י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"אי-אפשר שכל החרדים ילמדו"

עוזי לנדא, מקום מס' 2 ברשימת 'ישראל ביתנו', בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים': "אנחנו מפלגה יהודית שורשית. נעשה הכל לפי ההלכה" • "צריך להחזיר את הגיורים לרבני הערים, למה לשנות?" • ראיון מיוחד

עוזי לנדא. "אני לא אוהב את קדימה, אבל אין מה לעשות"
עוזי לנדא. "אני לא אוהב את קדימה, אבל אין מה לעשות"


עוד כתבות - בדרך להקמת ממשלה:

ליברמן: "לא ננהל מדינה לפי אתרא קדישא" • וידאו
אלי ישי: "הרב לא אמר 'שטן' על אדם מסוים, אלא על דרך מסוימת"
לבני נשארה לבד
סמינר ליברמן
כל האופציות פתוחות
מעשה מרכבה: מי יקבל מה?
שיכון תחילה


עוזי לנדאו, או ליתר דיוק ד"ר עוזי לנדאו, נולד בחיפה, בבית מסורתי של איש אצ"ל. לנדאו, איש ליכוד במהותו, כיהן כח"כ וכשר מטעם הליכוד במשך שנים ארוכות. כאשר התפרסמה תוכנית הגירוש מגוש קטיף, נמנה עם ראשי מתנגדיה ויצר חזית משותפת עם ח"כים נוספים מהליכוד למניעת מימושה, כולל הצבעה כנגדה בכנסת. אריאל שרון, בתגובה, פיטר אותו מהממשלה.

בשנת 2005 הציג לנדאו את מועמדותו לראשות הליכוד. לקראת הבחירות מוקם לנדאו במקום ה-14 ברשימת הליכוד, ולא נבחר לכהן בכנסת, עקב זכיית המפלגה ב-12 מנדטים בלבד.

לפני מספר חודשים הודיע כי יתמודד במקום לכנסת מטעם 'ישראל ביתנו', והוצב במקום השני ברשימה. בבלוג שאותו הוא מפרסם ברשת, כתב על סיבות עזיבתו את הליכוד והצטרפותו ל'ישראל ביתינו': "ישראל ביתנו, אליה אני מצטרף היום, היא העוגן שבלב המחנה. היא החומה. אני חולק על כמה מצעדיה ומעמדותיה, אך לרגע אינני שוכח שבכמה מאירועי המבחן המכריעים לעתידה של ישראל, כ"מפת הדרכים" ו"ההתנתקות", מצאתי בנציגיה שותפים לעמדותי בהצבעות בכנסת ובממשלה יותר מאשר ברוב חבֵרַי מהליכוד.

"לנגד עיני עומדים חוסנו של המחנה הלאומי והצלחתו להוביל את העם אל עתיד בטוח יותר. אין בלבי ספק כי תרומתי לכך תהיה ניכרת יותר מתוך ישראל ביתנו.

"אינני עוזב את הבית. אני עוזב את הכלי, כדי לחזק את הבית. המחנה הלאומי היה ונשאר ביתי. אני משוכנע כי חברי האמיתיים לדרך יבינו את המהלך. רבים בוודאי יצטרפו. עם ישראל זקוק למחנה לאומי חזק, שהוא התקווה לעמידה במבחנים שלפנינו.

אני מודה לכל אחת ואחד מכם על האמון הרב ועל התמיכה לאורך כל הדרך.

ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום".

הסיומת של דבריו אינה מקרית. לנדא, המחזיק עצמו לאיש מסורתי, עמד במשך השנים לצד המפלגות החרדיות, ועזר לא מעט לשמירת הסטטוס-קוו בארץ.

בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים' הוא זועם על השוואת מפלגת 'ישראל ביתנו' למפלגת שינוי. ומצהיר: "המפלגה שלי היא מפלגה שהמסורת היהודית עומדת בראש סדר עדיפויותיה".

• יש לכם רושם של אוכלי חרדים לתיאבון, זה נכון?

"ממש לא. אומר זאת בצורה הברורה ביותר: כשניהלתי משא ומתן עם איווט ליברמן על הצטרפות למפלגה, השאלה הראשונה ששאלתי אותו הייתה: מה עמדת המפלגה בנושאים יהודיים, זה הדבר שהכי חשוב לי".

• מה הוא ענה לך?
"
הוא ענה לי בצורה חד-משמעית: ישראל ביתנו היא מפלגה יהודית שורשית, והמונח הזה גובר על כל עמדה אחרת במצע שלנו. הוא אמר זאת בצורה חד-משמעית. גם לגבי החקיקה הוא אמר: המפלגה נגד חקיקה שתפריד את הדת מהמדינה. למרות שיש רבנים אורטודקסים שהם בעד הפרדה של דת מהמדינה, באומרם: למה אנחנו צריכים להתערב לאנשים אחרים באורח חייהם. אנחנו רואים חשיבות עליונה בקיום מדינה יהודית".

• אתה יכול לפרוט את המילים שלו למעשים? מה העמדות שלכם בנושאי גיור?

"בנושאי גיור אין לנו כל עמדה. אנחנו בעד גיור על פי ההלכה היהודית. אנחנו לא פוסקי הלכה. אבל, אם יש מחלוקת הלכתית בין רבנים חשובים, אנחנו לא חייבים לנקוט כפי העמדה החמורה. אתן לך דוגמא: לית מאן דפליג שהרב חיים דרוקמן הוא רב חשוב ומוערך, אבל ככל הנראה יש רבנים שלא מסכימים איתו, ולכן פסלו את כל הגיורים שעשה. אנחנו נגד זה. עד לפני מספר שנים הגיורים היו מטופלים על-ידי רבני הערים, אנחנו רוצים שיחזור להיות כך".

• יו"ר המפלגה שלך התבטא היום: "המדינה צריכה להתנהל לפי הרבנות הראשית, ולא על פי כל מיני זרמים קיצוניים". אתם חושבים שהחרדים הם זרם קיצוני?

"ממש לא. יש כאן מוסדות רבניים המוכרים על-ידי השלטון, ואנחנו ננהג על פיהם. אין לנו ענין להתערב בהלכה. הדוגמא לכך היא בית החולים באשקלון, שמכיוון שהיו שם מחלוקות הלכתיות השאירו עיר שלימה ללא אמצעים חיוניים לטיפול רפואי. במקרים כאלו אנחנו ננהג כפי עמדת הרבנות הראשית, בהחלט".

• הנושא הבוער ביותר מבחינה חרדית היא עמדתכם לגבי גיוס בני ישיבות. האם אתם תומכים בשלילת אזרחות לבן ישיבה שלא מתגייס?

"אנחנו מציעים הצעת חוק אזרחות. החוק אומר, שכל אזרח מהמדינה חייב לשרת את המדינה. ולא, תישלל אזרחותו. וכמובן זה כולל חרדים. אנחנו מכירים בחשיבות לימוד התורה, ולכן לימוד תורה יכול להיחשב כשירות לאומי, אבל כמובן במספרים מוגבלים. אי-אפשר שכל החרדים ילמדו, זה גם לא מציאותי. צריך לקבוע מספר של כאלה הלומדים ברצינות, ומיועדים להמשיך את השושלת והשאר יחויבו בשירות אזרחי".

• הנושא המדובר ביותר כיום הוא ברית הזוגיות. לדבריך, שתנהגו כפי ההלכה, איך אתם יכולים לתמוך בברית הזוגיות, דבר שמנוגד לדעת פוסקי ההלכה?

"אנחנו לא בעד נישואים אזרחיים ליהודים. אנחנו רוצים לפתור את המצוקה של 300,000 אנשים שלא נותנים להם פיתרון למצוקה הקיומית שלהם. הדבר גם יפתור הרבה בעיות הלכתיות".

• הכרזתם היום שאתם רוצים ממשלת אחדות, איך אתה יכול לתמוך בלבני שחתומה על תוכנית ההינתקות?

"אנחנו לא ביקשנו להצטרף לאידיאולוגיה שלה. לצערי, אני לא יכול לבחור את הפרטנרים שלי לפוליטיקה. אני הייתי בוחר הרכב אחר לחלוטין. אבל אנחנו נמצאים במצב של חוסר ברירה. בבחירות האלה אמר העם דבר אחד: לא רוצים יותר את קדימה בראשות הממשלה. ואכן, היא לא תהיה.

"אבל המצב היום לא פשוט, עשרות אלפי מובטלים, באזור עזה מתעופפים טילים, ובאיראן עפות להם הצנטרפוגות, והאניטשמיות מרימה ראש. אי לכך, חייבים ממשלה יציבה שתוכל לטפל בכל הבעיות, בלי בעיות קיום ליציבותה, ולכן אנחנו רוצים לצרף את קדימה. את דעתי על קדימה, אני לא אגיד עכשיו, כי אולי הם יהיו פרטנרים שלנו בקרוב, ולא יפה לריב על ההתחלה. אבל בקונסטלציה הנוכחית, זה מה יש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}