י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

קשים גרים לישראל

רגע לפני שחברי הכנסת של 'יהדות התורה' החלו לתפור חליפות, הם הלכו לקבל את הסכמת הגרי"ש, ונתקלו בתשובה מפתיעה: אין מקום לפשרות בנושא הגיור • הקצרה הדרך לאופוזיציה?

הגרי"ש אלישיב
הגרי"ש אלישיב

במלון כפר המכביה כבר הכינו את המשקאות והכיבוד, לקראת חתימת הסכם נוסף בדרך לקואליציה הממשמשת ובאה. המלון המכובד נערך כיאות לחתימת ההסכם: המשקאות קוררו כהלכה, והעוגות סודרו על גבי מגשים. גם בצוות המשא ומתן של הליכוד כבר ראו את מספר חברי הכנסת התומכים בממשלה החדשה עולה ל-60.

חברי הכנסת של 'יהדות התורה' היו רוצים גם הם לראות את ההסכם חתום. הימים שחולפים, אינם מיטיבים את מצבה הפוליטי של המפלגה. די לראות את תפקיד סגן שר החינוך שחמק מידי המפלגות החרדיות, בגלל המריבות הפנימיות, בכדי להבין את הלחץ בו שרויים חברי הכנסת בדרכם לחתימת ההסכם.

אך, בשעות הצהריים, נכנסו חברי הכנסת של 'דגל התורה' - משה גפני ואורי מקלב - לביתו של הגרי"ש אלישיב, על מנת לקבל את אישורו להסכם שהתגבש. להפתעתם - נענו בשלילה. הח"כים הופתעו לשמוע כי ועדת הרבנים הכוללת את הרבנים זילברשטין, היישריק וצמל החליטה שאין מקום לפשרות בנושא הגרות.

ובמה דברים אמורים? בהסכם שנחתם בין הליכוד לישראל ביתנו וש"ס, נכתב כי רבני ערים יחזרו לאשר גיורים, כשאליהם מתלווים עוד שני דיינים. סעיף נוסף קובע, כי לאחר קבלת הגרות לא יהיה ניתן לבטל את הגרות בשום בית דין, מלבד בית הדין המגייר.

סעיפים אלו לא מצאו חן, בלשון המעטה, בעיני חברי ועדת הרבנים, ואלו הודיעו כי במצב כזה, אסור לחתום על ההסכם הקואליציוני. בנייר העמדה שהוגש להגרי"ש על-ידי ועדת הרבנים נכתב במפורש: אין מקום לשום פשרה בנושא הגרות.

במילים אחרות: הפשרה של ש"ס לא מקובלת עלינו, ואם לא יורדים מזה, אנחנו נישאר באופוזיציה.

חברי הכנסת של 'יהדות התורה' מתכנסים בשעה זו במלון המכביה. בפניהם שתי אופציות אותן ילכו להגיש לפני הרבנים. גורם בכיר ב'דגל התורה', המשתתף בישיבה, מספר לאתר 'בחדרי חרדים': יש שאלה עקרונית, האם להצטרף לממשלה ולהתנגד לחוק שיועלה, או שהצטרפתינו לממשלה היא הצטרפות ל'ממשלת שמד' הפוגעת בעקרונות היהדות.

אין ספק שהחוק המדובר יעבור, גם בתמיכת המפלגות החילוניות היושבות באופוזיציה. אבל אין ספק, באם סיעת העבודה תיכנס לממשלה נוכל לחתום על ההסכם בלב שקט, מכיוון שאנחנו לא נהיה לשון מאזניים בממשלה המתרקמת, מסכם אותו בכיר בקול נכאים. הוא חותם את השיחה בהומור שחור: לפחות ליצמן וגפני יפסיקו לריב, באופוזיציה אין ועדת כספים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}