י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

אשר ישלטו היהודים

המשא ומתן בין המפלגות החרדיות לסיעת הליכוד מתקדם. אתר 'בחדרי חרדים' מגיש סיכום מיוחד: כל ההבנות, התקציבים והמינויים שהחרדים יקבלו בממשלת נתניהו

סיעת ש''ס נפגשת עם צות המו''מ של הליכוד
סיעת ש''ס נפגשת עם צות המו''מ של הליכוד




נראה כי הרצון של הסיעות השונות להיכנס אל הקואליציה שמרכיב ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, מסייע למפלגות החרדיות להגיע לפשרות מרחיקות לכת. ימים ספורים לאחר שפורסמו הסיכומים של המפלגות החרדיות עם צוות המו"מ של הליכוד, על חבילת התיקים הבכירים הנדיבה, עושים במפלגות החרדיות הכל בכדי לפתור את הפלונטר של 'ברית הזוגיות'.

כעת, עם התקדמות המשא ומתן הקואליציוני, והליכה לקראת חתימה סופית, מגיש אתר 'בחדרי חרדים' את כל ההבנות, ההסכמים, וההתחיבויות של הממשלה החדשה כלפי הציבור החרדי.

הדרישה של ישראל ביתנו בפתיחת המשא ומתן הקואליציוני הייתה פתרון לכל 320 אלף מנועי החיתון, שאינם יכולים להינשא בנישואים דתיים בישראל, ונאלצים להרחיק לחו"ל כדי להתחתן. דרישה זו עומדת בסתירה גמורה לדרישות ההלכה, והיא נדחתה בתחילה על הסף על-ידי המפלגות החרדיות. אבל פשרות בנושא החלו לעלות לדיון, מיד עם סיום מערכת הבחירות. גם ישראל ביתנו, והעומד בראשה, הבינו מיד שלא ייצאו עם מלא תאוותם בידם - והחליטו ללכת לפשרה שתביא לשלום ואחווה בין השותפות הקואליציוניות.

גם בליכוד התרשמו בימים האחרונים, כי בדרישות המתייחסות לרפורמות בתחום דת ומדינה - ברית הזוגיות וההקלות בגיור, ישראל ביתנו אינה מתכוונת לנהל קרב של ממש. גורם בכיר בצוות המשא ומתן של הליכוד אמר: "ליברמן קיפל את כל הדגלים שלו, פרט לנושא שר המשפטים דניאל פרידמן והדרישות בתחום מערכת אכיפת החוק".

הנוסחה המתגלגלת לפתרון הבעיה היא הפשרה שהציע הראשל"צ הגר"ש עמאר, לפיה תסכים הרבנות הראשית כי הזוגות מנועי החיתון המעוניינים להינשא, ואשר שני בני הזוג הינם גויים, יוכלו להינשא בישראל, במסגרת 'ברית הזוגיות'.

מספרם של אלה הוא פחות מ-100 אלף איש ואישה. בישראל ביתנו מסתפקים בכך, משום שככל הנראה הבינו שהמפלגות החרדיות לא יוותרו בשום אופן בעניין הזוגות המעורבים, אשר אחד מבני הזוג הינו יהודי. זאת משום שכל ויתור בנישואים אלה יהווה פגיעה חמורה בסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה. זוגות אלה מהווים את הרוב הגדול של מנועי החיתון.

אמנם סיעת 'יהדות התורה' טרם הסכימה לפרשת הרב עמאר, אך כפי שפורסם באתר 'בחדרי חרדים' הוקמה ועדה של שלושה רבנים, ביוזמת האדמו"ר מגור ובהסכמת הגרי"ש אלישיב, האמורים לבחון את הצעות הפשרה ולקבל החלטה, כבר בימים הקרובים.

שינוי שיטת הממשל


הנושא שנידון אף הוא ברצינות גדולה בין המפלגות החרדיות לליכוד היה נושא שינוי שיטת הממשל. 'יהדות התורה' הציבה עמדה חד-משמעית בנושא: סירוב לכל שינוי בחוק.

ואכן, גם בנושא זה נחלו המפלגות החרדיות הצלחה גדולה. ח"כ גדעון סער, יו"ר צוות המשא ומתן של הליכוד, אמר בישיבת סיעתו, כי בשלב זה הליכוד לא יוכל להעלות את אחוז החסימה בבחירות לכנסת.

יו"ר סיעת קדימה, ח"כ יואל חסון, תקף על כך את נתניהו והליכוד: "הוכח כי כוונת נתניהו אינה מהווה ניסיון לשינוי שיטת הממשל, אלא שיטה להישרדות הממשל. עוד בטרם הוקמה ממשלה, הוא נכנע לתביעות החרדים, על חשבון אמון הציבור וייסוד שינוי שיטת הממשל. אני קורא לסיעת הליכוד לחזור בה מהחלטה אומללה זו ולקיים את ההבטחה לשינוי שיטת הבחירות".

אך למרות כל ההתקפות, תמשיך 'יהדות התורה' לחייך כל הדרך אל המספר הנקוב של המנדטים, ותמשיך באחדות מופלאה גם אל הכנסות הבאות.

תיקים ומשרות


הנושא המרכזי בכניסה לממשלה הבאה הוא התיקים. דומה שהכל פורסם, אך בסיעות החרדיות אין כל ודאות באשר למאיישי התיקים.

נפתח בש"ס. גורם בכיר בסיעה אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "ש"ס תקבל את תיקי הפנים, השיכון (מורחב), דתות, ורווחה. מה שמסתמן נכון לעתה הוא כי אלי ישי יהיה שר הפנים, אטיאס שר השיכון, מרגי שר הדתות, ונהרי שר הרווחה". אותו גורם, הנחשב למקורב לאלי ישי, רוצה מטבע הדברים את מרגי במשרד הדתות, במקומו של השר הנוכחי, יצחק כהן.

אך גורמים אחרים בש"ס, בכירים לא פחות, אומרים לאתר 'בחדרי חרדים': "כל פעם מרגי תופר לעצמו חליפות, ובסוף מתבדה. ההחלטה על איוש התיקים נופלת ברגע האחרון, והיא נקבעת באופן בלעדי על-ידי מועצת החכמים. בקדנציות הקודמות ראינו שמועצת החכמים מעדיפה את כהן כשר, מאשר את מרגי. אנחנו מעריכים שגם הפעם זה יישאר כך".

כך או כך, בש"ס הכל פחות או יותר סגור.

בסיעת 'יהדות התורה' לעומת זאת, בוקה ומבולקה. המשא ומתן עם הליכוד עומד לקראת סיום, אך בתוך הסיעה שום דבר עדיין לא ברור.

המאבק על ועדת הכספים בעיצומו. הצדדים הולכים ומתבצרים בעמדתם, והמוצא נראה רחוק מהאופק. פרשן פוליטי בכיר מעריך היום, כי בסופו של דבר ליצמן יקבל את ועדת הכספים, וכל מאבקו של גפני על התפקיד, הוא אך ורק בכדי לשפר עמדות לקראת חלוקת השלל.

מלבד התפקיד הבכיר שיקבל גפני, הסיעה תקבל עוד שני סגני שרים, אחד בתחום החינוך, וסגן שר נוסף האחראי על תקצוב הישיבות (ערפול התפקיד במקור).

קצבאות ילדים וכספים לישיבות


הקמפיין של המפלגות החרדיות התרכז, בחלק לא מבוטל שלו, בקצבאות הילדים. נכון להיום, קצבת הילדים היא אחידה לכל ילד, ועומדת על כ-159 שקל בחודש. המצב הזה, אומרים במפלגות החרדיות, לא יכול להימשך, וחייבים שינוי מידי. אך אנשי הליכוד טוענים בתוקף: עקב ריבוי הילדים, כל העלאה בגובה הקצבה - ולו של שקלים בודדים - תעלה למדינה מאות מיליוני שקלים.

עם פתיחת המשא ומתן אמר יעקב ליצמן: "לא יעזור, אנחנו יהודים רחמנים בני רחמנים. המצב בעולם קשה, והמצב בישיבות ובכוללים הכי קשה. צריך להבין דבר אחד - העוני הולך וגדל. שליש מהמדינה נמצאת מתחת לקו העוני, ואנחנו מגיעים בקרוב ל-800 אלף ילדים עניים. תמונת המצב בערים עניות שיש בהן ריבוי לידות - עגומה. מי שהיה קונה פעם פריגורט ירד ללבן, ויש אנשים שגם את זה אין להם". גם ראשי ש"ס התבטאו בנחרצות בצורך הדחוף בהעלאת קצבאות הילדים.

צוות מאה הימים שהקים בנימין נתניהו, על מנת שיתווה קווים מנחים להקמת הממשלה החדשה, כתב בדפי הסיכום שיש לפעול להעלאת קצבאות הילדים. הסכום הסופי טרם סוכם. אך גורם בש"ס אומר לאתר 'בחדרי חרדים' כי מדובר בתוספת של עשרות אחוזים. אותו גורם ציין, כי מכיוון שהוא אינו רוצה לפגוע בסיכומים, מחמת פירסום מוקדם, הוא מעדיף שלא לתת את הנתונים המדויקים.

גם האברכים יזכו להקלה משמעותית. הסכום אותו מקבלים האברכים כיום עומד על כ-720 ש"ח. ב'יהדות התורה' אומרים, כי למרות המאמצים להעלות את סכום הקיצבה, לא נראה שהדבר יסתייע בסופו של דבר. אך הרווח המידי הוא קיבוע של הקיצבה בספר התקציב, מה שיגרום להפסקת המראות המבישים של התחנונים מצד חברי הכנסת, על מנת להעביר את התקציבים לישיבות.

גם התמיכות בישיבות יישארו במתכונתם הנוכחית, אבל בשיפור משמעותי: הכנסתם לספר התקציב.

גם 'חוק נהרי', שהעביר את תשלומי השירותים הנלווים של הרשתות הפרטיות לידי העיריות, צפוי לעבור תיקון משמעותי, שיתקן את העוול שגורמות העיריות שלא מעבירות כספים כנדרש בחוק.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}