י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

פתח ואמר

ח"כ מנחם אליעזר מוזס נאם את נאום הבכורה של בכנסת. בנאום בחר הח"כ החדש לדבר על מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים, ועל הילדים מתחת לקו העוני. בנאומו הדגיש את היותו שליח של גדולי ישראל

ח''כ מנחם אליעזר מוזס. ''770 אלף ילדים רעבים, ואין מי שדואג''
ח''כ מנחם אליעזר מוזס. ''770 אלף ילדים רעבים, ואין מי שדואג''

היום (ד'), נאם ח"כ מנחם אליעזר מוזס את נאום הבכורה בו הציג את משנתו ותכניתו. נאומו התקיים במסגרת "נאומי בכורה" של חברי כנסת חדשים.

ח"כ מוזס ציין את עובדת היותו נציג הציבור החרדי ושליח נאמן לשולחיו גדולי ישראל, וככזה יפעל בנחישות כדי למלא שליחותם. ח"כ הרב מוזס ציין את כוונתו לפעול בנושאים הקרובים אל ליבו: מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים, מצוקת השכבות החלשות ומצוקת החינוך.
ח"כ הרב מוזס פתח את נאומו ואמר: "אני נמצא כאן במקום זה ובשעה זו בשליחותם של גדולי התורה והחסידות בישראל כדי לייצג קהל גדול של מאות אלפי יהודים הנאמנים לה' ולתורתו. כדי להגן על קודשי ישראל והיהדות וכדי להיאבק למען השכבות החלשות.

אני מודע לכובד האחריות המוטלת על כתפיו של כל נבחר ציבור, ובמיוחד של נבחר ציבור חרדי שצריך לתת דין וחשבון יום יומי לציבור אותו הוא מייצג ולגדולי ישראל העוקבים אחרי פעילותו ומלווים אותו בברכתם. ויהי רצון מלפני אבינו שבשמיים לבל אכשל בשליחותי ולמען לא יבושו בי שולחי".

ח"כ מוזס סיפר לחברי הכנסת כי יש לו ניסיון עשיר בתחומים בהם הוא מתכוון לפעול: "עוד קודם שזכיתי לקבל את שליחותם של גדולי ישראל בכנסת זו, עסקתי רבות בצרכי ציבור מתוקף פעילותי בנושא הרווחה בהקמת בתי אבות לקשישים, ובנושא הדיור לזוגות צעירים, כיזם נדל"ן במישור הזה. נושאים אלו ונושאי חברה ורווחה אחרים מוכרים לי היטב ובעזרת השם אשתדל להתמקד בהם בפעילותי הפרלמנטרית ולתרום להם , מהניסיון שרכשתי. כמו כן פעלתי רבות בתחום החינוך עוד בשמשי כמשנה למנכ"ל משרד החינוך, ואני מתכוון להמשיך ולפעול גם היום בתחומי החינוך כמו העמקת הזהות היהודית בקרב בני הנוער והשוואת תקציבי החינוך".

ח"כ מוזס התייחס לדו"ח העוני שפורסם לאחרונה ואמר: "אני רוצה להתמקד בנושא "חרפת ה- 777" של מדינת ישראל. שבע מאות שבעים ושבע אלף ילדים שחיים - לפי דו"ח המוסד לביטוח לאומי, מתחת לקו העוני, ברעב ובמצוקה אמיתית.

במדינת ישראל משקיעים מידי שנה עשרות מיליארדים בתשתיות, רכבות, כבישים. למה לא להשקיע בתשתית הבסיסית של צרכי הגוף והנפש? כל בר דעת מבין שילד שלא מקבל את התזונה הנכונה, זה מתנקם בו בבוא הזמן ומתבטא גם בהתקדמות בלימודים ובכל המובנים. קודם כל צריך להשקיע בקידום הכלכלי של המשפחות החלשות וילדיהן ורק אחר כך בנושאים חשובים אחרים. אני חוזר ואומר. מספר ה- 777 הוא אות הקלון של החברה הישראלית. רק אתמול פורסם בכותרות הראשיות של העיתונים על המצוקה של העמותות, שלא יצליחו לעמוד השנה בנטל של חלוקת מצרכי מזון לחג הפסח הבעל"ט.

אין לי ספק שאם מדינת ישראל לא תשקיע ברווחה אנו עוד נגיע למספרים מצמררים עוד יותר. עוד נגיע ל - 888 , וחס ושלום שנעבור את סף המיליון. המספרים הולכים וגדלים ומתקרבים למקובל במדינות העולם השלישי. פעם אמרו עלינו שאנחנו אור לגויים. בנושאי רווחה לפחות יש גויים שיש לנו הרבה מאוד מה ללמוד מהם וכדי בזיון וקצף."

באשר למצוקת הדיור אמר ח"כ הרב מנחם מוזס כי זהו נושא נוסף המגביר את המצוקה של המשפחות החלשות הוא מצב הדיור. לשכבות הבינוניות והאמידות אין מחסור בדירות. מי שיש לו מליון שקלים לדירה או שהבנק מוכן להעניק לו הלוואות בגלל יכולתו הכלכלית אין שום בעיה לקנות היום דירה. ההפך, הקבלנים תקועים עם דירות רבות.

"הבעיה היא של זוגות צעירים לא מבוססים - אמר ח"כ הרב מוזס - שאין להם היום היכן לגור. אפילו לא בדירות שכורות. אנו נמצאים במצב בו מתחת לפני השטח נוצרת לה עיר תת קרקעית, בה מתגוררים זוגות צעירים עם ילדים במחסנים תת קרקעיים. המצב המחפיר שבו זוג צעיר צועדים הישר מהחתונה המפוארת ומהאולם המפואר, להתגורר במחסן חנוק, או בחניה צפופה ועלובה, זועק לשמיים. וכדברי המקונן, איך נהפכה בת הגבירה לבת השפחה"? –

ומה קורה אחר כך שבעזרת השם נולדים ילדים. הם גדלים לתוך צפיפות ומצוקה שממש הורסת את המשפחה. וזו לא רק בעיה של החרדים אלא של כל הזוגות מהשכבות החלשות. היו זמנים שמדינה היתה עוזרת בהלוואות נוחות ומענקים. זה כבר נגמר בשנת תשס"ג אבל לפחות היה היכן לרכוש דירות במחיר סביר. היום אין גם את זה.

עוד מעט, כפי שגם מצויין בדו"ח האחרון של התאחדות הקבלנים כבר לא יהיו יותר מחסנים, גם לא במחירים מופקעים של 2,500 ₪ לחודש, ומה נעשה אז?

ח"כ מוזס אמר, כי המצב אינו בעיה רק של הציבור החרדי, אלא של הציבור כולו. בשנים האחרונות כמעט ואין התחלות בנייה של פרויקטים מוזלים לזוגות צעירים, והם נאלצים להתגורר בשכירות בדירות של חדר, חדר וחצי בצפיפות משוועת.

"לדעתי, - אמר ח"כ מוזס - הפתרון הוא, לשים קץ למצב שבו המינהל גובה מאיתנו כסף על קרקעות טרשים ואדמות בזלת שעומדים בשיממונם עוד מששת ימי בראשית, או מימי חורבן הבית, כאילו הם שייכים לאבות אבותיהם. הרי בשונה מתשלום למים וחשמל, בו אנו משלמים על מוצר שאנו מקבלים, איש לא שילם מכספו ולא יצר משהו על הקרקעות הללו. הן אינן שייכות למדינה, וגם אם כן, הרי המדינה מקבלת די והותר את חלקה בתשלומי מיסים, מס רכישה ומס שבח מע"מ ועוד, הן על הקרקע והן על הבינוי.

דווקא בתקופה הזאת, שהיא שעת שפל למשק ולכלכלה, יציאה מאסיבית של התחלות בניה, יכולה למנף את הכלכלה ולהניע את גלגלי המשק.

סביב לענף הבנייה מתפרנסים רבבות אנשים, החל מ: מתכננים/אדריכלים/ קבלנים/ פועלים/ ספקי חומרי בנייה/ הנגרים/ הזגגים/האלומיניום, וכו' – אגב, על כל פרט שמניתי משתרבב לתוכו גם עלות של מיסוי ממשלתי.

חושבני שהגיע הזמן להקל על זוג צעיר את כל המעמסה הזאת. התביעה היא להקל עם נטל המס לזוג הצעיר, כאשר נזכרים שרק לפני עשרות שנים, זוג צעיר, היה מקבל מענקים, הלוואות עומדות, הלוואות בביטוח הצמדה, וכך יכלו להגיע לדירה. היום כאשר גם האשראי של הבנקים מתקטן, וההלוואות לזוגות צעירים מתרחקים יותר ויותר, האפשרות להשגת דיור לזוגות צעירים, ואני מדגיש שוב שכוונתי לכלל זוגות הצעירים, ולא רק לציבור שולחי, קרי- המגזר החרדי, מתרחקת והולכת.

ח"כ מוזס סיכם את דבריו ואמר כי "הגיע הזמן שנשלב ידיים כולנו יחד, ללא הבדלי קואליציה/אופוזיציה, על מנת להביא לפתרון המיוחל, גם בנושא העוני וגם בנושא הדיור. ואני תפילה לבורא עולם שינחני במעגלי צדק".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}