י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מהפך בסנאט האמריקני: רפובליקני ערק לדמוקרטים

הסנאטור מפנסילבניה ארלן ספקטר הטיל פצצה פוליטית: הצטרף לדמוקרטים. במינסוטה מתחולל מאבק משפטי סביב הבחירות, והמועמד הדמוקרטי אל פרנקן צפוי לנצח ויעניק למפלגתו רוב בסנאט

מעניק ניצחון לדמוקרטים. ספקטור
מעניק ניצחון לדמוקרטים. ספקטור

בבחירות האחרונות שהתקיימו לפני כחצי שנה בארצות הברית קיוותה המפלגה הדמוקרטית להשיג רוב של 60 חברים בסנאט. כעת נראה כי יעד זה, שמקנה לדמוקרטים אפשרות להעביר כל הצעה ללא קושי, הוא קרוב מתמיד. זאת לאחר שהסנאטור הרפובליקני ארלן ספקטר הודיע כי הוא עורק לדמוקרטים.

ספקטר, יהודי, בן 79, הוא חבר במפלגה הרפובליקנית מאז 1966 ומכהן בסנאט מאז 1980.

המעבר של ספקטר נראה חלק, מכיוון שהוא רפובליקני מתון, התומך בעמדות דמוקרטיות בשורה של נושאים, כמו זכויות הפלה, מחקר בתאי גזע עובריים ונושאים אחרים. זאת, בניגוד לעמדה הרפובליקנית המסורתית. באחרונה הוא הצביע ביחד עם הדמוקרטים על התוכנית הכלכלית של הנשיא, ברק אובמה, והדבר עורר נגדו זעם במפלגתו. הוא אמור להתמודד מחדש לסנאט בנובמבר 2010 ונראה היה כי צפויים לו פריימריס קשים אצל הרפובליקנים.

בהודעה שפרסם הסנאטור הוא הסביר: "ברור לכל שתמיכתי במדיניות הכלכלית של אובמה גרמה לקרע שלא ניתן לאחותו. איני מוכן ש-29 שנותיי בסנאט יעמדו למשפט בפריימריס הרפובליקנים בפנסילבניה. לא ייצגתי את המפלגה הרפובליקנית, אלא ייצגתי את תושבי פנסילבניה. לכן, החלטתי להתמודד מחדש ב-2010 - בפריימריז הדמוקרטיים".

החלטתו של ספקטר להחליף צד תועיל לו בעוד שנה וחצי, בבחירות המקדימות של הדמוקרטים, שכן מובטחת לו תמיכת אובמה והמושל הדמוקרטי הפופולרי של פנסיבלניה, אד רנדל - יהודי גם הוא.

מספר הסנאטורים הדמוקרטים עומד כעת על 59 מתוך 100. לפי השיטה האמריקנית, רוב של 60 סנאטורים מאפשר למפלגה המובילה "לשבור" את הפיליבסטר - זכותו של חברי המיעוט לנאום ללא הגבלה כדי למנוע הצבעה במליאה, וכך לחייב את הרוב לקבל החלטה בתיאום עם הצד השני.

אולם, מי שעשוי להטות את הכף לטובת הדמוקרטים בסנאט הוא הבדרן לשעבר אל פרנקן. בית המשפט במדינת מינסוטה קבע החודש כי הוא ניצח את יריבו הרפובליקני, הסנאטור לשעבר נורם קולמן. בינתיים, מעכב קולמן את ההשבעה של פרנקן בהליכים משפטיים, אולם ההערכה היא שבקרוב יוכלו אובמה וחבריו למפלגה לחגוג את השגת מחסום 60 הסנאטורים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}