י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

הכנסת אישרה - הממשלה יצאה לדרך

הכנסת אישרה את הקמת הממשלה החדשהברוב של 69 קולות. 5 מח"כי העבודה התנגדו לממשלה • ב'יהדות התורה' הגיעו להבנות בנושא הגיור, וצפויים לחתום על הסכם קואליציוני ולהצטרף לממשלה

בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת



יום מורט עצבים עבר על ראש הממשלה החדש, בנימין נתניהו. כותרות עיתוני הבוקר הכריזו בקול רעש גדול על משבר ההולך ומתפתח מול סילבן שלום. סילבן, שראה את עצמו כמועמד טבעי לשרות בכירה, לא ברור על בסיס מה, נשאר במקום שר החוץ - שר בחוץ. אך דקות ספורות לפני השבעת ממשלת נתניהו, הוסר גם המוקש האחרון. סילבן שלום, "היורש של דוד לוי", יהיה השר לפיתוח אזורי והשר לענייני הנגב והגליל. בנוסף יכהן כמשנה לראש הממשלה וחבר בקבינט ובמטבחון.

הסיכום הושג בפגישה בין נתניהו לשלום במשכן הכנסת, דקות לפני הכניסה להשבעת הממשלה.

בתום הפגישה, נראה נתניהו מחויך ואמר שהדברים נסגרו בצורה טובה מאוד. נתניהו נועד לישיבה סגורה עם שריו המיועדים, ואמר: "אתם האנשים הכי טובים שיכולנו למצוא".

גלי ביקורת ניתכו על נתניהו גם על מינוי יובל שטייניץ לשר האוצר. הטענה שהועלתה בתקשורת, על חוסר מימונותו של שטייניץ, הוציאה את נתניהו לתקשורת עם הודעה האומרת, כי יכהן כראש ממשלה וכשר-על לאסטרטגיה כלכלית, וכי הוא מתכוון להתוות את המדיניות הכלכלית של ישראל וישמש כיו"ר הקבינט הכלכלי.

הערב (ג) פתח ראובן ריבלין, יושב-ראש הכנסת החדש-ישן, את טקס השבעת הממשלה, במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס. נתניהו הציג את קווי היסוד ואת הרכב השרים. גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, נשאה דברים, ובתום דיון - אולי רק לקראת חצות - יצביעו הח"כים אמון בממשלה. משם ייצאו נתניהו ושריו לצילום המסורתי בבית הנשיא.

על הנייר, הקואליציה של נתניהו מונה כעת 69 חברים: 27 מהליכוד, 15 מישראל ביתנו, 13 מהעבודה (חלקם מסרבים להצביע הערב אמון), 11 מש"ס ו-3 מהבית היהודי. גם יהדות התורה צפויה להצטרף (הרחבה בהמשך) ולהגדיל את המספר ל-74 ח"כים.

בימים הקרובים ייקבע הרכב הוועדות השונות בכנסת, ויתקיימו טקסי החילופים במשרדי הממשלה.

בממשלה החדשה של נתניהו ניתן למצוא את רשימת השרים הבאה: יולי אדלשטיין - שר ההסברה והתפוצות. יצחק אהרונוביץ - השר לביטחון הפנים. אריאל אטיאס - שר הבינוי והשיכון. מיכאל איתן - השר המופקד על שיפור השירות הממשלתי לציבור. גלעד ארדן - השר להגנת הסביבה. זאב בנימין בגין - שר בלי תיק. בנימין בן-אליעזר - שר התעשייה, המסחר והתעסוקה. אבישי ברוורמן - השר המופקד על ענייני המיעוטים. אהוד ברק - סגן ראש הממשלה ושר הביטחון.

יצחק הרצוג - שר הרווחה והשירותים החברתיים. דניאל הרשקוביץ - שר המדע והטכנולוגיה. משה יעלון - המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים. אלי ישי - סגן ראש הממשלה ושר הפנים. משה כחלון - שר התקשורת. ישראל כץ - שר התחבורה והבטיחות בדרכים. לימור לבנת - שרת התרבות והספורט. אביגדור ליברמן - סגן ראש הממשלה ושר החוץ.

עוזי לנדאו - שר התשתיות הלאומיות. סופה לנדבר - שרת הקליטה.

סטס מיסז'ניקוב - שר התיירות. יעקב מרגי - השר לשירותי דת. דן מרידור - השר המופקד על שירותי המודיעין והוועדה לאנרגיה אטומית. יעקב נאמן - שר המשפטים. משולם נהרי - שר בלי תיק. גדעון סער - שר החינוך. יוסי פלד - שר בלי תיק. יובל שטייניץ - שר האוצר. סילבן שלום - המשנה לראש הממשלה, השר לפיתוח אזורי והשר לפיתוח הנגב והגליל. שלום שמחון - שר החקלאות ופיתוח הכפר.

לפני השבעת השרים, עלה לדוכן בנימין נתניהו והדיון במליאה הלך והתחמם. נאומו של נתניהו הופסק פעמים רבות בעיקר כאשר התייחס לאתגרים הכלכליים העומדים בפני ישראל.

בהתייחס לאיום האיראני ציין ראש הממשלה הנכנס בנאומו כי "הקריאות להשמיד את ישראל מתקבלות במדינות העולם כמעט כדבר בשגרה. העם היהודי למוד לקח ולא יוכל להקל ראש ברודנים מגלומניים המאיימים להשמידו. היום איננו חסרי מגן. יש לנו מדינה, ואנו יודעים כיצד להגן עליה".

הנאום החריף ביותר שנשמע במליאה היה של יו"ר האופוזיציה החדשה ושרת החוץ עד לא מכבר, ציפי לבני. לבני תקפה את הממשלה הרחבה שהקים נתניהו ואמרה כי מדובר ב"ממשלה מנופחת שכולם בה שרים לענייני כלום וסגני שרים לשום דבר

הנוסחה הגואלת של ויינרוט

מפלגת 'יהדות התורה' הגיעה להסכמה בנושא הגירות והתפקידים, בסמיכות לכניסת חברי הכנסת לאולם המליאה, על מנת להישבע אמונים לממשלה החדשה, ותחתום על ההסכם הקואליציוני מחר (ד') בשעות הצהריים.

הסיכום הגיע לאחר נוסחה שניסח עורך הדין יעקב וינרוט בנושא הגרות. הנוסחה, שמוסכמת גם על 'יהדות התורה' וגם על מפלגת 'ישראל ביתנו', צפויה להיכנס להסכם הקואליציוני עם 'יהדות התורה, ובהתאם ישתנו מספר סעיפים בהסכמי המפלגות 'ישראל ביתנו' וש"ס.

בתמורה לכך מתחייבת יהדות התורה, לתמוך בשאר הסעיפים האזרחיים עליהם סיכם הליכוד עם ישראל ביתנו.

'יהדות התורה' קיבלה את תיק הבריאות, סגן שר במשרד החינוך, יו"ר ועדת הכספים, ויו"ר הוועדה לפניות הציבור.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}