י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

יש עבודה

ועידת מפלגת העבודה הכריעה בקול ברור: הולכים לממשלה - ורשימת השרים הולכת ומתמלאת • ב'יהדות התורה' קיבלו הצעה מפתיעה מביבי • והגרי"ש אלישיב קיבל מכתב מפתיע מהגר"ש עמאר

יש עבודה


עם תום הערב הדרמטי ורווי היצרים בוועידת מפלגת העבודה, מתרגלת מהערב (ג') המערכת הפוליטית למצב החדש. יו"ר העבודה אהוד ברק הצליח להוביל את מפלגתו לתוך קואליציה בראשות בנימין נתניהו. 680 מצביעים בוועידת העבודה - שהם 57.9 אחוז - הצביעו בעד כניסה לממשלה. 507 חברים - שהם 42.1 אחוז - הצביעו נגד.

לאחר שוועידת העבודה אמרה את דברה, הזרקור עובר שוב לנתניהו, למאמצים להרכיב את הממשלה, ולחלוקת התיקים. עם כניסת העבודה, יואצו המגעים ותוך ימים ספורים תוצג כנראה הממשלה החדשה.


עוד בנושא:


"אלי ישי הוכיח שהוא סוחר ממולח"
נכון לעכשיו, אופוזיציה
הקצרה הדרך לאופוזיציה?
זה או הכל או כלום


היום (ד) צפויים צוותי המשא ומתן של הליכוד, יהדות התורה והבית היהודי, להמשיך את השיחות. 'האיחוד הלאומי', ככל הנראה, תישאר מחוץ לקואליציה בעקבות כניסת מפלגת העבודה.

מפת השרים בממשלה הבאה נראית, נכון לעכשיו, כך:

לעבודה יהיו חמישה שרים: ביטחון, רווחה, תמ"ת, חקלאות, שר בלי תיק, שני סגני שרים (ביטחון עבור מתן וילנאי וסגן שר באחד המשרדים של העבודה, ככל הנראה אורית נוקד, נציגת הקיבוצים), וראש ועדה בכנסת ברוטציה.

לברק יש יותר תפקידים לחלק מאשר מועמדים, אולם ההערכה היא כי בימים הקרובים יצליח לשכנע חלק מתנגדיו בסיעה למלא תפקידים בקואליציה. שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, ששמו עלה כמועמד אפשרי ליו"ר ועדת החוץ והביטחון - בראשותה יעמוד נציג העבודה בשליש הראשון של הקדנציה - הודיע כי הוא "לא מחפש כסא".

ישראל ביתנו תזכה בחמישה תיקים: חוץ (אביגדור ליברמן), ביטחון פנים (יצחק אהרונוביץ'), תשתיות (עוזי לנדאו), תיירות (סטס מיסז'ניקוב), קליטה ועלייה (סופה לנדוור). בראש ועדת חוקה, חוק ומשפט יעמוד, כנראה, ח"כ דוד רותם.

גורמים בישראל ביתנו אומרים: "ליברמן כועס על חלוקת התיקים. לא ייתכן שמפתח התיקים עבור כל המפלגות הוא אחד, ועבור העבודה הוא אחר לגמרי". במפלגה מעריכים כי ליברמן, התומך בכניסת העבודה לממשלה, יציג את הסתייגויותיו בפני נתניהו.

ש"ס מקבלת גם היא נתח מכובד בשלטון: אלי ישי צפוי להתמנות לשר הפנים, אריאל אטיאס יהיה שר הבינוי והשיכון והאחראי על מנהל מקרקעי ישראל, שר הדתות ושר בלי תיק במשרד ראש הממשלה יתחלקו בין יעקב מרגי ליצחק כהן.

מועצת החכמים אמורה להחליט בנושא עוד השבוע. גם ראשות ועדת הפנים בכנסת תועבר לש"ס, אולם כרגע לא ברור מי יעמוד בראשה.

השאלה הגדולה היא כמו תמיד - 'יהדות התורה'. מי שנראתה בתחילה כשותפה טבעית ובטוחה בממשלה המתרקמת, פספסה משהו באמצע הדרך. המשא ומתן שהחל ב'תום לב', נפל באמצע הדרך ויש מי שמשלם כעת את מחיר התמימות.

אם להאמין לקברניטי 'יהדות התורה', הרי שאך ורק נושאים רוחניים עומדים בדרכה של 'יהדות התורה' אל הקואליציה. לדבריהם, הם מצידם היו חותמים על ההסכם כבר בשבוע שעבר, אך הסתייגויות הרבנים, ורק הן, שמונעות את החתימה הסופית.

אולם, מתברר, שלא רק הרבנים עומדים בדרכה של 'יהדות התורה'. יש הטוענים, כי הפרצה החמורה בנושא הגיור שהתגלתה לפתע, היא מניפולציה זולה של אחד מחברי הכנסת, שלא שמח מחלוקת התפקידים המתגבשת.

אותם גורמים גם יודעים לספר, שבנימין נתניהו מתהלך כבר שבוע, כשהוא אומר: חבר כנסת מ'יהדות התורה' אמר לי כי באם לא אתמוך במועמדותו לראשות ועדת הכספים, הרי ש'יהדות התורה' תמצא את עצמה באופוזיציה. אותו גורם מספר על חזרתו של אחד מבני ביתו של מי מגדולי הדור מארץ נכר, ומיד עם חזרתו צצה הבעיה החמורה של הגיורים.

אך לאלו שאינם חובבי קונספירציות, נאמר ברורות: ועדת הרבנים אמרה את דברה בצורה הברורה ביותר - אין מקום לפשרות בנושא הגרות. ועם אמירה נחרצת שכזו לא נותר לחברי הכנסת מה לעשות.

לא נותר מה לעשות, אמרנו? מתברר שאפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל יתייאש מן הרחמים. והפיתרון המסתמן מגיע דווקא מהסיעה הספרדית, שכבר יושבת לה לבטח בשולחן העגול במרכז מליאת הכנסת.

סיעת ש"ס אינה חפצה, בלשון המעטה, לספוג ריקושטים במהלך כל הקדנציה מהאחות האשכנזית, ובכדי לא לספוג ריקושטים היא מסכימה לעשות הרבה. הרבה מאוד. לשם כך גייסו בש"ס את הרב הראשי לישראל, הראשל"צ הגר"ש עמאר, שידיו רב לו במציאת פשרות המוצאות חן גם בעיני הפוסקים האשכנזים.

במכתב שנשלח אל הגרי"ש אלישיב, כתב הגר"ש עמאר את הנוסחה שלו לפשרה בנושא העומד בדרכה של 'יהדות התורה'. נוסחת הפשרה עדיין אינה ידועה (גם לא לגרי"ש אלישיב שקיבל את המכתב ממש לפני השיעור היומי, והניח אותו בצד השולחן על מנת לקרוא אותו לאחר השיעור). אך, ככל הנראה, מדובר על פשרה בנושא נתינת הכח לרבני ערים לגייר.

על פי הצעתו של הגר"ש עמאר, נתינת הכח לרב עיר לא תינתן באופן אוטומטי, אלא אך ורק לאחר אישור מועצת הרבנות, וזו כמובן לא תאשר כל רב, וד"ל.

קודם לשליחת המכתב המפתיע, יצר בנימין נתניהו קשר עם גורמים ב'יהדות התורה', ואמר להם שהוא היה רוצה לראות אותם יושבים יחד איתו בקואליציה. בנימין נתניהו הוסיף סוכריה שקשה לעמוד בפניה: אם תיכנסו לקואליציה, הרי ששר במשרד החינוך הוא עדיין אופציה רלוונטית. וכך, לאחר שנראה היה שנסגרה הדלת בפני 'יהדות התורה', אולי היא נפתחת, ואפילו נפתחת לרווחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}