכם?

"היה לנו פגישה עם בנימין נתניהו, לפני שהרכיב את הממשלה. בפגישה ביקשנו ממנו, שיוריד מאיתנו את עול המע"מ. בכל המדינות בעולם, העמותות לא משלמות מע"מ. ישראל נמצאת ברשימה מצומצמת של מדינות הגובות מע"מ מעמותות רווחה. אמרנו לו: אנחנו לא רוצים מכם כסף, רק אל תפריעו לנו לעבוד. הוא לקח את הדברים ברצינות, רשם לפניו. אבל עדיין לא חזר אלינו...".

• איזה תמיכה אתם מקבלים ממשרדי הממשלה השונים?

"המשמעות של תמיכת המדינה בתקציב הכולל שלנו היא פחות מאחוז! בשנה שעברה הייתה ועדה שקבעה שיש להוסיף 50 מיליון שקלים לעמותות הרווחה. במצב הכלכלי של היום, אני לא רואה את ההמלצה מאושרת. אנחנו לא נקבל כלום.

"הבעיה היא שחוסר העזרה של המדינה פוגע בנו בעוד מישורים. אנחנו מגיעים לתורמים מחו"ל, שמצבם הכלכלי אינו שפיר, ומבקשים את תרומתם. הם שואלים אותנו: כמה המדינה נותנת? וכשהם שומעים את התשובה, הם לא רוצים לתת. הם אומרים: קודם שהמדינה תיתן".

• איך המיתון הכלכלי השפיע עליכם, התרומות ירדו משמעותית? הבקשות לעזרה גדלו?

"יש יותר בקשות, אבל אנחנו נותנים את המקסימום. כמעט ואין לנו אפשרות לגדול. בתחום התרומות עזרו לנו שני פקטורים שבזכותם הצלחנו לשרוד: 1. עליית הדולר כלפי השקל ב- 25%. מכיוון שרוב התרומות שלנו הן דולריות, למרות שהם ירדו - הצלחנו לשרוד. הפקטור השני, הוא ירידת מחירי הסחורות. מאז פרוץ המשבר ירדו מחירי הסחורות באופן דרמטי, כך שהשילוב של שני הדברים מאוד עזר לנו.

"לגבי בקשות העזרה, האמת היא שבארץ המשבר עדיין לא הורגש, מכמה סיבות. המשבר בכלכלי לא פגע בכל הענפים, ולא ראינו פיטורים של עשרות אלפי עובדים כמו בארצות אחרות. סיבה נוספת היא, אי אישור תקציב המדינה. מכיוון שאין תקציב, המשרדים מנוהלים על פי התקציב של השנה שעברה, והתמיכות נשארו כמו לפני המשבר. לאחר אישור התקציב על קיצוציו הכואבים, והעמקת המשבר בארץ, אני מאמין שזרם הבקשות יגדל משמעותית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}