י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

שבר על שבר • חשיפה

רשת 'החינוך העצמאי', שקיבלה צווי ניתוק לחשמל ומים במספר מוסדות בירושלים, מגישה בג"ץ נגד 'חוק נהרי'. הסיבה: החוק הוביל להפסקת תיקצוב השירותים על-ידי העיריות באופן ישיר

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

כאילו לא די בכל הצרות התוקפות את 'החינוך העצמאי', ובמאבקי השליטה על הרשת (עדכון: הצעת פשרה שהגישה 'הסיעה המרכזית' של גור, נדחתה על-ידי הרב שלמה לורנץ. הסאגה ממשיכה) - הרי שהשבוע תקפה את קברניטי הרשת צרה חדשה, ומכיוון בלתי צפוי.

למי שלא היה בארץ בשנה האחרונה נזכיר: 'חוק נהרי' עבר בקול רעש גדול. מחוקקי החוק הכריזו בשער בת רבים, כי בא הקץ למצוקות מוסדות החינוך החרדי. כותרות העיתונים בישרו בחגיגיות על ההישג העצום.

אך עתה מסתבר שהישגים לחוד - ומעשים בשטח לחוד.

מוסדות רבים של 'החינוך העצמאי' בירושלים, קיבלו בימים האחרונים צווי ניתוק מחברת החשמל ומחברת הגיחון. המשמעות: אלפי ילדים נשארים בלי מים וחשמל. גם שירותי הנקיון קיבלו הודעה על הפסקת הפעילות.

בעקבות פעילות נמרצת של ח"כ אורי מקלב, נדחה גזר הדין במספר ימים, והמים והחשמל חזרו לזרום לטובת הילדים.

בכדי להבין על מה ולמה השתנו סדרי בראשית, פנינו לח"כ אורי מקלב. "'חוק נהרי' נכנס ב-1 למרץ לתוקפו", אומר ח"כ מקלב בשיחה מיוחדת עם אתר 'בחדרי חרדים'. "המשמעות של החוק היא אחת: עד היום מימנו העיריות את כל השירותים להם נזקק בית הספר. מדובר בחשמל, מים, הסקה, ושירותי נקיון.

"החוק החדש אומר ש'החינוך העצמאי' יוצא מהגדרתו כזרם חינוך שווה זכויות לזרמים האחרים, ומהיום העירייה לא מממנת באופן ישיר את המוסדות, אלא מעבירה לידי הרשת כספים לצרכים שלה. בהסדר החדש יש מספר בעיות: יש עיריות שטוענות שהן בגרעונות גדולים, ואין באפשרותם להעביר כסף למוסדות. מלבד זה, החוק מעניק רק 75% מסך התקציב הנדרש, מה שמשאיר את המוסדות בגירעון תקציבי גדול".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי ישנן עיריות רבות ברחבי הארץ שעדיין לא התחילו ליישם את החוק בפועל, והשירותים לרשת 'החינוך העצמאי' עדיין ממומנים באמצעות העירייה.

יוצאת מהכלל היא עיריית ירושלים 'המסודרת', שם החליטו להתחיל ליישם את החוק בפועל, ועל כן כבר הועברה הדרישה לחברות המספקות את השירותים, לנתק את השעונים ולהתחיל לחייב את 'החינוך העצמאי' בצורה ישירה.

"הבעיה היא", אומר גורם המעורה בנושא, "ש'החינוך העצמאי' אינו רוצה את ההסדר החדש. הרשת נמצאת בקשיים גדולים ותחת עינו הפקוחה של חשב מלווה, שאינו מאפשר להוציא ולו פרוטה אחת ללא אישור. ההסדר הקיים הכי נח לרשת, ומנהליה אינם רוצים בשום שינויים".

המצב החדש גרם לסיפור אבסורדי. היום (ג') קיבל איתמר בר עזר, האחראי על החינוך החרדי בירושלים, מכתב מחברת 'הגיחון', כי בהוראת יו"ר החברה הוא נאלץ לדחות את בקשתו לנתק את המים במוסדות 'החינוך העצמאי' בירושלים. המכתב בא כמענה על מכתב שאולץ בר עזר לשלוח, על פי החלטת היועץ המשפטי בעיריית ירושלים, בו הוא מבקש לנתק את השעונים של עיריית ירושלים, ולהעביר אותם לחובת הרשת.

ברשת לא מתכוונים לשתוק. מחר (ד') יוגש בג"ץ נגד התחלת יישום החוק, והרשת תבקש לקבל צו ביניים להחלת החוק.

הטענה שתועלה בבג"ץ היא כי על-פי 'חוק נהרי', העיריות אמורות להפסיק לשלם באופן ישיר את השירותים של המוסדות, אך צריכות להעביר תקציב שיכסה את העלויות. הרשת תטען כי רוב העיריות טרם ביצעו את התחשיבים הנחוצים כדי לדעת מהי העלות המדויקת, ולפיכך החלת החוק אינה רלוונטית.

משפטנים המטפלים בנושא אומרים, כי ישנם סיכויים גבוהים שהבג"ץ יוציא צו ביניים, זאת לנוכח חוסר ההיערכות של העיריות לחוק החדש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}