י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

הגרי"ש הכריע: פשרה ב'ברית הזוגיות'

לאחר דיונים ארוכים בנושא חוק 'ברית הזוגיות' הכריע הגרי"ש אלישיב: 'מתווה הראשל"צ עמאר' יתקבל, אך עם מספר סייגים הכרחיים. כעת מחכים לתשובתו של ליברמן • כל הפרטים

אביגדור ליברמן אצל הגר''ח קניבסקי. צילום: שוקי לרר
אביגדור ליברמן אצל הגר''ח קניבסקי. צילום: שוקי לרר

הימים ימי טרום הקמת ממשלה, ובימים כאלה המערכת הפוליטית שוקקת חיים. כולם נפגשים עם כולם, והניסיון להגיע להסכמות מטריף את דעתם של מנהלי המשא ומתן.

חילופם של דברים, נראה בימים האחרונים בין צוותי המשא ומתן של סיעות 'הליכוד' ו'יהדות התורה'. אתמול לא נערכו פגישות כלל, והיום השיחות התנהלו בעצלתיים, וגם אלו בעיקר כדי לפתור את הבעיות הפנימיות בתוך 'יהדות התורה'. התקדמות דרמטית במשא ומתן לא נראתה, וגם לא נראה שזה חשוב למישהו באופן מיוחד.

מספר סיבות גרמו, ככל הנראה, להקפאה היחסית במשא ומתן. הסיבה הראשונה היא כמובן, חוסר ההסכמה של 'יהדות התורה' לפשרות בנושא ברית הזוגיות, ומכיוון שאם 'ישראל ביתנו' נחתם הסכם המחייב את הממשלה לפעול להסדרת החוק, מתקשה הליכוד לקדם את המו"מ מול 'יהדות התורה'.

והסיבה השניה, ואולי היותר מהותית, היא חידוש המשא ומתן עם מפלגת העבודה. אין ספק, כי באם מפלגת העבודה מצטרפת לקואליציה, הרי שכל הקלפים נטרפים מחדש, וסדר חלוקת התיקים משתנה לחלוטין. נתניהו מוכן להתחייב למפלגת העבודה הרבה מעבר לשוויה האמיתי, והתשלום בסופו של דבר יתקזז בין השותפות האחרות. כל ההישגים של המפלגות יכולות בהינף החלטה של ברק להתכווץ באופן משמעותי.

אלא שהערב (ד') נפתר המכשול הראשון בדרכה של 'יהדות התורה' לקואליציה, ואיתו מגיעה לסיום הסאגה הארוכה בנושא 'ברית הזוגיות'. הגרי"ש אלישיב קיבל בביתו את ועדת הרבנים שהתכנסה על מנת לדון בנושא החוק, ונתן לחברי הכנסת הוראה כיצד לפעול.

על פי המתווה שגיבש הגרי"ש אלישיב, תתקבל הנוסחה שאותה התווה הגר"ש עמאר - לפיה, יותרו נישואי גויים עם גויים. אולם לנוסחה זו יצטרפו שני סייגים מרכזיים.

הסייג הראשון: כל נישואים בין בני זוג שאינם יהודים יערכו אך ורק על ידי כאלו שאינם יהודים. אף יהודי לא יהיה קשור במישרין או בעקיפין, לנישואים אלו. ה'קול החרדי' דיווח הערב, כי בוועדת הרבנים הציעו שאת נישואי הגויים יבצעו עורכי דין שאינם יהודים. על פי הדיווח, הגרי"ש התנגד לכל פשרה בנושא, כגון נישואים על-ידי פקיד בית משפט וכדומה,
והורה באופן פסקני שהנישואים יערכו אך ורק על-ידי גוי.

הסייג השני: כל בקשה של בני זוג שאינם יהודים להינשא, תעבור קודם דרך בית דין רבני, שיוציא לבני הזוג אישור על כך שאינם יהודים. תיקון זה בא למנוע מצב, שיהיו כאלה שיצהירו על עצמם שאינם יהודים, רק בכדי להינשא בנישואים אזרחיים.

הפשרה תועבר לידי 'ישראל ביתנו', ואם זו לא תטיל וטו - הרי שנסללה דרכה של 'יהדות התורה' אל הממשלה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}