י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

עמותות התרבות החרדיות בדרך לקריסה

ארגוני התרבות החרדיים על סף קריסה. בימים האחרונים קיבלו מנהלי המוסדות הודעה על קיצוץ של עשרות אחוזים בתקציבם. מנהל עמותה: "בקרוב נראה עשרות אלפי ילדים ברחובות" • פרסום ראשון

עמותות התרבות החרדיות בדרך לקריסה

הקונסטלציה הפוליטית הנוכחית נותנת למפלגות החרדיות, כח רב. כח שככל הנראה לא מנוצל דיו. מוסדות התרבות החרדיים נמצאים במצב כלכלי קטסטרופלי. החובות הרבים מאיימים למוטט את הארגונים, וחלקם עשו לאחרונה קיצוץ רוחבי ואורכי, עד שכבר כמעט ולא נשאר היכן לקצץ.

לאחרונה, כשל כל הסבל. הארגונים הודיעו לחברי הכנסת כי, באם לא יקבלו עזרה מידית הם יקרסו. אך למרות הודעה זו התקציב לשנת 2009 עומד על 27,786,000 ₪ כאשר בשיאו עמד התקציב על תשעים מיליון ₪ לאחר שהתקציב אוחד עם תקציב משרד הדתות.

אחד ממנהל המוסדות אומר היום ל'בחדרי חרדים': "פחות משבעים מיליון שקלים לשלושים העמותות זה בבחינת לועג לרש, וכי כבר בתקציב של השנה האחרונה, היו חורים גדולים שאיימו על המשך פעילות העמותות. אם לא יוגדל התקציב, הרי שאנחנו יכולים להכריז על קבורת חמור של כל ארגוני התרבות החרדים. וצריך להבין שהארגונים הללו נוגעים בכל אחד ואחד מהציבור החרדי. בין העמותות המקבלות תקציבים ניתן למנות את: לב לאחים, ערכים, תודעה, דגל ירושלים, אל המעיין, מעלה, תורה ויהדות לעם, נעשה ונשמע, מעייני ההתיישבות, 'אלה', מעיינה של תורה – גור. כל המוסדות הללו נמצאים בפני סכנה קיומית"

במסמך שנחשף לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', שנשלח לראשי העמותות השבוע נכתב, כי על העמותות לתת למוסר שיעור, שכר שלא יפחת משכר מינימום העומד כיום על 21 שקלים לשעה. בעוד שלפי חוזר של מנהל המחלקה תינתן עבור כל שעת שיעור 11.5 ₪ בלבד. וכל עמותה תצטרך להשיג כספים נוספים, על מנת להשלים את החסר לשכר המינימום או לחילופין להוריד אלפי שיעורי תורה ברחבי הארץ.

מלבד כל זאת, בשנים האחרונות הוגבר הקשיים הביריוקרטים, וכל מגיש בקשה נתקל במאות דפים עליהם אותו למלא. כמו כן, צריכה העמותה להוכיח שחלק גדול ממערך השיעורים ניתן באיזורי הפריפריה, ולהביא הוכחות על כך שהמוסד מצליח לגייס תרומות בזכות עצמו.

מנהל העמותה חותם את דבריו ואומר:"אם מישהו לא יתעורר, נראה בקרוב אלפי בני נוער חסר מסגרת בשעות אחר צהריים, ופעילות שנבנתה במשך עשרות שנים יורדת לטמיון".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}