י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

נכון לעכשיו, אופוזיציה

באחדות מפתיעה בין כל חלקי 'יהדות התורה' הוחלט: אנחנו בדרכנו לאופוזיציה. וגם: למה יצחק גולדקנופף לא דייק בלשונו? ועל מה דיברו ליצמן ואביגדור ליברמן?

ישבו יחדיו? גפני עם ביבי. צילום: אליהו הלוי
ישבו יחדיו? גפני עם ביבי. צילום: אליהו הלוי

קשה למצוא נקודת אור, במצבה של 'יהדות התורה'. די אם נזכיר את מכתבם של ראשי הכוללים לקברניטי המפלגה, בו כתבו על הסיטואציה הפוליטית שנופלת פעם בכמה דורות, בציינם כי חייבים לנצל את המצב בכדי למקסם את התוצאות למען עולם התורה. עד כדי כך היו בטוחים ראשי הכוללים בכוחה של יהדות התורה, שלא היססו מלשגר איום לראשי המפלגה: או שתעלו ב-40% את תקציב המילגה לאברך או שלא תביאו כלום.

הקצרה הדרך לאופוזיציה?
זה או הכל או כלום


בכלל, האופוריה ששררה במפלגה מאז הבחירות, והקשחת העמדות מול צוותי המשא ומתן של הליכוד, התנפצו אתמול (ב') אל סלע המציאות הקשה והאכזרית.

מי שרוצה למצוא נקודת אור קטנה, יכול לשמוע אותה בדברי בכיר ב'יהדות התורה', שאומר לאתר 'בחדרי חרדים': "לפני כמה ימים כתבת על כך שמאיר פרוש הוא הכלה הכי מחוזרת בעיר, היום הוא הפך לזקנה בלה העומדת בקרן זוית ואין דורש". כלומר, אם שמחה אמיתית אין, שמחה לאיד יש, ועוד איך.

האווירה ב'יהדות התורה' קשה. חברי הכנסת עסקו אך ורק בחלוקת השלל, מבלי לחשוב שהשלל עצמו אינו מובן מאליו. האופוריה נגמרה ברחוב חנן, בבית מס' 10. חברי הכנסת של 'דגל התורה' נכנסו לבית עם טיוטות המשא ומתן, וקיבלו תשובה שלילית. את הדפים שהיו בכיסם, הם מרטו בדרך למכונית בזעם רב.

"אין מקום לפשרות", קבע הגרי"ש אלישיב בנחרצות - ושלח את משה גפני לשבת יחד עם רוני בר און בספסלים האחוריים של כנסת ישראל.

"נכון לעכשיו, אנחנו באופוזיציה", אומרים כל הגורמים ב'יהדות התורה'. כמובן, שאת הישיבה באופוזיציה, הם יהפכו לאידאולגיה של ממש. כאילו זה מה שרצו כל הזמן.

הרב יצחק גולדקנופף הוציא היום הודעה, כי גם בנושא 'ברית הזוגיות' לא הסכימה 'יהדות התורה' לפשרה מעולם. האמירה הזאת, שאינה נכונה בלשון המעטה, נועדה להכשיר את דרכה של 'יהדות התורה' לאופוזיציה. אמירתו של גולדקנופף תקל על הפובליציסטים של העיתונים היומיים לחבוט ב'ממשלת השמד'. הטורים הנשכניים עומדים הכן, ולא יקלו על ש"ס את החיים.

ב'אגודת ישראל' כבר מוצאים את האשמים. שם אומרים: אם דגל התורה לא הייתה מתנגדת לבלוק טכני עם סיעת ש"ס, כל הדבר הזה לא היה קורה. הרי כל הוויכוח הוא סימבולי, ואפשר לפתור אותו בכמה דקות. מכיוון שהכוח של 'יהדות התורה' מוחלש עקב כניסתה של ש"ס לקואליציה, וכניסתה האפשרית של מפלגת 'העבודה', הרי שאי-אפשר להגיע לסיכום. אם היינו יחד עם ש"ס, יכול להיות שכבר היינו מעצבים מחדש את לשכת שר הבריאות, העבודה והרווחה.

טענה זו מקבלת משנה תוקף, לאחר פגישתם של ח"כ יעקב ליצמן וח"כ אביגדור ליברמן, אמש (ב)בשעת לילה מאוחרת. ליצמן בא לשמוע על מה ליברמן יסכים להתפשר, ונתקל בתשובה הבאה: ש"ס הם מפלגה חרדית לא פחות מכם, ואם היא יכלה להגיע להבנות, גם אתם יכולים. לא עזרו לליצמן ההסברים על הבדלים בין המפלגות. ליברמן נשמע נחרץ: אם ש"ס יכולים, גם 'יהדות התורה' יכולה.

ככה נגוזה לה התקווה לפשרה.

גם התפקידים הולכים ומצטמצמים. לליכוד קצת נמאס מהמשחקים של המפלגה החרדית. שם אומרים: מעכשיו, כל יום אתם שווים פחות. את החינוך כבר הפסדתם, ואתם קרובים מאוד לאבד גם את הרווחה. בסוף תישארו עם הבריאות ועם הכספים, ועד שתגמרו לריב - תיגמר הקדנציה.

המלכוד כפול: אם מגיעים לפשרה, הרי שיפה שעה אחת קודם; ואם לא מגיעים לפשרה, והולכים לאופוזיציה, הרי שכל הפרשנויות מיותרות. די יהיה לראות את חברי הכנסת של 'יהדות התורה' משקיפים מספסלי הכנסת על חבריהם מש"ס היושבים בשולחן הממשלה, ולהבין את כל הסיפור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}