י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

זה או הכל או כלום

במכתב שכתבו ראשי הכוללים לח"כים החרדים: "אם אתם לא מביאים 1080 ש"ח לאברך, אל תביאו כלום". הח"כים מגיבים בזעם: "נחזור למה שקרה ב'חוק הלפרט'. הם יפסידו הכל" • פרסום ראשון

ועד ראשי הכוללים. תמונת ארכיון
ועד ראשי הכוללים. תמונת ארכיון

המשא ומתן הקואליציוני המתקדם, והישגי הסיעות החרדיות בתחום התקציבים לעולם התורה, לא מספיקים לראשי הכוללים, אשר נמצאים לפני שוקת שבורה בעקבות המצב הכלכלי. במכתב שנשלח לחברי הכנסת של הסיעות החרדיות כותבים מספר ראשי הכוללים, הרבנים: צבי ויספיש, שלום בער סורוצקין, אליעזר כהנמן, שמואל אלישיוב, דב פרוינד, אברהם רובינשטיין, ואברהם פכטר:

"אנו ראשי הכוללים אשר מונים במחנינו קרוב לכששת אלפים תלמידי חכמים אשר מוסרים נפשם בעמל ויגיעת התורה מתוך הדחק, אמנם בטוחים אנו שאנו פה לרבבות.

במצב השלטוני שנוצר, שאינו מצב שקורה יום יום ואין לנו שעה מיוחדת יתר על זה, ברצוננו להביע דעתינו הברורה. אין כונתינו ח"ו למעט בגודל מאמציכם והשתדלותכם, אולם לב יודע מרת נפשו ואדם נוגע אצל עצמו, כי אם לא נגיע לתקציב של כ- 1080 ₪ לאברך מעכשיו, ללא כל פעימות ודרגות ולמפרע מתחילת השנה האזרחית, אין לנו בזה ולא כלום. כל העלאה בסכום פחות מזה אולי תועיל במקצת, אולם היזקו רב מחמת אחינו בני הגולה שירגישו שיכולים להוריד מאחריותם במצב הקשה כהיום.

לכן, מודיעים אנו באופן שאינו משתמע לשני פנים, שאם לא יושג הסכום הנ"ל, אל תוסיפו מאומה, כי להיזק יחשב ואין תועלת מזה ולא כלום, ומוטב שתשאירו הסכום על 720 ₪. כי אם אינכם יכולים לדאוג לרבבות בני התורה לסכום הנ"ל, מוותרים אנו, כי אין הצר שווה בנזק המלך, ואל תדמו בנפשכם להמלט בית המלך, כי למחיה שלח ה' אתכם לפני עמלי התורה במשבר זה, ולפלא בעינינו שאפי' להוועץ עמנו מה טוב לנו (אנו הגולים פעם אחר פעם ומוסרים עצמם ומשפחותיהם למען הקים תורה בישראל) לא עלה בדעתכם, ובלא זה אין אפשרות להבין אפי' מקצת מצבינו וחשיבות צרכינו, כי אל תדון... עד שתגיע למקומו ומצבו.

ונסיים בבקשה, שימו עינכם לעיקר ולא ח"ו לטפל! עולם הכוללים בסכנה וכן גם הישיבות הגדולות והקטנות. שימו ליבכם "על כולם" ולא נהיה כזועקים על העבר, ולא תהיו כ'עזבו לאחרים חילם' כי כל המפלגות את הדברים החשובים להם השיגו ללא בעיות מיוחדות. ואם חלילה לא יושג דבר זה, וכדי בזיון וקצף. על כן נבקשכם לפעול לאלתר בנידון ולעמוד בקשר רצוף עימנו ע"י מזכיר הוועד הרב יעקב סגל בנושא".

חברי הכנסת זועמים על המכתב. בתגובה הם אומרים: אם נתעקש לקבל את כל הכסף עכשיו, יהיה במדינה עליהום ציבורי כמותו לא ידענו. אי אפשר שכשמקצצים בכל המשק, יוסיפו תוספת כל כך גדולה לציבור החרדי. בסוף מה שיקרה זה 'חוק הלפרט 2', אנחנו נפסיד הכל בגלל העקשנות של ראשי הכוללים. הליכדו גם אמרו לנו אותם דברים, וכבר הגענו איתם להבנות מרחיקות לכת.

בכדי להבין מהם ההישגים מרחיקי הלכת עליהם מדברים חברי הכנסת החרדים, צריך לחזור ליום חמישי האחרון. סיעת 'יהדות התורה' ישבו עם צוות המשא ומתן של הליכוד. הסיעה התחלרה לשני צוותים, כשליצמן ומוזס אחראים על המו"מ בנושאי תקציבי הישיבות והכוללים. לאחר ישיבה ארוכה, הגיעו להסכמות האלה: משכורתו של אברך תעמוד על 720 ₪ עד אמצע שנת 2009, כשהכסף יועבר באופן מידית. מאמצע שנת 2009 תעלה המשכורת לסכום של 840 ₪, ומתחילת שנת 2010 תעלה המשכורת ל940 ₪. גם לישיבות הושגו הישגים לא מבוטלים כלל. התקציב לבחור ישיבה יעמוד עד מחצית 2009 על 400 ₪, ויועלה בהדרגתית עד תחילת 2010 ל- 580 ₪.

לאחר ההסכמות בין צוותי המשא ומתן, נסעו חברי הכנסת של 'יהדות התורה' לאלי ישי ועדכנו אותו על הסיכומים. בשעת ערב מאוחרת נסע אלי ישי לפגישה עם הליכוד ואישר את ההבנות. בסיעות החרדיות רואים בהישגים אלו את הלוז של המשא ומתן, ומסכמים בסיפוק את ההצלחה של העלאת הסכום בתקופה כלכלית כל כך קשה.

גורמים המקורבים למשא ומתן חוששים, כי מכתב ראשי הכוללים יגרום לחברי הכנסת לסגת מהסיכומים, ובכך להביא לכליה על הסכומים שהושגו. "באם ראשי בכוללים לא ירדו מתביעתם, הם עלולים למצוא את עצמם בפני מצב קטסטרופלי מאין כמוהו", מסכם אותו גורם בדאגה רבה.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}