י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ההסכם יעבור גיור

האם 'יהדות התורה' תחתום מחר על הסכם קואליציוני? כנראה שכן. בשעות הבוקר יפגשו חברי ועדת הרבנים עם הגר"ש עמאר על מנת לנסח את הנוסחה שתפתור ל'יהדות התורה' את בעיית הגיור

הגר''ש עמאר. המתווך התורני
הגר''ש עמאר. המתווך התורני

סאגת הכניסה של מפלגת 'יהדות התורה' לקואליציה עדיין לא נגמרה. אבל האופטימים מבין ח"כי יהדות התורה, יכולים כבר לראות את האור שבקצה המנהרה.

המטוטלת שנעה בימים האחרונים בין כניסה לאי-כניסה לקואליציה, והעמדות שהשתנו משעה לשעה, ומרטו את עצביהם של חברי המשא ומתן של שני הצדדים, יגיעו, ככל הנראה, מחר (ב') בשעות הבוקר לסיומם.

תקציר הפרקים הקודמים: לאחר ש'יהדות התורה', החלה את המשא ומתן מול סיעת 'הליכוד', צפה ועלתה בעיית הנישואים האזרחיים. מפלגת 'ישראל ביתנו', שהציבה את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה, התקשתה להגיע להסכם המניח את דעת כל הצדדים, והמו"מ היה נראה לפני פיצוץ. ברגע האחרון הגיע מה שמכונה 'מתווה הראשל"צ עמאר' לשולחן המשא ומתן, ומסתבר, שמה שלא היה טוב ל'יתד נאמן' לפני כשנתיים וזכה להתקפות חריפות, מצוין עכשיו עבור סיעת 'יהדות התורה' בדרכה לקואליציה.

הגרי"ש אלישיב והאדמו"ר מגור הכריזו על הקמת ועדת רבנים שתדון בהצעת הפשרה, והללו קיבלו את ההסכם המדובר. נראה היה, שכניסתה של 'יהדות התורה' לקואליציה, היא עניין של שעות.

אלא שבדקה התשעים נתקלו הח"כים בהתנגדות חריפה להסכם. האחרונים, שהגיעו לסמטת חנן בשכונת מאה שערים על מנת לאשר את ההסכם, זכו למקלחת של צוננים, וחוסר הסכמה לקבל את ההסכם המדובר.

הבעיה שעלתה בפגישה היה נושא הגיור. כפי שפרסמנו ב'בחדרי חרדים' הגרי"ש אלישיב אמר שלא ניתן להשאיר את נושא הגיור בידי רבני הערים (הרחבה בכתבות קודמות), ומכאן הדרך לפיצוץ השיחות, הייתה קצרה. מתברר שבאותו מגל ש'ישראל ביתנו' קצרה את פירות ההבטחות של קדם הבחירות, ניתן לחתוך את הדרך הרעועה של 'יהדות התורה' לקואליציה.

בכירי ש"ס ראו בבעתה את האחות האשכנזית חומקת להם מבין האצבעות. בעיני רוחם הם כבר ראו את הכותרות ב'יתד נאמן', המכריזות על הקמת ממשלת שמד. צרה מעין זו לא הייתה חסרה להם, והם עשו ככל שביכולתם על מנת לתווך בין הצדדים.

אל הזירה נכנס הגר"ש עמאר, שביחד עם האדמו"ר מבעלזא גיבש הצעת פשרה, בנושא הגיורים. הנוסחה שנשלחה אל הגרי"ש אלישיב, הובאה בשבוע שעבר לידי ועדת הרבנים, אך לא נחלה הצלחה גדולה. הוויכוחים בביתו של הגר"י זילברשטיין השאירו את הסוגיא כשהיא עומדת באוויר.

אך היום חלה התפתחות מפתיעה.

בשעות הצהריים ישב הגר"ש עמאר עם ח"כ זאב אלקין מהליכוד, ויחד ניסו לגבש הצעה שתהיה מקובלת גם על 'יהדות התורה' וגם על 'ישראל ביתנו'. לאחר ישיבה מאומצת, הגיעו הצדדים להסכמה.

ההסכם המתגבש הוא: לאפשר לבית הדין הגדול בלבד לבטל גיורים שבהם מוכח בפירוש, שיש בעיה במעשה הגרות. ההסכמה לא הייתה פשוטה כלל ועיקר. ישראל ביתנו מתהדרת בהישגיה, ושם לא ששים לוותר על הישגים מהותיים. אך מספר שיחות הבהרה ושכנוע, הצליחו לרכך את עמדתם.

היום נכנס לסוד העניינים גם יצחק גולדקנופף, שנשלח על ידי האדמו"ר מגור כבר ביום שישי אחר הצהריים, על מנת לדבר עם הגר"ש עמאר. האדמו"ר הבהיר לגולדקנופף שרצוי להבהיר את נושא הגיור ללא כל קשר עם נכנסים לממשלה או לא. ויש ליזום פגישה בין הגר"ש עמאר לנציגי ועדת הרבנים. גולדקנופף דיבר היום באריכות עם הגר"ש עמאר. בשיחות בינהם הציע הגר"ש עמאר את הצעת הפשרה שעלתה בפגישותיו עם זאב אלקין, וגולדקנופף העביר את הדברים לידי חברי ועדת הרבנים שהוקמה לצורך העניין. האחרונים הביעו הסכמה עקרונית. ואמרו שיש על מה לדבר.

וכך, נקבעה פגישה למחר (ב') בשעות הבוקר.

בפגישה ישתתפו הגר"ש עמאר, הגר"י אפרתי, והגר"י זילברשטיין. באם יתקבל אישור להצעת הגר"ש, הרי שנוכל לראות את 'יהדות התורה' חותמת על הסכם כבר בשעות הצהריים.

מלבד זאת, הטיוטא של ההסכם מונחת במגירות הצדדים מזה כמה ימים. גם בנושא משרד החינוך, הסכים הליכוד להתפשר, ולתת ל'יהדות התורה' את מבוקשה.

גם ש"ס, שהטילה בתחילה ווטו על העניין, החליטה להסיר אותו, למען השלום. כך תקבל 'יהדות התורה' את ועדת הכספים, תיק הבריאות, וסגנות בחינוך.

גם בנושאים תקציביים, יש ל'יהדות התורה' אי אלו אמירות, אך לא נראה שאלו יעכבו את כניסתם לקואליציה. (בין הדרישות: קצבה לתלמידי ישיבה תושבי חו"ל, והעלאה נוספת בקצבאות הילדים).

האם נראה מחר את 'יהדות התורה' ישובים מחויכים בכפר המכביה? מוקדם מלהעריך, מה שבטוח שהפריצת דרך במו"מ מכשירה לחלוטין את ישיבת ש"ס בממשלה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}