י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

שיא בכינרת: 30 ס"מ בשלושה ימים

מהדו"ח החודשי של רשות המים עולה:הגשמים שירדו בסוף שבוע האחרון הביאוו לאחת העליות החדות ביותר של מפלס הכינרת אי-פעם. המפלס צפוי להמשיך ולעלות

הכינרת בשעות הבוקר. צילום: שמעון מירוני
הכינרת בשעות הבוקר. צילום: שמעון מירוני צילום: שמעון מירוני

הגשמים הרבים שירדו בסוף השבוע האחרון ובתחילת השבוע הנוכחי גרמו לאחת העליות החדות ביותר של מפלס הכנרת אי-פעם בפרק זמן כה קצר. כך עולה מנתוני מאגרי המים החודשיים שפירסם שלשום השירות ההידרולוגי ברשות המים.

עליית המפלס עשויה להימשך גם בזמן הקרוב, הודות להתגברות משמעותית בזרימת הנחלים באגן ההיקוות של האגם. עם זאת, בשירות ההידרולוגי מתריעים כי מצבו של האגם הלאומי מוסיף להיות קשה ביותר.

על פי הנתונים שפורסמו, בפרק הגשם האחרון עלה מפלס האגם בשלושים סנטימטרים בתוך שלוש יממות ורשם את אחת העליות החדות ביותר של מפלס הכנרת בעשר השנים האחרונות.

הסיבה לכך היא כמות של יותר מ-110 מ"מ גשם שירדו באגן ההיקוות של הכנרת - כמות חסרת תקדים לאזור זה. לרוב עולה מפלס הכנרת בעיקר כתוצאה מזרימה בנחלים, אולם הפעם היה שליש מהמים שנוספו למפלס תוצאה של גשמים שירדו באופן ישיר על האגם.

השירות ההידרולוגי מדווח כי לראשונה בחורף הנוכחי, נרשמו גאויות בכל הנחלים הזורמים מהגולן אל הירדן וכן בשאר היובלים הגדולים של הנהר, הנשפך לכנרת. דוגמה בולטת לכך היא מעיינות נחל דן, שבהם עלתה עוצמת הזרימה מהשפל הנמוך ביותר בהיסטוריה שנרשם בחודש שעבר - 2.83 מטרים מעוקבים לשניה - עד ל-7.015 מטרים מעוקבים לשנייה שנרשמו בתחילת השבוע.

על פי ההערכה, באזור החרמון, שהוא מקור מים למעיינות הדן והבניאס, ירדו בשבועיים האחרונים גשמים בכמות של 300 מ"מ, והדבר הוסיף למקורות הירדן 100 מליון מטרים מעוקבים.

למרות הנתונים האופטימיים מזכירים בשירות ההידרולוגי כי הכנרת עדיין סובלת מגירעון חמור של מים. כמות המים הזמינים (סך כל המים שנכנסו לאחר קיזוז המים שהתאדו) עומדת כעת על 101 מליון מטרים מעוקבים, וזאת לעומת שנה ממוצעת שבה הכמות היא 243 מליון מטרים מעוקבים. על פי דו"ח השירות ההידרולוגי, מפלס הכנרת היה בתחילת השבוע נמוך ב-1.70 מטר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יתר על כן, האגם נמצא כמטר בלבד מעל המפלס הנמוך ביותר המותר בחוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}