י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מי ימצמץ ראשון?

המו"מ בין הליכוד ליהדות התורה הגיע לישורת האחרונה. רגע קבלת ההחלטות: איזה משרד? ומי יקבל את ועדת הכספים? • וגם: מה קרה בפגישת ליצמן-פרוש? • פרטים בלעדיים מאחורי הקלעים

מי ימצמץ ראשון? ליצמן וגפני
מי ימצמץ ראשון? ליצמן וגפני

"היו שיחות טובות. נראה אם יהיה אפשר להגיע להסכמות. על התפקידים נדון ביננו ונראה מה עושים", כך אמר היום (א') חבר הכנסת יעקב ליצמן, בצאתו מהפגישה עם צוות המשא ומתן של הליכוד שנערכה במלון המכביה ברמת גן.

אם נדייק בדבריו של ליצמן, וצריך לדייק, יש לחלק את דבריו לשנים. החלק הראשון הוא השיחות עם צוות המו"מ של הליכוד. שם, פחות או יותר, הגיעו להסכמות. הנושאים המרכזיים מממלאים את ההסכם ההולך ומתגבש. אפילו ההישג של כצל'ה מ'האיחוד הלאומי', לעיגון תקציב הישיבות בבסיס התקציב, יזכה להיכלל ברשימת ההישגים של הסיעה ביומונים המפלגתיים. קצבאות הילדים יעלו בשיעור כזה או אחר, אך בטוח בשיעור שיספק בשר ליחצני הח"כים.

גם בברית הזוגיות הושגה פריצת דרך. בשלב זה, לא תתקבל החלטה בנושא ברית הזוגיות. במהלך השבועות הקרובים תדון ועדת הרבנים, שהוקמה על ידי הגרי"ש אלישיב והאדמו"ר מגור בנושא, ולאחר שתגיש את המלצותיה - תתקבל החלטה סופית. בינתיים תקבל 'יהדות התורה' חופש הצבעה בנושא. אחרי הכל, הזוגיות עם ליברמן חשובה לא פחות מחתונתם של אי אלו זוגות נוכריים אי-שם בערי הספר.

גורמים ששוחחו עם חברי ועדת הרבנים, אומרים לאתר 'בחדרי חרדים', כי להערכתם בסופו של דבר 'מתווה עמאר' (המתווה שהציג הראשל"צ הגר"ש עמאר, לפיו נישואים בין בני זוג שאינם יהודים יזכו להכרה מהמדינה, בעוד בנישואים שיש בהם בן זוג אחד יהודי ואחד שאינו יהודי לא יקבלו הכרה מהמדינה) - יתקבל בסופו של דבר גם על-ידי המפלגה האשכנזית.

נושא התפקידים יכול היה גם הוא להיסגר היום, אילולא המריבות הפנימיות במפלגה. הליכוד הציע היום סגן שר במעמד של שר, סגן שר הכפוף לשר, ואת ועדת הכספים. אמנם יש חילוקי דעות מהותיים בין הליכוד ליהדות התורה בנושא התפקידים, אך נראה שהיה אפשר להגיע לפיתרון.

התיק שהציעו היום אנשי צוות המו"מ של הליכוד היה רווחה או בריאות. אף אחד משני התיקים לא קורץ ליהדות התורה, אבל כשמציעים וולוו וסוללת יועצים, לא נראה שיש מישהו שיגיד לא.

יהדות התורה ניסתה לעשות שרירים ואמרה: אנחנו רוצים שני תיקים מלאים. לקולות הגיחוך של החברים מהליכוד, הם הגיבו: גם ש"ס עם 11 מנדטים קיבלה ארבעה תיקים, אנחנו רוצים שני תיקים ואת ועדת הכספים. מכיוון שכל הצדדים יודעים שיהדות התורה לא תקבל שני תיקים מלאים, הוצע להם: קחו את תיק הרווחה או הבריאות, סגן שר במשרד החינוך - שיהיה אחראי על החינוך החרדי - וכמובן את ועדת הכספים.

לאחר שקיבלו את ההצעה הזו, הבינו ב'יהדות התורה' כי זה הזמן לחלוקה הפנימית, וללכת לקראת חתימה עם בנימין נתניהו.

אבל כאן מגיע החלק השני במשפטו של ליצמן: "על התפקידים נידון בינינו ונראה מה לעשות".

אם יורשה לנו לפרש את דבריו של ליצמן, הרי שהוא התכוון להגיד כך: המצב בעייתי מאוד. מצד אחד, אי-אפשר למרוח את הליכוד, קיבלנו את מה שרצינו וחייבים להתקדם. מצד שני, מגיע גפני ודורש פתאום את ועדת הכספים. מה אני עושה איתו? מאיפה הוא צץ פתאום? חייבים כמה ימים בשביל לנסות למצוא נוסחה שתוריד אותו מהרעיון. הרי הצהרתי שאם אני לא לוקח את ועדת הכספים אני לא לוקח שום תפקיד.

וכך, מוצאים את עצמם היום חברי הכנסת מאיר פרוש ויעקב ליצמן בחדר אחד, בנסיון להגיע להבנות. מהדלפות שהגיעו מתוך החדר הסגור, עולה כי אחווה גדולה לא נראתה שם.

אולי להיפך.

ליצמן שאל את פרוש: האם תתמוך בי בהצבעה בסיעה, על תפקיד ראשות ועדת הכספים.

פרוש: לפני שמגיעים לעתיד, אני רוצה לדבר על העבר. על עיריית ירושלים.

ליצמן: אם תהיה החלטה של אגודת ישראל, אתה תצביע נגד.

פרוש: גם בירושלים פעלתם נגד החלטת אגודת ישראל.

ליצמן: אני מבין שלא תתמוך בי.

פרוש: אני לא אומר כלום. אני קודם כל רוצה לקבל הבנות על מה שהיה בירושלים, אחר-כך אחליט.

הפגישה הזאת, היא עוד צעד במלחמת ליצמן-גפני על ראשות ועדת הכספים. מקורבים לגפני אומרים היום לאתר 'בחדרי חרדים': "גפני לא היה יוצא למלחמה כזאת, אם הוא לא היה בטוח שינצח. אין ספק שמאיר פרוש הוא דמות מפתח כאן, ולמעשה הוא יקבע את זהות יו"ר ועדת הכספים הבא. גפני הבין את זה מזמן, ואם הוא יצא למערכה כנראה הוא יודע במי פרוש יתמוך. בימים האחרונים אמר גפני", מוסיף אותו גורם, "כי אם לא יקבל את ראשות ועדת הכספים הרי שהוא יישאר ח"כ מן השורה. סגן שר לא מעניין אותו. יש המון רבנים שעומדים מאחורי הדרישה שלו, והוא לא מתכונן להתפשר".

האמירות של גפני מגיעות לאחר אמירותיו של ליצמן, לפיהן האדמו"ר מגור הורה לו שלא לקחת שום תפקיד מלבד ועדת הכספים. גפני מחזיר באותה מטבע ואומר, אם אני לא בכספים, אני נשאר ח"כ. או הכל או כלום.

ואכן, ב'דגל התורה' מעריכים כי אם ליצמן ינצח בקרב, יקבל מקלב את התפקיד הבכיר של 'דגל התורה', ויכהן כסגן שר.

דווקא תפקיד סגן שר החינוך עם סמכויות נרחבות יכול להביא את הסולם לירידה מהעץ הגבוה. חבר הכנסת גפני רמז היום למקורביו, כי באם יקבל את תפקיד סגן שר החינוך, עם סמכויות מורחבות, ישקול ברצינות לקחת את התפקיד.

עד סוף השבוע ההחלטות חייבות להתקבל, והמערכת הפוליטית הפנים-חרדית ממשיכה לרתוח ולייצר כותרות.

כשהשאלה הגדולה העומדת על הפרק, היא השאלה הנצחית: מי ימצמץ ראשון?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}