י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

המאבק מחריף: הרבנים נגד מד"א

הרבנים: אסור למתנדבים להשתמש במירסים של מד"א. מי שלא יקח את המכשיר - יהיה מנותק מקריאות החירום. המחלוקת כבר הובילה למותו של יהודי ברכסים • פרסום ראשון

המאבק מחריף: הרבנים נגד מד"א

נדמה כי מאבקי הכוחות במד"א כנגד ארגוני ההצלה לא רק שאינם מסתיימים, אלא עומדים לקראת הסלמה חדשה: במכתב נדיר, יוצאים רבני ארגוני ההצלה החרדיים בישראל בפסק הלכה, המורה למתנדבים החרדיים שלא להתנדב במד"א, אף לא לצורך פיקוח נפש, שלא בשילוב עם התנדבות מקבילה בארגוני ההצלה החרדיים.

על המכתב חתומים ועד רבני 'איחוד הצלה' הגר"ע אויערבאך, הגר"י סילמן, הגר"א דביר, והגר"ש רוזנברג, וכן רבה של 'הצלה גוש דן' הגרש"א שטרן. במכתב, שנשלח לכל מתנדבי 'הצלה' בארץ, מורים הרבנים שלא לקחת ממד"א את מכשירי ה'מירס' החדשים, דרכם יישלחו קריאות החירום למתנדבים.

"העובדה כי המכשירים ניתנים בכפיה, ללא תיאום עם הרבנים בנושא הפעלתו בימי חול ובשבת, הכרוכים בבעיות הנהגתיות והלכתיות חמורות, היא זאת שגרמה להוצאת המכתב", אומר בכיר בארגוני ההצלה לאתר 'בחדרי חרדים'.

"מד"א בעצם מחייב אותנו לחלל שבת, לצפצף על הרבנים וכל זאת תחת הכותרת של הצלת חיים. הם לא מבינים שאנחנו קודם כל מתנדבי 'הצלה', רק אחר-כך במד"א. ההתנדבות במד"א כגוף ללא פיקוח הלכתי, שמפעיל מתנדבים ומתנדבות יחד, הוא אסור לאדם חרדי, אלא אם כן הוא מתנדב דרך ארגוני ההצלה החרדיים, דרכם הפעילות מנווטת בהתאם להלכה ולהוראות הרבנים. זאת הסיבה העיקרית שישנם כל-כך הרבה מתנדבים חרדים במד"א, לעומת המשטרה והכיבוי אש, בהם אין מסגרות מיוחדות לחרדים. המצב שהיה קיים עד היום הוא זה שאפשר לחרדים להצטרף למד"א".

במקביל להוצאת המכתב החריף, שוקדים בימים אלו ראשי הארגונים על כל הדרכים והאופציות החוקתיות, המשפטיות והציבוריות העומדות בפניהם, במידה ומד"א ימשיך לכפות עליהם לקחת את מכשירי המירס, כאשר אי לקיחת המכשיר משמעה בפועל אי קבלת קריאות חירום.

"לא יתכן שהמידע על מקרי החירום שמד"א מקבל מהתושבים בעת צרה, יהיה נתון לשיקולים זרים. כשאדם זקוק לסיוע רפואי הוא רוצה עזרה ראשונה הכי מהר שניתן. זה שהמתנדב לא יכול בשל אמונתו וציותו לרבנים לקבל את הקריאות דרך מכשיר שאינו מאושר על-ידי הרבנים, לא מצדיק את העובדה שהחובש לא יקבל קריאות חירום כלל, ולא יוכל לגשת להציל חיים", אומרים בארגוני ההצלה.

המכתב שנשלח למתנדביםצילום: המכתב שנשלח למתנדבים
המכתב שנשלח למתנדבים

בימים אלה המצב נותר עדיין בקדמותו, כאשר קריאות החירום מגיעות באמצעות מכשירי הביפר שבידי המתנדבים, אך במד"א מאיצים את חלוקת המירסים, כאשר המטרה בקרוב היא לעצור את השליחה של קריאות החירום לביפרים ולהעבירה למירסים.

במידה והמתנדבים החרדים, המונים כיום קרוב ל-1800 איש, לא ייקחו את מכשירי המירס, הם יהיו מנותקים מקריאות החירום. יצוין, כי בשבת האחרונה, הלך לעולמו הרב מנחם אסייג ז"ל, תושב רכסים כבן 52, וזאת לאחר שמתנדבי ההצלה לא קיבלו את הקריאה כי לקה בהתקף לב. לטענת מד"א, הקריאה לא נשלחה אל המתנדבים, משום שאמבולנס של הארגון היה באיזור, והם "לא רצו להטריח את המתנדבים". המתנדבים, לעומנת זאת, טוענים, כי עד היום היו הקריאות נשלחות ללא קשר למיקום האמבולנס, וכי העדר הקריאה גבל בשפיכות דמים של ממש, שכן לו היו מגיעים אל המקום במהירות יתכן וניתן היה להצילו.

בארגוני ההצלה נערכים כעת לקיום מו"מ עם מד"א, כדי להסדיר את הנושא בהסכמה. אך במידה והנושא לא ייפתר, והמתנדבים ינותקו ממכשירי הביפר ויחויבו להשתמש במירסים, יפתחו ארגוני ההצלה החרדים במלחמה ציבורית חסרת תקדים. בארגוני ההצלה החרדיים לא שוללים גם אפשרות, כי במסגרת המלחמה הציבורית יוקמו מוקדים לקבלת קריאות החירום בערים החרדיות והפעלת אמבולנסים פרטיים. "איזו ברירה תהיה לנו, אם לא נקבל קריאות חירום של שכנים שלנו שמתמוטטים?", אומר אחד המתנדבים שרובם ככולם תומכים בגישת הנהלות הארגונים ומסרבים להפעיל את מכשיר המירס של מד"א, ללא תיאום עם הרבנים.

לאתר 'בחדרי חרדים' נודע, כי ראשי ארגוני ההצלה החרדים נועדו עם בכירי המשפטנים בישראל ובכירי האסטרטגים, על מנת לגבש את המהלכים ליום שאחרי ניתוק הביפרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}