י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

שנפרה ונרבה כדגים

חג הפסח מביא לעליה של עשרות אחוזים בצריכת הדגים. 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק: איזה דג הכי זול? למה הבד"ץ מעניק לראשונה הכשר לדגים הקפואים? ומכמה מדינות מיבאים את דג הסלמון? • מיוחד

חנות דגים במאה שערים. תמונת ארכיון
חנות דגים במאה שערים. תמונת ארכיון

כתבה קודמת בסדרה:

סקר שוק מיוחד על מחירי הבשר


"אפילו דגים שבים רועדים מיום הדין", כך בוחרים חכמי המוסר להמחיש את גודל חומרת יום הדין. ואכן, אתם הדגים שרעדו לפני חצי שנה, נמצאים בדרכם לשולחן ליל הסדר של רבבות משפחות בישראל.

אתר 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק, כמה זה עולה לנו? מי מעניק את ההכשרים? ואיזה דג הכי פופלארי בחג הפסח הנוכחי? - בדק וחזר עם תשובות מפתיעות.

נפתח בדגים הטריים:

הדג הפופלארי ביותר הוא, כמובן, דג הקרפיון. הקרפיון גדל בבריכות מים מתוקים בארץ. הדג הוא כשר, והבעיה היחידה מבחינה כשרותית הם הטפילים שנלווים לדג. למערכות הכשרות של בד"ץ 'העדה החרדית' והכשרו של הרב לנדא יש מערכת לטיפול בטפילים. כל ההכשרים הנותנים הכשר לדגי הקרפיון משתמשים עם המערכות של הבד"צים.

מי שמעניק הכשר לקרפיון הוא הרב שניאור רווח, המנהל מכון מיוחד המטפל בדגים. [בתחום הכשרי הדגים נחשבים ההכשרים של 'העדה החרדית' ו'לנדא' כהכשרים מובילים, השולחים משגיחים למקומות הגידול. שאר ההכשרים סומכים בעיקר על הכשר מקומי והכשר של הרבנות. גוף נוסף המשגיח על גידול הדגים מקרוב הוא חוג חתם סופר פתח תקווה, הפועל בשיתוף פעולה עם ארגון הכשרות O.K, המביאים כמות גדולה של דגים לארץ].

מחירי הדג הם זולים באופן יחסי: ק"ג קרפיון נמכר במחירים הנעים בין 25 ל-27 ₪. דג טחון עולה בין 60 ל 70 ₪., זאת משום שליצור ק"ג של דג טחון נדרש בין 2.5 ל-3 ק"ג של דג שלם.

דג הסלמון הולך וצובר תאוצה בשוק הישראלי. בשנים האחרונות נרשמה עליה של מאות אחוזים ביבוא דג הסלמון. הדג נמכר במגוון הכשרים. מחירו ירד מאוד בשנה האחרונה. לפני כשנה נמכר הדג ב-80 ₪ לק"ג. השנה ניתן למצוא את הדג המגיע מנורבגיה במחירים הנעים בין 50 ל-60 ₪. אם אתם רוצים את הדג בגירסת הפילה שלו תשלמו בין 80 ל-90 ₪. יצוין, כי הדג הטרי מגיע רק מנורבגיה, שלא כמו הדגים הקפואים המגיעים ממספר ארצות.

דג הבורי, איבד מיוקרתו בשנים האחרונות, והאוא נמכר בקצב מופחת יחסית לשנים קודמות. מעניין לציין, כי בשוק הדגים יש השתייכות מגזרית, והציבור הד"לי נחשב לצרכן אגרסיבי יותר של הדג. מחירו של הבורי מתייקר ככל שהדג יותר גדול. הדג בגודל ג'מבו נמכר במחיר של 45 ₪, ואילו אותו דג בגרסה מוקטנת יותר עולה 30 ₪ בלבד.

דג הכסיף נמצא בתחתית טבלת המכירות של הדגים הטריים, למרות מחירו הזול. מחירו בחנויות נע בין 21 ל-26 ₪.

דג המושט, נחשב לאחד הדגים המובילים בשוק הדגים הישראלי, אך לא זוכה להצלחה גדולה במגזר החרדי. מחירו נקבע גם הוא לפי גודלו, ויש מספר גדלים מג'מבו ועד קטן מאד. המחירים נעים בין 28 ל-38 ₪.

דגי מושט מגיעים גם מסין, אבל אך ורק כפילה. עד לא מזמן היה יבואן בלעדי של דגי המושט בהכשר הבד"ץ, והמחירים נעו בין 32 ל34 ₪. לאחרונה נכנסו עוד מספר יבואנים לתחרות, אך הם קצת יותר יקרים. ההבדלים במחירים בין היבואנים תלויים בהזרקת המים לדגים. יש יבואנים שמזריקים מים לדגים ובכך מוזילים את מחירי הדגים. היבואנים שלא מזריקים מים, מוכרים את הדגים במחירים קצת יותר יקרים.

[במאמר המוסגר: הזרקת המים לדגים היא המצאה ישראלית. רוב היבואנים מוכרים את הדגים כשהם מזריקים לדג בין 20 ל-30 אחוז מים. החוק היבש מאפשר להזריק לדג מקסימום 20%].

הדגים הקפואים:

השנה חל מהפך של ממש בתחום הדגים הקפואים. לראשונה בתולדות 'בד"ץ העדה החרדית', ניתן הכשר לפסח על דגים קפואים. מתן ההכשר נעשה לאחר שנשלחו משגיחים שליוו את הדגים, עוד משלב היותם בבריכות.

דג הסלמון הקפוא מגיע משלושה מקומות: קנדה, צ'ילה ונורבגיה. הדג הזול ביותר הוא הסלמון הקנדי שנמכר ב-25 ₪ לק"ג. הדג מצ'ילה נמכר ב-32 ₪. הנורבגי נמכר ב-45 ₪.

רשתות המזון אוהבות בעיקר את הדגים הקנדיים, מכיוון שמחירם הזול מאפשר להם להתחרות מול חנויות הדגים בפרסומי ערב החג. חנויות הדגים כמעט ולא מתעסקות אם הדגים הקנדים, מכיוון שהציבור מצביע ברגליים וממעט לקנות אותו.

דג נסיכת הנילוס, נמכר בעיקר בקרב הציבור הספרדי. מחיר הדג בגירסת הג'מבו הוא בין 38 ל-40 ₪. את הדגים בגירסה המוקטנת תמצאו במחירים הנעים בין 30 ל-35 ₪. הדגים מיובאים בעיקר מקניה.

דג הסול נמכר במחירים הנעים בין 35 ל40 ₪. כשעיקר היבוא מגיע מהולנד.

דגי הבקלה נמכר במחירים הנעים בין 25 ל28 ₪. היבוא מגיע בעיקר מארגנטינה.

פילטים של מושט מגיעים לראשונה לארץ והם נמכרים במחיר של 70 ₪.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}