י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"דרך התורה אינה באלימות" • חשיפה

'ועדת הרבנים לענייני תחבורה' שלחה לפני מספר חודשים מכתב למנחם קניג, בו היא דורשת ממנו לחדול מהעברת מסרים בשמם. זעם על האלימות נגד אוטובוסי 'אגד' ב'מאה שערים'

משטרה בשכונת מאה שערים. צילום: יואל ריזנר, 'חרדים'
משטרה בשכונת מאה שערים. צילום: יואל ריזנר, 'חרדים'

המהומות שהתרחשו היום (ד) ברחובות גאולה ומאה שערים, החזירו אותנו לימי המאבקים השחורים: אלימות נגד שוטרים, מיסיונרים, ארכיאולוגים, ציונים וכו'. אך נראה שהפעם זה יצא מכלל שליטה. שכן, לא מדובר בהפעלת אלימות נגד הממסד והשלטון ה"ציוני", אלא כנגד עוברים ושבים, או נוסעים שלווים - היושבים להם בניחותא בתוך אוטובוסים, במקרה זה, של אגד - ומוצאים עצמם לפתע בסכנה פיזית, עקב אלימות של אנשים בלתי אחראיים, הזורקים אבנים על האוטובוסים, תוך גרימת נזק לרכוש ציבור, וסיכון חיי הנוסעים - אנשים, נשים וטף - שכל חטאם הוא שנקלעו, שלא במודע, לוויכוח בין אנשי קווי המהדרין וחברת 'אגד'.

רחובות מאה שערים שקטו מזה כמה שנים בענייני תחבורה. ולא, לא מדובר בהרמת ידיים מצד עסקני המהדרין והרבנים. דיונים שוטפים ופעילות מוגברת קיימת כל העת, כשברקע החלטת הבג"ץ להקמת ועדה ציבורית לבדיקת וקביעת נושא קווי המהדרין בצורה חוקית.

רבנים ועסקנים העוסקים בתחום, וידם רב להם בהובלת מערכות ציבוריות ביהדות החרדית, הגיעו למסקנה מזמן, כי דרכי הפעולה שננקטו בעבר, וכללו אלימות, איומים, פשקווילים וכיוצא בזה, לא הועילו בשטח דבר וחצי דבר. "אף קו מהדרין אחד לא נוצר על-ידי מכות", מדגישים לנו היום עסקני תחבורה הפועלים בתחום.

עיקר הפעילות ממתנהלת כיום באמצעות מערך שתדלנות מול גורמי הממשלה, ובעיקר מול משרד התחבורה, וחברות אגד ודן, כולל גם היבטים משפטיים, שהביאו להישגים רבים בתחום.

יוצא מכלל זה הוא מנחם קניג, מי שמגדיר עצמו 'יו"ר ועדת מהדרין בארץ הקודש', הפועל על דעת עצמו, כשנושא זה הוא עיקר עיסוקו. מלחמה אישית בכולם: רבנים, עסקנים, עיתונות חרדית, אגד, משרד התחבורה, ונציגי הציבור. "אף אחד מהגורמים המוזכרים אינו תומך בפעילותו", אמר לנו היום כל מי שפנינו אליו בנושא.

המכתב שנשלח על ידי ועדת הרבנים למנחם קניגצילום: המכתב שנשלח על ידי ועדת הרבנים למנחם קניג
המכתב שנשלח על ידי ועדת הרבנים למנחם קניג

ל'בחדרי חרדים' נודע על סיבת מידורו של האיש, שבעבר גילו הרבנים עניין רב בעסקנותו, אך מזה כמה שנים שאין הם מייחסים לו חשיבות, ופעילותו בתחום נותרה יתומה וללא מענה מצד אף גורם.

'וועדת הרבנים לענייני תחבורה", שהוקמה לפני כ-4 שנים, הודיעה על כך במסמך חשאי שהועבר אליו, לאחר שחבריה גילו כי הוא אינו נשלט על-ידי סמכות רבנית-הלכתית מובהקת, ופעילותו פוגעת, בעצם, בתחום בו הם עוסקים: הגברת 'המהדרין' בתחבורה הציבורית.

מאז יצא המכתב מטעם מזכירות הוועדה והועבר ל"גורמים המוסמכים" בקרב הנציגות החרדית וראשי הציבור, הופסקה ההכרה בפעילותו של קניג, שכבר מזמן אינה מקבלת ביטוי בשום מדיה חרדית, זאת בעקבות וטו מטעם 'ועדת הרבנים לענייני תחבורה'.

גורמים המקורבים לוועדה מסרו לנו היום, על כעס רב כלפיו בקרב רבני הוועדה בגין השמצת הציבור החרדי, כמו גם רבנים, דווקא בתקשורת החילונית.

מנחם קניג אמר בראיון ל'בחדרי חרדים':"מזה שנים יש לגדולי ישראל דרישה להקמת חברה לתחבורה ציבורית כשרה למהדרין. אנחנו פועלים המון שנים. בעבר הייתה לנו נשיאות בראשה עמדו הגר"ד סגל והגרי"מ שכטר. בשנים האחרונות הנשיאות לא כל-כך מתפקדת, ומי שעומד מאחורי הפעילות שלנו הוא בעיקר הגרי"מ שכטר. יש לנו עשרות מכתבים מגדולי הדור, על חשיבות הפעילות. יתירה מכך, אנחנו לא צריכים בכלל מכתבים, אנחנו פועלים לשמר סעיפים מפורשים בשולחן ערוך. הגר"ד אבוחצירה אמר לנו: 'אתם סוללים את הדרך למלך המשיח'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}