י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ש"ס: חמץ? לא בבית ספרנו

מאז פסיקת בית המשפט, שרוקנה את חוק החמץ מתוכנו, מכרו בעשרות בתי עסק בארץ חמץ בפהרסיא. בש"ס החליטו לעשות לדבר סוף. שר הפנים מכריז: עד שנה הבאה, נתקן את החוק ונאכוף את האיסור

הגר''ח וואלקין בשריפת חמץ
הגר''ח וואלקין בשריפת חמץ

לא בוכים על חמץ שהוחמץ: חג הפסח כבר מאחורינו, אך עם צאת החג התחייבו בש"ס להיערכות משופרת לקראת השנה הבאה. רועי לחמנוביץ', יועץ התקשורת של שר הפנים, אלי ישי, הבהיר כי עד לפסח הבא תדאג המפלגה להעביר חוק שיאסור כליל על הצגת חמץ בבתי עסק, וזאת על רקע העובדה שהשנה לא נאכף "חוק החמץ", למעשה, בשום מקום בארץ.

"לצערנו, השנה הגענו למשרד מאוחר מדי", אמר יועץ התקשורת של שר הפנים. "אבל בשנה הבאה, חד-משמעית, המצב ישתנה. נתקן את העיוות המשפטי". לחמנוביץ' אמר שש"ס מתכוונת להעביר הצעת חוק שתמחק את המילה "פומבי" מחוק החמץ, כך שהחוק יאסור על הצגתו כליל, ולא רק בתחום המוגדר "פומבי". עוד אמר כי בכוונת המפלגה לקדם את ההצעה כהצעת חוק ממשלתית. במקביל הגיש אותה ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס כהצעת חוק פרטית.

ההסכם הקואליציוני אינו מבטיח לש"ס תמיכה של הקואליציה בהצעת החוק, אך לחמנוביץ' מאיים כי "אם מישהו יחליט לעשות בלגן ולהביך אותנו, נפעל בדרכים שיביכו אחרים".

עו"ד גלעד ברנע היה הסניגור שייצג את ארבעת העסקים בירושלים שבעניינם הוגשו לפני שנתיים כתבי האישום הראשונים בתולדות המדינה בגין מכירת חמץ בפסח. ברנע אומר כי ככל הידוע לו, השנה לא נאכף "חוק החמץ" כלל, וכל מי שהיה מעוניין להגיש חמץ או לשווקו עשה זאת באין מפריע.

שופטת בית המשפט המקומי, תמר בר אשר-צבן, נתנה בפסק דינה בנושא פרשנות מאד מצמצמת למילה "פומבי" בחוק חג המצות, המוכר כ"חוק החמץ". בכך הרחיבה מאד את האפשרות למכור חמץ בחנויות, במסעדות ובמזנונים, ובעצם רוקנה מתוכן את איסור מכירת החמץ.

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, סירב לדרישת המפלגות הדתיות לערער על פסק הדין, והבהיר שפרשונותו לחוק דומה. בכך הפך את פסק הדין של בר אשר-צבן להלכה מחייבת. ניסיונות להעביר חוק עוקף בית משפט בכנסת לא התקדמו, וכך נותר על כנו המצב שבו אין כמעט מגבלות חוקיות על מכירת חמץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}