י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ברגל ימין

המשא ומתן לקראת הרכבת הממשלה בראשות בנימין נתניהו נפתח. המפלגות החרדיות מציבות רשימת דרישות ארוכה. וגם: החל המאבק בין ש"ס ל'יהדות התורה' על מנהל מקרקעי ישראל

צוות המשא ומתן של ש"ס בישיבה הראשונה. צילום: ירון ברנר
צוות המשא ומתן של ש"ס בישיבה הראשונה. צילום: ירון ברנר



אחרי החיוכים הרבים אתמול (ג') בהשבעת הכנסת החדשה, הגיע הרגע לעבוד. בנימין נתניהו, שהבין מהר מאוד כי ממשלה רחבה לא תקום בקונסטלציה הנוכחית, פנה לשותפות הטבעיות שלו. אלא ה'שותפות הטבעיות' שלו, אינן טבעיות כלל ועיקר אחת אל השניה. מפלגת 'ישראל ביתנו' לא עושה קולות של פשרה, והפלונטר עדיין נראה סבוך.

היום (ד') בשעות הצהריים החלו לשבת צוותי המשא ומתן של ש"ס ויהדות התורה עם צוותי המשא ומתן של הליכוד. צוות המשא ומתן של ש"ס כולל צוות מקצועי וצוות פוליטי. בצוות המקצועי חברים עו"ד דוד גלס ומנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי לשעבר, פרופסור יוחנן שטסמן. בצוות הפוליטי חברים יו"ר המפלגה השר אלי ישי, השר אריאל אטיאס, מזכיר מועצת חכמי התורה רפאל פינחסי, ויו"ר הסיעה יעקב מרגי. לפגישת המו"מ הראשונה הגיע הצוות בהרכב מלא, ולפגישות הבאות יגיעו צוותי העבודה בהתאם לנסיבות.

יו"ר ש"ס, אלי ישי, אמר בפתח הפגישה, כי הוא "מרגיש שנפגשים עם חברים. יש רצון לבנות שותפות אמיתית, שתטפל בבעיות שעל הפרק בנושאים שונים. המיתון החריף הוא נושא מרכזי שיש לטפל בו". לדבריו, "נקיים מו"מ מתוך רצון אמיתי להקים ממשלה. יש דרכים הלכתיות להתמודד עם הנושאים שבמחלוקת". ישי הביע תקווה כי המו"מ יסתיים מהר "כי חבל על כל יום". ראש צוות המו"מ של הליכוד, גדעון סער, אמר בתום הפגישה: "אנו מקווים שנוכל לשתף פעולה בחברות ובכבוד הדדי מתוך ראייה דומה של הרבה נושאים. אנו מרגישים שנפגשנו עם חברים".

גורם בכיר בסיעת ש"ס אומר ל'בחדרי חרדים', כי רשימת הדרישות שהוצבה בפגישה התמקדה בחמישה נושאים:

1. תפקידים: ש"ס דורשת את משרדי: הפנים, השיכון (כולל מנהל מקרקעי ישראל), דתות, ורווחה.
2. קצבאות ילדים: ש"ס דורשת תוספת של מליארד שקל לקצבאות.
3. עולם התורה: דרישה חד משמעית להכניס את התקציבים של הישיבות לבסיס התקציב. אם יצליחו ש"ס לקבל את דרישתם זאת, נפסיק לראות את המחזות של המפלגות החרדיות עומדות כעניות בפתח מידי פתיחת דיוני התקציב.
4. בחורי ישיבות: הסדרת מעמדם של בחורי הישיבה, על-ידי הארכה של חוק טל - דבר שמנוגד למצעו של אביגדור ליברמן.
5. תלמודי התורה: להסדיר את מעמד התלמודי תורה. ולהשוות את מעמדם למוסדות חילוניים.

אותו גורם בש"ס הוסיף: "הצגנו דרישה חד-משמעית לקבל את מנהל מקרקעי ישראל בתוך משרד השיכון. אנחנו נעמוד על כך בכל תוקף. אי-אפשר שבכדי להסדיר עניינים פנימיים בתוך מפלגת 'יהדות התורה', הציבור החרדי ינזק. הנזק הוא עצום. ההפרדה של המנהל ממשרד השיכון תביא לאנרכיה".

חשוב לציין, שהדרישות של ש"ס מתואמות עם 'יהדות התורה' והמפלגות צפויות להציג חזית אחידה בכל הנושאים הנוגעים לעולם התורה. יש הנזהרים מלקרוא לסיכומים 'בלוק טכני', אך אם זה לא בלוק, רק הקב"ה יודע מה זה.

חבר הכנסת יעקב ליצמן.  צילום: חבר הכנסת יעקב ליצמן.
חבר הכנסת יעקב ליצמן. ''לא גומרים ביום אחד''. צילום: משפחה


ליצמן: "יתנו-יקבלו"

'יהדות התורה' הגיעה למשא ומתן בשלושה ראשים. המיצגים את כל הסיעות בתוך 'יהדות התורה'. חברי צוות המשא ומתן הם חברי הכנסת: יעקב ליצמן, משה גפני, ומאיר פרוש.

יו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, אמר עם בואו למו"מ: "כל שינוי בנושאי דת ומדינה צריך להיות בהסכמה. מה שהליכוד כתבו לישראל ביתנו במכתב סיפק אותנו".

ליצמן הוסיף: "אמרתי לבנימין נתניהו שאם יתנו - יקבלו. משא ומתן לא גומרים ביום אחד. נדרוש חינוך, קצבאות, דיור וסטטוס-קוו. אני מציע לכם לבדוק מה פירוש המונח 'סטטוס-קוו' במילון. ברית זוגיות מטרידה גם אותנו".

חבר הכנסת משה גפני אמר בכניסה לישיבה: "בממשלה הנוכחית יש הרבה שרוצים בצביונה היהודי של המדינה, ואנחנו נתאם עמדות עם ש"ס".

הדרישות של 'יהדות התורה' בנושאי תפקידים הם שלושה סגני שרים, ויו"ר וועדת הכספים.

גורם ב'דגל התורה' אומר ל'בחדרי חרדים': "גפני ככל הנראה ירצה את ועדת הכספים, וגם יקבל אותה. היום כולם יודעים שדגל התורה היא הדומננטית בסיעה, ולה מגיע את הבכורה בתפקידים".

סגני השרים שבהם חושקים ב'יהדות התורה' הם: סגן שר במשרד ראש הממשלה האחראי על מנהל מקרקעי ישראל, סגן שר במשרד החינוך האחראי על החינוך החרדי, וסגן שר נוסף.

על מנהל מקרקעי ישראל צפוי קרב מרתק בין ש"ס ל'יהדות התורה', כששני הצדדים מתכוננים להאיבק עד הסוף.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}