י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

צ צי ציו ציור

ציור שאמור לתאר את דמות דיוקנו של רבי נחמן מברסלב, מעורר מחלוקת בחסידות. רבני ברסלב חלוקים בדעתם, ופשקוועילים כבר פוזרו ברחובות. וגם: הציור שמעורר מחלוקת בחב"ד

ציורו של רבי נחמן מברסלב
ציורו של רבי נחמן מברסלב

,

עצמו את העיניים, ותדמינו לעצמכם את חסידות ברסלב. פקחתם? יופי.. חלקכם ראו את הנ- נחים מקפצים ברוב עיזוז על גבי ואן מסחרי, חלקכם ראו את התורים בערב ראש השנה בשדה התעופה בדרך לאומן, וחלקכם נזכר אפילו בספר ה'תיקון הכללי' שקיבלתם בפעם האחרונה שנתקעתם בפקקים.

בטוח לא דמיינתם את התמונה שאתם רואים כעת בראש העמוד. סיפור התמונה מתחיל בשעת ליל מאוחרת, יהודי העונה לשם אברהם חיים ביטון, התגלגל במיטתו, והנה חלום. מכאן והילך הדעות חלוקות. ביטוןן טוען שבחלום הליל נראה אליו רבי נחמן מברסלב. המראה היה ברור בשיעור כזה שניתן לזכור אותו. עם נץ החמה, נטל אברהם חיים את המכחול וצייר את התמונה על גבי הבד. כל זאת כמובן לטענתו.

הציור נלקח אחר כבוד למספר רבנים בחסידות ברסלב, שהודיעו בשער בת רבים כי בציור הזה אין ולא כלום, וכי כל קשר בין התמונה למציאות, במקרה הטוב מקרית לחלוטין.

,

הפשקוועיל שיצא נגד הציורצילום: הפשקוועיל שיצא נגד הציור
הפשקוועיל שיצא נגד הציור


מחלוקת הרבנים,

אך מתברר שיש מי שראה בציור פוטנציאל עסקי, והחליט להשקיע בציור ולהפיץ אותו בשער בת רבים. היהודי העונה לשם יונתן דנינו החל בהפצת התמונה, ועורר את זעמם של רבני ברסלב. הזעם הרב נותב אל דף (פשקוועיל) שפוזר ברחובות הערים, ובו נכתב שמי שמאמין לציור אינו אלא מאמין לעבודת אלילים. החשש הוא שהציור יהפך לשחור החדש בחסידות ברסלב. וימונף אל חומרי ההסברה הרבים המחולקים לציבור.

הציור המדובר הפך לסלע מחלוקת, וכבר נמצאו מספר רבנים שטוענים שהציור מדויק, ומשקף את דמותו של רבי נחמן מברסלב במציאות.

,

התמונה החבדית מעוררת המחלוקת. צילום: COLצילום: התמונה החבדית מעוררת המחלוקת. צילום: COL
התמונה החבדית מעוררת המחלוקת. צילום: COL


"התמונה תלויה כמעט בכל בית חסידי",

אפרופו ציורים השנויים במחלוקת, בברסלב יכולים להיועץ בחסידי חב"ד המורגלים בתמונות שנויות במחלוקת.

לפני שנים ספורות, פרצה לשוק החב"די סדרת התמונות הידועה של הרביים, פרי מכחולו של הצייר היהודי קארל ברודה שמתגורר באוסטריה. לפני שבועיים, הוא השלים יצירה נוספת, בה שוב עומדים כל האדמו"רים, הפעם מול 770, כשאת פניהם הק' מקבלים זקני החסידים, כגון ר' ברקה חן, ר' איצ'ה מתמיד, ר' ישראל דזייקובסון, ר' חניע מורוזוב, ר' ניסן מינדל, החמ"א חודוקוב, ר' שאול ברוק, ר' פנחס אלטהויז ועוד.

לסגנון הציורים הללו, ישנם מתנגדים רבים ואוהדים רבים. המתנגדים טוענים שמדובר בעיוות של המציאות. האוהדים, יפליאו בתשבחות על היצירה המשובחת.

"אני זוכר, שכשהתחלנו למכור את התמונה בה רואים את כל הרביים הולכים 'בעיירה' קיבלתי על הראש מאנשים רבים", סיפר לי השבוע המפיץ הבלעדי של התמונות ר' דני פינקלמן. "היום", הוא הוסיף בחיוך, "התמונה תלויה כמעט בכל בית חסידי".


,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}