י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ליצמן או גפני?

מי יהיה בסופו של דבר יו"ר ועדת הכספים? מי יותר מתאים לתפקיד? ואיך זה ישפיע על הפוליטיקה הפנימית בתוך 'יהדות התורה'? • בכירי הפרשנים הפוליטיים מעריכים ומעניקים ציונים • מיוחד

משה גפני ויעקב ליצמן. ''לליצמן יש יותר נסיון''
משה גפני ויעקב ליצמן. ''לליצמן יש יותר נסיון''

המאבק על ראשות ועדת הכספים בתוך 'יהדות התורה' עדיין בעיצומו. בנימין נתניהו, המתעתד להקים את הממשלה הבאה, נאלץ להתערב אף הוא במאבק, ושוחח עם חברי הכנסת של 'יהדות התורה' בעניין.

אך ככל שחולף הזמן, מתבצרים חברי הכנסת בעמדותיהם. ההצהרות אותם הם מוציאים לתקשורת מדברות על חוסר פשרה. יתירה מכך, גם ח"כ ליצמן וגם ח"כ גפני הודיעו שזה או הכל או כלום. כלומר, אם לא נקבל את ועדת הכספים - נישאר חברי כנסת מן השורה.

אתר 'בחדרי חרדים' מביא את דעותיהם של הפרשנים הפוליטיים החרדים.

שאלנו אותם 3 שאלות:

א. מי יעמוד בסופו של דבר בראשות ועדת הכספים?
ב. מי מתאים יותר מבחינה מקצועית לתפקיד ראשות הועדה?
ג. איך ההחלטה שתיפול בסופו של דבר תשפיע על יחסי הכוחות והפוליטיקה הפנימית בתוך 'יהדות התורה'?

יעקב ריבלין: "הסיכוי הפעם הוא באמת 50-50. בכל המלחמות הקודמות גפני הפסיד. עכשיו הסיכוים של גפני הם טובים יותר. כמובן שהכל תלוי בפרוש, שגם הוא נקרע בין הרצונות שלו. אין לי ספק שאם הבחירה הייתה מקצועית נטו כל חברי הכנסת היו בוחרים בליצמן לתפקיד. ליצמן הוכיח בעבר שהוא מתאים לתפקיד, יש לו ותק וניסיון. גפני הוא פרלמנטר מוכשר, ויכול גם להביא תוצאות, אבל לליצמן יש כבר את הניסיון. בהיבט הפוליטי הפנימי, אני חושב שאין לי אלא לאחל הצלחה רבה לשני הצדדים".

יוסי אליטוב: "בסופו של דבר, ליצמן יהיה יושב ראש ועדת הכספים, בסופו של דבר, הצדדים יצטרכו להתפשר. ההכרעה לא תיפול בכיפוף ידים. היו שחשבו עוד קודם הבחירות, שאפשר שדעת הרוב בסיעה היא שקובעת, אחרים טענו שעמדת המפלגות היא זו שתכריע. ההיסטוריה הוכיחה כי בכל הקרבות הצדדים נאלצים לשבת ולהגיע להסכמות, לא על-ידי כוחניות, אלא על-ידי הבנות. בישיבה מול שולחן אחד לליצמן יש קייס אחד עדיף על גפני, והוא שהוא לא יכול לשבת סביב שולחן הממשלה. 'דגל התורה' הוכיחה שהיא יודעת בסופו של דבר להביא בשלום. אי אפשר לשלול את האופציה שהתפקיד לא יישאר בסופו של דבר בידי 'יהדות התורה'.

"מבחינה מקצועית, לשניהם יש כשרונות ויתרונות, והם יכולים למלא את התפקיד בצורה הטובה ביותר. הם הפרלמנטרים הטובים ביותר של הציבור החרדי, תן להם את ועדת הכספים, והם יפיקו ממנה את המקסימום. בהיבט הפוליטי הפנימי, אין ספק שהמאבק הוא ענייני ומכובד, ולא גורם לחילול ה' מול הליכוד. גם בש"ס יש מאבק, אמנם יותר אלגנטי ומכובד, אבל מאבק. אין ספק שאם לא היה את המאבק הזה, 'יהדות התורה' יכלה להפיק יותר מהמו"מ מול הליכוד".

אבי בלום: "אם היו קוראים לי מאיר פרוש הייתי יודע מי יו"ר ועדת הכספים הבא. אין לי כל דרך לדעת מי מהם יהיה. בהיבט המקצועי, לליצמן יש ניסיון רב יותר. כמובן שאי-אפשר לזלזל ביכולותיו של גפני. בהיבט הפוליטי הפנימי, אם ליצמן לא יהיה יו"ר ועדת הכספים הבא, אזי שלממשלה הבאה יש לפחות נציג אחד מ'יהדות התורה' שישמש כאופוזיציה".

מאיר ברגר: "להערכתי יעקב ליצמן יהיה יו"ר ועדת הכספים הבאה. מבחינה מקצועית, ליצמן יותר מתאים, ויש לו יותר ניסיון. משה גפני הוא מקצוען אמיתי, אבל במבחן של אחד מול השני הניסיון גובר. בתוך הסיעה, ברמת המאקרו על העתיד אין שום משמעות. בהווה יהיה קצת זעזועים, וחבר הכנסת גפני יפוצה. המשבר יהיה מאוד זמני וישכח במהרה".

מוטי לביא: "קשה להעריך מי יהיה בסופו של דבר, הסיכויים נראים שקולים. ברמה המקצועית, ליצמן כבר כיהן בתפקיד בהצלחה גדולה. כולם זוכרים שכשפרש מהתפקיד, הוא זכה לסופרלטיבים מכל עמיתיו - גם החילונים. מכיוון שהציבור החרדי זקוק לישועה גדולה בתחום התקציבים, צריך מישהו שיידע לנהל את הדברים מקצועית ולא חברית. בהיבט הפנימי, ודאי שזה לא יוסיף שקט ושלווה לסיעה המפולגת בלאו הכי".

יענקי ביכלר: "צריך להיות נביא בכדי לדעת מה תהיה התוצאה, דבר אחד צריך לזכור, בכל מאבק כשליצמן בשטח הוא משדר מיד אווירת ניצחון. הפעם גם הוא מבין שהוא בבעיה, אנשיו עובדים מסביב לשעון ומבטיחים לשנוא נפשם פורוש מה שירצה. זה לבד מעניק לגפני סיכויים לקבל את התפקיד. אולי הם צריכים לממש את הצעתו של השר ישי לקבל את כל תיק החינוך החרדי ולהעביר את ועדת הכספים לש"ס. מבחינה מקצועית, ליצמן הוא האיש שיכול לשבת על השיבר, אבל תמיד יש פעם ראשונה. גפני שנים רבות פרלמנטר מצויין והגיע הזמן לתת לו עמדת כוח בדמות ראשות ועדת הכספים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}