י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

והאחרונים, כרגיל, יהדות התורה

סיעת 'יהדות התורה' עדיין לא חתמה על הסכם, והשיחות צפויות להימשך עד להשבעת הממשלה. לאחר החתימה צפוי המאבק על ועדת הכספים להתחדש, וגפני בטוח בנצחונו • כל הפרטים, מאחורי הקלעים

בנימין נתניהו משה גפני והעוזר שלמה פולק
בנימין נתניהו משה גפני והעוזר שלמה פולק

חבר הכנסת משה גפני נשמע עייף. בצדק. שבועות ארוכים הוא יושב סביב השולחן המשא ומתן מול הליכוד, שבועות של מריבות בכל החזיתות, שבועות ללא שינה. יורשה לנו להמר: את חופשותיו לא יערוך גפני במלון המכביה. יותר מידי זיכרונות מרים יעיבו על חופשתו.

החיוכים הרחבים שליוו את תחילת המשא ומתן הצטמקו לאיטם עד שהפכו לפרצוף זועף, הכועס על הישיבה המשותפת. הכל היה נראה ורוד, סיעת 'יהדות התורה' על חמשת מנדטיה, מתאימה ככפפה ליד לסיעת הליכוד. סיעה צייתנית, ללא דרישות של שרים, ובסך הכל אנשים טובים. האופטימים דיברו על כך ש'יהדות התורה' היא שתסגור ראשונה עם הליכוד, ותחייך כל הדרך לחשבונות הבנק המצומקים של האברכים.

אך כרגיל, ב'יהדות התורה' כמו ב'יהדות התורה', מה שיכול להשתבש, משתבש. זה החל עם המריבה על ועדת הכספים, המשיך דרך חוק ברית הזוגיות, ונפל בקול רעש גדול על מדרגות ביתם של רבני הערים שלא הורשו לגייר.

כזכור, בשבוע שעבר הביע הגרי"ש אלישיב את התנגדותו הנחרצת, להצטרף לממשלה המאמצת את סעיפי ההסכם עם 'ישראל ביתינו' בנושא הגיור. כבר ביום ג' הונח על שולחנו של הגרי"ש אלישיב מכתבו של הגר"ש עמאר המציעה שרבני הערים יוכלו לגייר אך ורק בהצטרפותם של שני דינים המקובלים על הרבנות הראשית. וכן, לא כל רב יקבל אישור לערוך גיורים אלא אך ורק רבנים שיקבלו את האישור מהרבנות הראשית (הווי אומר: הגר"ש עמאר).

הגרי"ש שלח את ההצעה לועדת הרבנים שהקים, והללו ביקשו הבהרות נוספות להצעה המדוברת (כגון: איך הסלקציה של רבני הערים תעמוד במבחן הבג"ץ). לאחר שהעבירו את רשימת ההבהרות לגר"ש עמאר, שעבד שעות נוספות לקדם את ההסכם, נדהמו מקורביו לגלות עליו התקפה פרועה בתקשורת. אנשים שהזדהו כמקורבים לגרי"ש אלישיב, התבטאו בנחרצות נגד הגר"ש. לאחר ההתקפות הודיע הגר"ש שהוא פורש מתפקיד המתווך, ויואילו נא המתקיפים לשלם את משכורות האברכים לבדם.

וכך, עברו ימים יקרים, שבהם מחירה של 'יהדות התורה' הולך ויורד. כניסת העבודה לקואליציה, השאירה את חברי 'יהדות התורה' כבלתי רלוונטיים בעליל. שליחים שעמלו בסוף השבוע להעביר מסרים מגדולי הדור לגר"ש עמאר, הצליחו להחזירו לתפקיד. וכך בבוקרו של יום, בפגישה עם הגר"י אפרתי הובהרו הנושאים הצריכים בירור. לאחר מכן, נסעו הח"כים לבית הגרי"ש, ושמעו ממנו כי הוא מקבל את ההבנות שהשיג הגר"ש עמאר, כמובן בתנאי שהדברים יצורפו להסכם הקואליציוני.

אנשי 'הליכוד' קיבלו הודעה: אנחנו חוזרים לשולחן המשא ומתן. וכך, מעט אחרי השבעת יו"ר הכנסת החדש, התיישבו נציגי המפלגות על מנת לדון בפרטים האחרונים בהסכם הקואליציוני. "המשוכה האחרונה", אומר ח"כ גפני ל'בחדרי חרדים', "היא כמובן הסכמתה של 'ישראל ביתינו להסכם הגרות. אם זאת תסיר את התנגדותה, הרי שאנחנו בפנים". ומה בנושאי התפקידים, שאלנו אותו. "הליכוד מציע לנו נכון לעכשיו את ועדת הכספים, סגן שר הבריאות, וסגן שר במשרד החינוך. אנחנו דורשים עוד כמה דברים, אך זה מה שהוא מציע נכון לעכשיו".

לא רצינו להקשות על גפני עם שאלות על ועדת הכספים. הוא נשמע מותש. הוא עייף, ומנימת קולו נשמע, שהוא היה מוותר על הכל לטובת כמה שעות שינה טובות. האמת מגיע לו. אבל לא הצלחנו להתאפק מלשאול, אם יש סיכוי שהוא יוותר על ועדת הכספים. התשובה נשמעה כעוסה. "למה שנוותר, לראשונה 'דגל' דורשת את התפקיד הראשון. ואנחנו נקבל אותו. כמובן שהמו"מ בין הסיעות יתחיל לאחר החתימה עם הליכוד". אם לשפוט לפי נימת קולו, הרי שהשיחה התקיימה עם יו"ר ועדת הכספים הבא.

הלילה (ב') ישבו הצדדים שעות ארוכות על ניסוח ההסכם הקואליציוני אך לא הצליחו להגיע להסכמות. הצדדים סיכמו להיפגש מחר (ג') בשעה 10:00 בבוקר, בחדר הסיעה בכנסת, ולהמשיך במרתון השיחות, בתקווה להגיע להסכמות עד להשבעת הממשלה. גפני אמר היום, כי אין הכרח שהתפקידים יחולקו כבר מחר. מכיוון שאין צורך בהשבעה לסגני שרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}