י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מינסק תחילה

אחרי שמדינה שלמה עקבה אחר הטיילן אביגדור ליברמן, יש זמן לשבת ליד שולחן המשא ומתן. איווט רוצה אחדות, וגם ביבי. לבני לא כל-כך. והאם החליפות שנתפרו במפלגות החרדיות יוחזרו לארון?

נתניהו ולבני. הילכו שניהם יחדיו?
נתניהו ולבני. הילכו שניהם יחדיו?



הסאגה המביכה בדרך לבית הנשיא הסתיימה. אחרי שמתח את הפוליטיקאים ואת כלי התקשורת במשך יותר משבוע ימים, המליץ אביגדור ליברמן על בנימין נתניהו כמועמד להרכיב את הממשלה הבאה.
מקורבים לליברמן טוענים שהכל היה משחק. שכל הפארסה סביב המלצתו, נבעה מהצורך לקבל הכרה מהממסד במדינה. "עכשיו יקשה על מפלגת 'קדימה' לצעוק: איך אתם מצרפים פאשיסט קיצוני לממשלה, בעוד הם עצמם הביעו הסכמה לקבל את מסמך העקרונות שהעביר להם", הם אומרים.

חבל התליה, התלוי אי-שם במשרדי היאחב"ל, מדגדג לאיווט בגרונו. וכמי שהמציא את התשובה "גן עדן לשאלת ה"מה שלומך?", הוא אינו אוהב אי-אלו חבלים שידגדגו בגרונו. המלצתו לנשיא שיפעל להקמת ממשלת אחדות, לא הייתה סיסמא סתם.

הוא באמת חפץ בכך.

ממספר סיבות: החשבון הפתוח שיש לו עם המפלגות החרדיות. כשאנשי ש"ס הלבישו עליו את המילה "שטן", הם לא חשבו שהגולם יקום על יוצרו, ומסיסמת בחירות, הוא יהפוך לאויב הציבור החרדי. אנשי ש"ס שגו כשנכנסו לסמטה צרה עם איווט ליברמן. הם היו צריכים לדעת: לא נכנסים עם רוסי גדל מימדים לסמטה צרה, בפרט בזמן שאתה נאבק על חייך. הקמפיין שנוהל נגדו אולי השיל ממפלגת 'ישראל ביתנו' מספר מנדטים, אך בסיכומו של יום הרוויחה היהדות החרדית אוייב חדש - ומיותר. בממשלת רחבה, אומר איווט לעצמו, החרדים לא יקבלו כלום. במיוחד עם ה"שטן" שם בכדי לפקח...

הסיבה השניה שבעטייה איווט רוצה בממשלה רחבה, היא ה'אתרוג', אותה מטבע לשון שטבע הפרשן אמנון אברמוביץ' בהתייחס לאריאל שרון וחקירות המשטרה. בממשלה רחבה, שתלך ככל הנראה להסכמי שלום כואבים, יעמוד ליברמן כשושבין משני הצדדים. ואז, אף אחד מהתקשורת המגויסת, לא יעבוד קשה כדי לחפור אחר מסמכים מפלילים במרתפי הבתים של מינסק, הכל-כך קרים בימים אלו.

במפלגות החרדיות, לעומת זאת, רוצים ממשלה צרה. כזאת שכל הצבעה קריטית תזכה אותם בהסעות לחינוך העצמאי, והצבעה ממש קריטית יכולה לסדר, אולי, 'קמחא דפסחא' לאברכים מורעבים. מה הם צריכים את רוחמה אברהם-בלילא כשותפה בקואליציה הכל-כך נוחה להם. למה הם צריכים להחזיר את החליפות לחנות, אחרי שהגיעו כבר להסדר המעניק לכל אחד מחברי הסיעה ג'וב נחמד לשנים הקרובות. וחוץ מזה, כבר נמאס מדליה איציק שכל שניה קוראת לסדר. רוצים מישהו נחמד יותר. והכספים לעולם התורה מה יהא עליהם? בממשלה רחבה ביבי עוד ייזכר פיתאום שהמצב הכלכלי קשה, ושאי-אפשר להחזיר את קצבאות הילדים. (עוזרו של ביבי נשלח לעיתוני סוף השבוע על מנת להסביר למה אפשר להחזיר חלק מהקצבאות ילדים. בממשלה רחבה ההסברים המנומקים הללו יתגוללו בפח האשפה, יחד עם הסיכומים של ביבי עם המפלגות החרדיות עד היום. כולל ההסכם עם ש"ס המוסתר עמוק בכספת במשרד תל-אביבי).

אבל בינתיים המו"מ בין המפלגות ממשיך, ואחרי שנושא המשרות סודר, מתפנים נציגי הציבור לעסוק גם בדברים הפחות חשובים: קצבאות ילדים, משכורות לאברכים, ברית הזוגיות, ועוד.

הסיעות החרדיות הקימו צוות מיוחד, שעוסק בהיבטים הכספיים שהיהדות החרדית תביא למשא ומתן. בצוות חברים: חיים יוסטמן, שלמה שיפמן שלמה ברילנט, ואריאל דרעי. הצוות הזה שוקד על נייר עמדות שיובא לצוות שינהל את המשא ומתן. למעשה הצוות כבר הכין מספר טיוטות, ומהצצה ראשונה נראה כי באם תאמץ הממשלה הבאה את המסמך המדובר, ניתן יהיה לשתות בפסח יין כבני חורין אמיתיים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מטרת הוועדה היא לנסח הצעות חוק על הבעיות הקיומיות של הציבור החרדי. הוי אומר: אם עד היום, הושגו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, הישגים רבים, אך בסופו של יום הוכח כי השגים אלו לא מגיעים לכדי ביצוע, מחמת מחלוקות על פרטי פרטים בתוך ההצעות, הרי שכעת יוגשו לראש הממשלה הבא הצעות חוק מגובשות, עליהן יחתום לפני כניסת 'יהדות התורה' לקואליציה. דבר זה ימנע מחלוקות, וימקסם את ההישגים של היהדות החרדית בקואליציה הבאה.

חיים רמון.  רוצה כיסאצילום: חיים רמון. רוצה כיסא
חיים רמון. רוצה כיסא


ב'קדימה' מחפשים סולם

ובינתיים, בנימין נתניהו מרכז מאמצים על מנת לצרף את מפלגת 'קדימה' לממשלה המתהווה.

היום (א'), ביציאה מפגישה עם הסנאטור האמריקני ג'ו ליברמן, הוא אמר: "עם רצון טוב נוכל להגיע לסיכומים עם קדימה". נתניהו הוסיף כי יציע הערב ללבני, בפגשיתם המשותפת, "להיכנס לדיון אמיתי על כל הנושאים המהותיים שעומדים על הפרק".

לפני הכניסה לפגישה מתח נתניהו ביקורת מרומזת על התעקשותה של יו"ר קדימה, ציפי לבני להישאר מחוץ לקואליציה. "היעדים שעומדים בפני המדינה הם כבירים. אין לי ספק שמי שטובת המדינה עומדת כנגד עיניו צריך לשים את האחדות כיעד מרכזי", אמר נתניהו בטרם נכנס לפגישה עם הסנאטור האמריקני. נתניהו ביקר את התנהלות קדימה ואמר: "האחדות ניתנת להשגה על-ידי הידברות ולא על-ידי תכתיבים וכיפופי ידיים. צריך ניסיון אמיתי להגיע לעמדה משותפת, מתוך כבוד הדדי ושיח אמיתי".

לבני, שלדעת רבים ממקורביה טיפסה על עץ גבוה מידי ("לא נצטרף לממשלת אחדות"), חזרה והדגישה במהלך השבוע שעבר כי אין בכוונתה להיכנס לממשלה בראשות נתניהו, והבהירה לחברי מפלגתה: "קדימה תמשיך ותילחם על דרכה ואמונתה ותחתור להסדר מדיני המבוסס על שתי מדינות לשני עמים, בצד מלחמה בלתי מתפשרת בטרור ובטיפול בסוגיות אזרחיות פנימיות הדורשות תיקון דחוף, בראשן שינוי שיטת הממשל וברית הזוגיות. כמו כן נפעל לייצר מחנה משותף אמיתי לערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

לעומת זאת, בימים האחרונים, נשמעו קולות אחרים בקרב בכירי קדימה, הקוראים ללבני לשקול בכל זאת הצטרפות לקואליציה בראשות נתניהו. יו"ר הכנסת, דליה איציק, אמרה: "אני מקווה שנוכל להקים ממשלה רחבה, שקדימה היא ראש רציני שם. זאת גם בשל גודלה וגם כי עכשיו אנחנו רוצים להשפיע".

בגלי צה"ל דווח, כי נתניהו צפוי להציע ללבני שניים מתוך שלושת התיקים הבכירים - אוצר, ביטחון או חוץ - ומספר תיקים זהה לזה של הליכוד. על פי ההערכות, לבני תסרב להצעה ותמשיך לדרוש ממשלת רוטציה.

במקביל תקף בכיר בקדימה את המשנה לראש הממשלה, חיים רמון ואת יו"ר הכנסת דליה איציק, בעקבות הראיונות שנתנו השניים בסוף השבוע לכלי התקשורת. בראיונות רמזו השניים לאפשרות של הקמת ממשלת אחדות, תחת נתניהו. לדברי הבכיר, איציק ורמון לא התנו בראיונות את כניסת קדימה לקואליציה בקיום רוטציה בין נתניהו ללבני. "ציפי לא תיכנס לממשלה, גם אם תהיה חבילת פיצויים עבור קדימה. דליה איציק וחיים רמון יכולים לומר מה שהם רוצים, אבל הם מדברים בשם עצמם בלבד. לציפי לבני יש עמדה איתנה שלא ניתנת לשום ערעור. מי שמחפש ג'וב שיבושם לו. אין שום סיבה אחרת להיכנס לממשלת ימין".

"הסיכוי הקלוש להיכנס לממשלה היא רק אם תהיה רוטציה והממשלה תהיה בלי ש"ס, האיחוד הלאומי והבית היהודי", הוסיף. "ציפי גם תדרוש לשנות את מצע הליכוד לגבי מדינה פלסטינית. בגלל שהתנאים הללו לא ימולאו, ההכרעה הדמוקרטית אומרת שהימין ינהל את המדינה. דמוקרטיה זה לא כיסאות ורכב וולבו. דמוקרטיה זו דרך. עשינו שיחות בין חברים ואין אינטרס לאף אחד חוץ מבודדים להיכנס לממשלה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}