י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מי יציל את בית הכנסת בבצרה?

תשעה בתי כנסת היו בבצרה שבעיראק, אבל רק אחד מהם נותר עומד על תלו. כעת, אחרי שנבזז והפך למחסן, תושבים מקומיים דורשים להצילו ומתגעגעים לימים עברו: "היהודים הם מאבני היסוד של עיראק"

בית הכנסת האחרון בבצרה שהפך למחסן חומרי בניין. צילום: ערוץ אל־פייחא
בית הכנסת האחרון בבצרה שהפך למחסן חומרי בניין. צילום: ערוץ אל־פייחא

תושבים מקומיים בבצרה, העיר השנייה בגודלה בעיראק, דורשים מהממשלה למנוע את השחתת בית הכנסת האחרון בעיר, שהפך למחסן של חומרי בניין. כך מדווח העיתון 'מעריב'.

בית הכנסת הישן ברובע 'אל-עשאר' העתיק הוא היחידי שנותר לעמוד על תלו, מבין תשעה בסך הכל שהיו בעיר. בית הכנסת שוכן באזור מסחרי בלב העיר, לא הרחק ממסגד 'אל-אמיר', שהוא אחד מסמליה של בצרה.

למרות שננטש בידי היהודים, נשמר המקום היטב במשך שנים ארוכות, אף לאחר שהולאם בשנת 1991 על ידי מפלגת הבעת' השלטת. על קירותיו החיצוניים עדיין מתנוססת הסיסמה "אחדות, חירות, סוציאליזם‭,"‬ שבה התהדר הבעת‭.'‬

אולם לאחר פלישת האמריקנים לעיראק, הפכו אוצרות התרבות של עיראק הפקר, והמונים בזזו אותם. בית הכנסת ברובע אל-עשאר הפך גם הוא קורבן להמון פרוע והתרוקן מחפציו היקרים.

כיום, למרות שהמקום עמוס שקי מלט וחומרי בניין, ניתן להבחין היטב בעיטורים ובפסוקי קודש על קירותיו. לדברי תושבי העיר, "הסוחרים באזור מוכנים לשלם סכום צנוע מכיסם, ובלבד שבית הכנסת ישופץ".

הקהילה היהודית בעיר מנתה בשיאה 13 אלף נפשות, ורובה היגרה לישראל בשנת ‭.1950‬ אולם, בבצרה עדיין זוכרים חסד ליהודים, למרות שחלקים נכבדים מהעיר נשלטים בידי מיליציות שיעיות התומכות באיראן השכנה. "היהודים הם מיסודותיה של עיראק‭,"‬ מצטט 'מעריב' את דברי אחד מתושבי העיר לערוץ הטלוויזיה אל-פייחא, שהכין כתבה על בית הכנסת הנטוש, "הרי הם לא באו מבחוץ. הם כמו הסבים שלנו, עיראקים, עוד מימי חמורבי ומימי נבוכאדנצאר‭."‬

מרואיין מבוגר עמד ברחוב שבו שוכן בית הכנסת והצביע על המבנים הסמוכים: "כל הבניינים הללו היו בבעלות יהודים והושכרו. הם חיו בהרמוניה עם המוסלמים ועזרו לכולם. אם אחת היתה לה בעיה ולא היה לה כסף, היהודים נתנו לה." ‬
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}