י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

תקדים: לא מספיק שהאוטובוס יוצא בזמן

שופט קבע כי 'אגד' חייבת לספק אוטובוסים לפי כמות הנוסעים, קנס את החברה ב-20 אלף שקלים, ו'איים': אם התופעה תימשך - לא יהיה מנוס מקנסות גבוהים יותר • וכמה קנס הוטל בגלל נהג שקילל חרדי?

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

שופט בית המשפט לתעבורה בירושלים, הד"ר אברהם טננבוים, קבע כי אגד חייבת לספק אוטובוסים לפי מספר הנוסעים, ולא די בכך שהאוטובוס יוצא בזמן.

משרד התחבורה הגיש תביעה נגד 'אגד', בעקבות תלונת נוסע בשם הראל, שטען כי המתין בתחנה המרכזית בירושלים לקו 15, אך האוטובוס הגיע לתחנה עמוס, עצר רחוק מהתחנה, ולא הסכים להעלותו מחוסר מקום.

להגנתה, טענה חברת אגד כי האוטובוס יצא בזמן לפי הלו"ז, אך היו נוסעים רבים, ועל כן הם אינם אשמים.

את פסק דינו פותח השופט במספר שאלות:

"השאלה שלפנינו קשורה לבעיה שנוסעים רבים בתחבורה הציבורית נתקלים בה לא פעם. קרי, האוטובוסים אינם מגיעים בתכיפות וכשמגיעים הם, מגיעים הם עמוסים לחלוטין, עוצרים במרחק מהתחנה, מורידים מספר נוסעים וממשיכים הלאה בלא לאסוף את נוסעי התחנה.

"לעיתים קרובות למדי יודעים הנוסעים בדיוק היכן צווארי הבקבוק והיכן התחנות שקשה לעלות מהן. אך עקב מקום מגוריהם/עבודתם, אין להם ברירה אלא להשתמש בתחנות אלו דווקא.

"במקרה זה, כשפונים לעיתים הנוסעים לבעלי הרישיון, טוענים הם מנגד, כי הם הוציאו נסיעות בהתאם לתנאי הרישיון ואין לבוא אליהם בטענות כי אם למשרד התחבורה".

והוא ממשיך ומקשה: מה הדין "במידה וצריכות לצאת מספר נסיעות בפרק זמן מסוים, מה צריך להיות גודלה של כל נסיעה? האם די בנסיעה שתצא במיניבוס? באוטובוס רגיל? מפרקי? האם די כי יצא אוטובוס אחד? או יש צורך ביותר מאחד?"

ועל כך הוא משיב: "מוטלת חובה על בעל הרישיון להפעיל שירות קו תקין, יעיל, נוח ומותאם לצרכי הציבור. כגודל הצרכים, גודל 'הנסיעה', ובמיוחד כאשר קיימת בקו בעיה ידועה של עומס נוסעים, כך שברור שנסיעות המורכבות מאוטובוס אחד רגיל אינן נותנות שירות סביר".

עוד שואל השופט: "האם כאשר האוטובוס עמוס נוסעים, רשאי נהג לעצור את האוטובוס במקום אחר ולא בתחנה על מנת להוריד נוסעים?" ועל כך הוא משיב, כי גם אם אין מקום להעלאת נוסעים נוספים לאוטובוס, הנהג צריך על פי החוק לעצור בתחנה ולא אחריה, למרות החשש שנוסעים ידחפו בכוח לאוטובוס, וזאת כדי לפתור את הבעיה, על ידי שהנהג יעביר את הבעיה למנהלים כדי שיוסיפו אוטובוסים.

חברת אגד טענה, כי ברמת המחירים שבה היא עובדת, היא אינה יכולה להוציא כמות אוטובוסים שיבטיחו מקום לכל הנוסעים, וכי היא חוששת שהוספת נסיעות נוספות מעבר לקבוע בתנאי הרישיון, עלולה לגרום למצב בו יסעו אוטובוסים כשהם ריקים מאדם.

כאמור, השופט דחה את טענתה, וקבע שלא די בשליחת אוטובוס אחד בכל 'נסיעה', בלי להתחשב בכמות הנוסעים, אלא אם הנוסעים מעטים מספיק מיניבוס, אך אם הנוסעים רבים מחובתה של אגד לספק אוטובוס מפרקי (ארוך) או שני אוטובוסים.

בסופו של דבר הטיל השופט את 'אגד' קנס בסך 20,000 שקלים, וכן חייב את החברה לפצות את המתלונן הראל ב-600 שקלים.

בגזר הדין 'איים' השופט, כי הפעם הטיל קנס מתון יחסית, אך אם יתברר שהתופעה לא נעקרת מהשורש, לא יהיה מנוס מהטלת קנסות גבוהים יותר, ואף הטלת אחריות אישית על המנהלים.

במקרה נוסף שבו נהג אגד הואשם כי קילל וגידף תלמיד ישיבה חרדי, קבע השופט כי זו התנהגות בלתי הולמת, והטיל על אגד קנס בסך 10,000 שקלים, וכן פיצוי למתלונן בסך 750 שקלים.


http://info1.court.gov.il/Prod03/ManamHTML5.nsf/BFD78B215E50C63E422575830065D014/$FILE/233C9887EC997FC74225758300545116.html?OpenElement

קישורים:
לגזר הדין
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}