י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מתקדמים, אבל לאט

המשא ומתן הקואליציוני הולך ומתקדם • שי איזנברג, הכתב הפוליטי של אתר 'בחדרי חרדים' עושה סדר, לקראת החתימה הסופית: המחלוקות, ההישגים, והאינטריגות בדרך לממשלה • מיוחד

המשא ומתן בין ש''ס לליכוד
המשא ומתן בין ש''ס לליכוד



המשא ומתן הקואליציוני, למרות השקט המדומה, לא עוצר לרגע, ונראה כי ההסכם בין הליכוד לש"ס קרוב היום (ג') מתמיד.

אתמול (ב') הגיעו הצדדים להסכם, לפיו יגדל תקציב קצבאות הילדים בכמיליארד וחצי שקלים, הרבה יותר מההערכות הקודמות, וסכום גדול משמעותית מהצעתה של ציפי לבני למפלגה במו"מ שהתקיים בין קדימה לש"ס בתחילת השנה. צוותי המו"מ של שתי המפלגות מכונסים בכפר המכביה בניסיון להגיע להסכם, וייתכן ויגיעו להסכם עוד הלילה.

אמנם הסכום גדל משמעותית, אך הליכוד ניצח במספר השנים בו יוגדל התקציב. בש"ס דרשו בתחילה כי התוספת התקציבית תבוא בתוך שנתיים. בליכוד לא הסכימו, ואמרו: התוספת תיכנס לתקציב במהלך השלוש שנים הבאות. ואכן, בהסכם שגובש סוכם לפי המתווה של הליכוד.

ההגדלה של קצבאות הילדים, אותה השיגה ש"ס במסגרת המו"מ הקואליציוני, גבוהה מכפי שהוערכה בתחילה. בליכוד העריכו שש"ס תוכל לקבל כמיליארד שקלים ואולי אף פחות. במו"מ שנכשל בין ש"ס לקדימה, לפני כחמישה חודשים, ציפי ליבני הסכימה לשלם למפלגה 650 מיליון שקל בלבד לטובת הקצבאות.

בפועל תיצור הגדלת קצבאות הילדים תוספת של כמה מאות שקלים למשפחה ברוכת ילדים, כשהנוסחא עליה סוכם בסופו של דבר היא הגדלה של הקצבה החל מהילד השני. ש"ס דרשה בתחילה תוספת רק מהילד הרביעי, ולא לתת תוספת למשפחות עם שלושה ילדים, אך אורי יוגב, המייעץ לליכוד, עמד במשא ומתן על כך שהתוספת תינתן החל מהילד השני.

כאן יקומו דירות לחרדים


היום (ג'), הגיעו הצדדים למה שהגדירו כ'פינישים' אחרונים במשא ומתן.

הנושא העיקרי שעמד במרכזה של הפגישה היתה דרישת ש"ס לבצע רפורמה במנהל מקרקעי ישראל, על מנת להוסיף דירות רבות למגזר החרדי ולהקל על מצוקת הדיור. בצהריים הסתיימה הפגישה ללא חתימה על הסכם.

במהלך השיחות נכנסו לחדר יועצים של הליכוד עם מפות טופגרפיות של איזור עוטף ירושלים, והראו לנציגי ש"ס אזורים עליהם ניתן לבנות דירות רבות עבור המגזר החרדי.

הפגישה היום נערכה לאחר שאמש החליטו הצדדים להפסיק את השיחות בשל השעה המאוחרת. שני הצדדים ציינו, כי אין בשיחות אווירה של משבר. הצדדים נועדו אתמול כאשר צוות הליכוד, בראשות חבר הכנסת גדעון סער, הציג שורה של פשרות והסכמות שמאפשרות את כניסת ש"ס לממשלה.

גם בנושא התפקידים עדיין ישנן מספר מחלוקות מהותיות. ש"ס דורשים במפגיע שר או לכל הפחות סגן שר במשרד החינוך שיהיה אחראי על החינוך החרדי. דא עקא, ש'יהדות התורה' דורשת גם היא את אותה דרישה. זאת ועוד, גדעון סער אינו שש לנוכח המחשבה שתחת רגליו במשרד החינוך יתרוצץ שר חרדי.

אתמול, הבינו אנשי הליכוד את הפלונטר, וקראו לנציגי 'יהדות התורה', על מנת לשבת יחד עם ש"ס ולראות כיצד ניתן יהיה להגיע לפיתרון. אך באופק עדיין לא נראה פיתרון המניח את הדעת. לעת עתה קיבלה ש"ס את תיקי הפנים, השיכון והדתות.

מרגי או כהן


גם בתוך סיעת ש"ס מתכוננים לקראת ההחלטה של מועצת החכמים על איוש תפקידי השרים. השר אלי ישי, שדוחף את מרגי לתפקיד שר הדתות, מזה שתי קדנציות, מרכז מאמצים על מנת לקדם את מועמדותו של מרגי. אך בסביבתו של מרגי אומרים היום, שלא לציטוט: "הסיכויים הם חמישים חמישים, אנחנו רגילים להפסיד. כל פעם תופרים חליפות, ובשבוע שלאחר הרכבת הממשלה אנחנו עסוקים בלהחזיר את החליפות לחייט".

השר כהן, שבקדנציות האחרונות עומד בפני התקפות, בטוח שגם הפעם הוא יקבל את התפקיד. אחרי הכל, הוא מביא איתו קבלות בשטח, ובמועצת החכמים יש לו רוב מוצק.

גם נושא הגיור עלה היום על השולחן. ש"ס דרשה הוספה בתקנים, ועוד אי אלו התחייבויות שימסגרו את מעמדה של הרשות לענייני גיור כמערכת חרדית, המקבלת את החלטותיה כאוטנומיה. ש"ס דרשה - וקיבלה. גם את המשוכה הזאת ניתן לסכם בהצלחה.

ליצמן בקואליציה? לא בטוח


ב'יהדות התורה' העניינים יגעים מעט יותר.

אתמול נפגשו אנשי המפלגה עם צוות המו"מ של הליכוד. הצדדים סיכמו לשוב ולהיפגש היום. אבל לצערם של הח"כים מ'יהדות התורה', הטלפון הסלולרי נותר שקט. מנציגי הליכוד לא הגיע כל אות חיים.

בעקבות כך, בוטלה ישיבת הרבנים שהייתה אמורה להתכנס בבית הגרי"ש אלישיב, כדי לדון בחוק 'ברית הזוגיות'. המשא ומתן עדיין תקוע גם בנושא התפקידים, כאשר 'יהדות התורה' דורשת סגן שר במשרד החינוך - דבר שלא נראה שתקבל.

מלבד זאת, הח"כים של 'יהדות התורה' דורשים תוספת של מאות מיליוני שקלים לתקציב הישיבות. ההישג של 'האיחוד הלאומי' גרם לאי נוחות בתנועה. האם יכול להיות שמפלגה של מזרוחניקעס תדאג לתקציבי עולם התורה? - שאלו הח"כים, ודרשו מיד תוספת תקציבית, שתירשם על שמם.

בשאר הנושאים יהדות התורה מתואמת עם ש"ס. התוצאות, אומרים בפלגה האשכנזית, הם של המפלגות החרדיות, לא רק של ש"ס.

ועדת הכספים עדיין עומדת במרכז מלחמת העולם הפנימית. מקורבים לליצמן משגרים היום איום חדש: אם ליצמן לא יקבל את ועדת הכספים, הם אומרים, אין הכרח שייכנס לקואליציה. במקרה כזה תמנה סיעת 'יהדות התורה' רק שלושה מנדטים (מוזס הולך עם ליצמן. אולי זה יילך קצת יותר קשה מאשר עם הלפרט, אבל בסופו של דבר הוא עם ליצמן).

לפי שעה, אף אחד אינו יודע איך זה יסתים.

כאב ראש מימין


לליכוד, לעומת זאת, יש בעיות דווקא עם מפלגות הימין.

למרות הניסיון להאיץ את המשא ומתן עם מפלגות הימין, המצב במגעי הליכוד עם האיחוד הלאומי והבית היהודי עדיין לוט בערפל.

בבית היהודי מתקיימים מאבקים פנימיים סביב הדרישה מהיו"ר דניאל הרשקוביץ לפרוש מן הכנסת אם יתמנה לשר, כדי לאפשר לניסן סלומיאנסקי להיכנס לכנסת. ח"כ אורי אורבך תיווך בין הצדדים בניסיון לפשר.

גם עם האיחוד הלאומי המשא ומתן מתקדם בעצלתיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}