י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

יום הולדת ל'חרם'

שנה חלפה מאז הוטל 'חרם' על רשת 'שפע שוק'. על רקע פתיחת הסניף החדש באלעד וחלוקת התווים בכולל פוניבז', יצאנו לבדוק: האם החרם נגמר? האם התוצאות מצדיקות את החרם הממושך? • דיווח מיוחד

לפני שנה. דוכני החרמה מול 'שפע שוק'
לפני שנה. דוכני החרמה מול 'שפע שוק'

שנה בדיוק חלפה מאז תחילת 'פרשת שפע שוק'.

מעט לפני פורים תשס"ח, יצאה 'הוועדה למען השבת' במודעות ענק הקוראות לציבור החרדי להדיר רגליו מסניפי 'שפע שוק'.

הסיבות היו מוצדקות: הבעלים של רשת 'שפע שוק', דודי ויסמן, מחזיק בבעלותו את רשת AM-PM, רשת המחללת שבת בריש-גלי. כיוון שכך, הודיעו אנשי הוועדה כי עד שסניפי הרשת לא יסגרו בשבת, הציבור החרדי לא יקנה ברשת.

הודיעו וקיימו.

למרות שלא יצאה הודעה רשמית מגדולי הדור על כך שאין לקנות ב'שפע שוק', רוב הציבור החרדי נמנע מכניסה אל סניפי הרשת, והתוצאה ניכרה היטב במאזנים הכספיים של הרשת. האדמו"ר מגור עמד בחזית המאבק, והציבור כולו ציית לגדול התורה - ציות שנבע מאמונת חכמים פשוטה. זאת, כאמור, למרות שלא יצא שום מכתב המורה שלא לקנות בחנויות הרשת.

שנה אחרי.

הגיע הזמן לבחון את הדברים בפרספקטיבה של זמן: האם המאבק הצליח או נכשל? והאם האיסור המוסווה עדיין בעינו עומד?

היום (ב'), אולי כמתנת "יום הולדת", נפתח סניף חדש של רשת 'שפע שוק' בעיר אלעד. ולא רק זאת: הנהלת הרשת הודיעה שגם השנה יחולקו תלושי קנייה למשפחות נזקקות ולאברכים. גם אברכי כולל פוניבז' יזכו למתת הגונה, וזאת לאחר אישור מפורש של הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי.

גורם בכיר במחלקת הפירסום של הרשת, אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "יש תחושה של שינוי באוויר. הצדדים רוצים להגיע להבנות. עברה שנה והצדדים רואים שלא מתקדמים לשום מקום. כולם מרוככים יותר, אני מאמין שהבנות יושגו בקרוב. אני לא אומר את זה על סמך תחושות אישיות, אני חי את הדברים ושומע את זה ממספר אנשים בחצרות הרבנים".

דבריו של איש הפרסום, מקבלות אישוש ממקורות בבתי גדולי ישראל. שם מדברים על כישלון, ועל הבנות שאותן היה אפשר להשיג כבר לפני שנה.

מי שבחש לפני שנה בקדירה הרותחת של 'שפע שוק', מספר כעת לאתר 'בחדרי חרדים', על אותם ימים: "אני זוכר כשהפרשה התפוצצה. זה היה ביום חמישי. הרב צוריאל (הרב של רשת 'הריבוע הכחול' ורבו של דודי ויסמן) ביקש להיפגש עם 'הוועדה למען השבת', על מנת לשמוע את דרישותיהם. דודי וייסמן ביקש מהרב צוריאל לתווך. הרב צוריאל אמר לו: אני לא מעוניין לתווך, אני רוצה שתסגור את רשת AM-PM בשבת. וויסמן השיב: אני גם רוצה לסגור בשבת, אחרת הייתי פונה לעו"ד ולא לרב, אבל אני רוצה לרדת מהעץ בכבוד.

"הוועדה ישבה עם צוריאל עד השעה 2 בלילה, והייתה תחושה שמתקדמים. למחרת בבוקר 'יתד' ו'המודיע' יצאו עם חרמות נגד הרשת. הם לא רצו להגיע להבנות ולתת לוויסמן לרדת מהעץ, הם אמרו או הכל או כלום, ומה שנשאר זה כלום אחד גדול. ויסמן אמר כל הזמן: בואו נשב, אנחנו נסתדר. במשך שנה אף אחד לא ישב איתו. אף אחד!".

במשך שנים, מחלקת רשת 'הריבוע הכחול' מיליוני שקלים לציבור החרדי בערבי חגים. במאמר המוסגר: ויסמן נחשב אחד מהפילנתרופים הגדולים במשק הישראלי, ובמשך השנים תרם עשרות מליוני שקלים לציבור החרדי. חלוקת תלושי הקניה, אגב, לא נפסקה למרות החרם. לדברי גורם המקורב לרשת, גם בחלוקת התלושים, ההתנהגות לא הייתה הוגנת כלפי 'שפע שוק'.

אחד ממחלקי התלושים בבני-ברק מספר לאתר 'בחדרי חרדים' על ההתנהלות בחלוקה הקודמת, בערב חג סוכות: "הלכנו לשאול את הגראי"ל שטיינמן אם ניתן לחלק את התלושים, הוא אמר ללכת לשאול את הגרי"ש אלישיב. שאלנו את הגרי"ש והוא אמר: אם הגראי"ל מסכים, אפשר לחלק. פירסמנו את ההוראה והתכוננו לחלוקה.

"למחרת בעיתון 'יתד נאמן' יצאו בכותרת ענק נגד החלוקה ונגד סילוף דבריו של הגרי"ש, כביכול. שאלנו את אנשי ביתו של הגרי"ש היאך ניתן לומר שסילפנו את דבריו, הרי באוזניכם שמעתם. והם ענו: יש שני חלקים ("צווי דינים", בלשונם). החלק הראשון שהגרי"ש אמר שאם הגראי"ל מאשר - אפשר לחלק את התווים. והחלק השני הוא - דעתו האישית שאין לחלק את התווים".

"הפעם הזאת", הוא ממשיך ואומר, "למוסדות שכפופים לגראי"ל שטיינמן נחלק. ואם אנשי ביתו של הגרי"ש אלישיב רוצים תלושים, רשת 'שפע שוק' תדרוש את הדברים בכתב. תבין, הרב צוריאל פועל למען חלוקת התלושים לצורכי מצווה. ואם זה יוצא מצווה הבאה בעבירה, מכיוון שהרבנים מתנגדים לכך, הוא לא ירצה להתעסק עם זה".

"אני לא בא להפוך את ויסמן לצדיק", אומר לנו רב בכיר המעדיף להישאר בעילום שמו, "אבל צריך לדעת עליו כמה דברים: א. הוא מחלק צדקה בסכומים אדירים, והמון כסף לציבור החרדי. ב. הוא איש יקר, ואוהב ישראל. אני אתן לך סיפור מהחודש האחרון. ויסמן רכש 2 חנויות מ'טיב טעם'. החנויות של 'טיב טעם' מתאימות בדיוק לקונספט של רשת AM-PM, אבל הוא לא רצה לצרף אותן, והפך אותם לחלק מ'מגה'. כל זאת רק בכדי שלא לחלל שבת, ולשמור על כשרות. אני מאמין שאם הרבנים היו יושבים איתו, היו רואים יהודי בעל לב חם, והיו מסתדרים איתו תוך 5 דקות. חבל. באמת חבל על כל הפרשה הזו. אני מקווה שבקרוב זה ייגמר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}