י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"נעלה את הקיצבה לאברכים"

בכנס כלכלי שנערך באולמי 'הדר דימול' למנהלי ישיבות וארגונים בחסות בנק פאג"י, אמרו נציגי הציבור: "נדאג להעלאת הקצבה לאברכים, ולתעסוקה לנשים. לימוד ב'כולל' יושווה לתואר אונברסיטאי"

מאזינים לנאום המנכ"ל. אולם הדר דימול
מאזינים לנאום המנכ"ל. אולם הדר דימול

מאות מנהלי מוסדות, ראשי ארגונים ואנשי עסקים, השתתפו בפורום הכלכלי שנערך בחסות בנק פאג"י.

גולת הכותרת של הפורום היווה פאנל מיוחד בהנחיתו של איש התקשורת מרדכי לביא בנושא "עולם התורה בצל המשבר הכלכלי העולמי" בהשתתפות ח"כ משה גפני; יעקב גוטרמן, ראש העיר מודיעין עילית; הרב גרינברג, מנהל מוסדות גור בקרית גת, מנהל ישיבת חידושי הרי"ם ומנכ"ל משרד השיכון לשעבר, הרב שמואל טירר, מנהל מוסדות סערט ויז'ניץ בחיפה ומוסדות אור ישראל בפ"ת; ורו"ח דב גולדפריינד מנכ"ל הבנק.

את הכנס פתח רו"ח דב גולדפריינד מנכ"ל הבנק, שהדגיש בדבריו את אי הודאות והערפל המדיני והכלכלי בו אנו שוהים והביע תקווה שבקרוב תתבהר התמונה, ושתיבלם ההאטה בכלכלה בעולם, המשפיעה באופן משמעותי גם על הכלכלה הישראלית. "אנו מעורבים יום יום בפעילות ומתן שירותים בנקאיים לקהילה הדתית והחרדית על כל גווניה, החל מהלקוח הפרטי ועד מוסדות וארגונים המהווים את ליבת הקהילה" אמר גולדפריינד.

עוד ציין מנכ"ל הבנק את השחיקה הדרמטית בעושר האישי של יהודים תושבי חו"ל שתרמו סכומי כסף גדולים למוסדות בארץ, לצד המיתון ההולך וגובר במשק הישראלי. "הקשר, שבין הבנק למוסדות התורה הינו מתוך ייעוד ומטרה להאדיר תורה בישראל, לקרב רחוקים ולתמוך בפעילות לרווחת הציבור, זהו קשר הדוק רב שנים שלעולם לא יינתק".

ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל מודלים כלכליים נתן הרצאה מרתקת בנושא ההתפתחויות בכלכלה הישראלית והשלכותיה על המגזר החרדי. "אנשים חשים בימים אלה איבוד כיוון. אין ספק שלאנשים דתיים קל יותר כי הם אף פעם לא מאבדים את הקשר עם הבורא...איבדנו את המצפן. וכשמאבדים את המצפן, לוחצים על הבלמים וזה האסון הגדול ביותר שקורה בכלכלה העולמית. מאחר והתעורר חשש ממיתון ומשבר – כל אחד התכווץ בתוך עצמו. ואז, מפטרים עובדים, מקטינים השקעות, קונים פחות, מה שגורר אחריו שוב גל של פיטורים וחוזר חלילה".

ד"ר שיינין סיים את דבריו בנימה אופטימית ואמר: "היופי של מדינת ישראל הוא שאנחנו משק קטן יחסית לעולם. לכן, גם בתקופות מיתון, אם נותנים תמריץ קטן – עידוד להשקעות, תמריצים לייצור, זה יכול להצליח".

מר ירין קימור, מרצה בפיתוח חשיבה יצירתית נתן הרצאה בנושא "הבלתי אפשרי – אפשרי". במופע פראפסיכולוגי מרתק ובשיתוף פעולה עם קהל המשתתפים, הדגים לבאי הכנס, מה הם קיבעונות מחשבתיים ואיך יוצאים מהם.

לאחר הפסקה וארוחת צהריים, התקיים הפאנל הייחודי שעסק בהשלכות המשבר הכלכלי על עולם התורה.

ח"כ גפני פתח את הפאנל בשאלה האם להיות פסימי או אופטימי. "למוסדות התורה יש בעיות שמתחילות עם גובה התקציב, ועם קבלת רישיונות. החינוך הממלכתי קרס. מצד שני החינוך החרדי הצליח וימשיך להצליח. גם במקצועות החול, המגזר החרדי נמצא ברמה גבוהה יותר לעומת החינוך החילוני. במקום לקבל ולקחת מאיתנו את החינוך לערכים, במקום זה הכריזו עלינו מלחמה".

"המצב רע רע רע," אמר גפני. "אנחנו לא מתכוונים להיכנס לקואליציה עד שבעיית התקציב לא תיפטר. הדרישה שלנו היא חד משמעית שכל אברך יקבל 1080 שקלים. אנחנו לא נאפשר שהמצב הזה יימשך".

ראש עיריית מודיעין עלית יעקב גוטרמן נתן סקירה קצרה בנושא תעסוקה לנשים בעיר מודיעין עילית. "עקב השכר הנמוך שבו מתוגמלות העובדות שלנו בתחום ההיי טק, החברות מעוניינות בכוח עבודה איכותי זה, היודע להסתפק במועט. אנחנו מביאים אנשים עם מוסר עבודה גבוה ובעלות נמוכה יחסית, לכן אצלנו לא רואים פיטורים, וזוהי מגמה שהולכת ומתפתחת בערים נוספות, שמבינות יותר ויותר את הפוטנציאל הגלום של העסקת עובדים מהמגזר החרדי.

גפני הוסיף על דבריו ואמר "בציבור החרדי מי שאין תורתו אומנותו רוצה לעבוד. אבל, לא מאפשרים לו. למה מי שלומד בישיבה או "כולל" לא יוכל לקבל תואר אוניברסיטאי מקביל. אנחנו לא נוכל לסבול יותר את הקיפוח הזה".

הרב גרינברג קבל על הקשיים שמערימים הרגולטורים על המוסדות, דבר שבא לידי ביטוי בדרישות שונות, חדשות לבקרים, הגורמות לעיכובים בתזרימי הממשלה.

הרב שמואל טירר מנהל מוסדות סערט ויז'ניץ בחיפה אומר שהמעסיקים הגדולים ביותר במשק הם המלכ"רים והעמותות". הוא דיבר על מוסדות שנקלעו לקשיים חמורים בגלל שהסתמכו על תורמים גדולים שהמשבר הכלכלי שחק משמעותית את העושר הפיננסי שלהם. הוא מוסיף ואומר שדווקא המוסדות שנסמכו על תרומות קטנות הם אלה שקל להם יותר לשרוד בתקופה קשה זו.

דוב גולדפריינד סיכם את הפאנל ואמר: " אנחנו בנק שעובד עם המגזר החרדי. העובדה היא שהמוסדות של ציבור זה מתנהלים בצורה מקצועית ואין ספק שזה מאפשר להם להתמודד עם הקשיים, יחד עם זאת אנו רואים ניסים גלויים ממש, והוסיף בחיוך, יש מנהלי מוסדות שרוצים שנישען על ה"סיעתא דשמיא" כבטחונות לאשראי, זה עוד לא נקלט במחשב אבל אנחנו עובדים על זה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}